پنج شنبه 6 ارديبهشت 1403
تاريخ:پنجم مهر 1399 ساعت 12:55
کد : 153

دراگون بت

کلوپ دراگون بت ایران

کلوپ دراگون بت ایران
کلوپ دراگون بت ایران

تاریخچه دراگون بت

به زبان چینی چینی سنتی( 龍舟)龍船) یا اژدها قایق (((دراگون)) به معنی اژدها و ((بت)) به معنای قایق
انگلیسی Dragon boat
کلوپ دراگون بت ایران

تاریخچه دراگون بت
به زبان چینی چینی سنتی( 龍舟)龍船) یا اژدها قایق (((دراگون)) به معنی اژدها و ((بت)) به معنای قایق
انگلیسی Dragon boat
گونه‌ای قایق پارویی درازپیکر و باریک چینی است که در مسابقات تیمی قایق‌رانی استفاده می‌شود. که داستان تاریخی زیبایی در بر دارد. در کشور چین اژدها سمبل قدرت و استقامت است. مسابقه رقابت های دراگون بُت به یک افسانه قدیمی کشور چین ارتباط دارد. لاترکویوآن شاعر میهن پرست چینی و یکی از فیلسوفان بزرگ ایالت ”چو“ کسی بود که اعتراضات و نارضایتی های مردم را منعکس می کرد طوری که بدون ترس و واهمه به فرمانروای ایالت خود هشدارهایی می داد که همین امر باعث شد او را تبعید کنند. یوآن نیز در برابر اینکار سنگی به خود بسته و خود را در رودخانه میلو غرق کرد. مردم که به او علاقه مند بودند سعی کردند که او را نجات دهند و برای این کار غذاهایی را در پارچه ابریشمی در رودخانه ریختند تا ماهی ها مشغول خوردن غذا شده و شاعر را نخورند اما همهٔ اینکارها برای نجات این شاعر بی نتیجه ماند و او غرق شد و کشته شد. لذا هر ساله ماهی گیران چینی برای زنده نگه داشتن یاد او در روز پنجم از ماه پنجم، مسابقه درگون بت را به راه می اندازند.
در گذشته با این قایق ها کله گاو ماده ـ شاخ گوزن ـ یال اسب ـ بدنه افعی ـ پنجه عقاب ـ دم و بال ماهی حمل می کردند. اکنون به جای همهٔ این نمادها کلهٔ اژدها جایگزین شده که سمبل تمام قدرت های فوق می باشد. روی بدنهٔ این قایق باریک و بلند رنگ آمیزی و نقاشی می کنند. پاروها نیز نشانه پنجه عقاب می باشد.
از نظر استاندارد طول قایق ۴۹/۱۲ متر، عرض آن ۱۶/۱ و حداقل وزن قایق ۲۵۰ کیلوگرم می باشد. که در صورت کمبود وزن نسبت به نصب وزنه هائی مخصوص بر روی قایق اقدام می گردد. طول پاروها حداقل ۱۰۵ و حداکثر ۱۳۰ سانتی متر است. در جلوی قایق کلهٔ اژدها و در پشت آن دم اژدها نصب می شود همچنین یک صندلی برای طبال و یک طبل وجود دارد.


آشنائی بیشتر با رشته دراگون بُت
قایقرانان شامل 12 تا 22 نفر پاروزن که رو به جلو مینشینند تا پارو بزنند. و یک نفر که طبل میزند در قسمت جلو قایق و روبه روی پاروزنان مینشیند. تا بتواند ضربات ریتمیک پاروزنان را کنترل کند و به جای رهبر و فرماندهٔ قایق دستور صادر می کند و نقش کلیدی داخل قایق را دارد و یک نفر سکاندار که در انتهای قایق به صورت سرپا می ایستد و با یک پاروی بلند هدایت قایق را به عهده دارد.


البته در دراگون بت های محلی تعداد پاروزنان فرق دارد گاهی ۱۰ پاروزن، گاهی ۴۰ تا ۵۰ پاروزن پارو می زنند که در این قایق ها اطبال معمولاً در وسط قایق می ایستد تا صدای دستور او را همه بشنوند.

اکنون این رشتهٔ سنتی قایقرانی به عنوان یک ورزش همگانی در جهان فعالیت می نماید چون رشته ای گروهی و همگانی و بسیار جذاب بوده و هر فردی در هر سنی می تواند به این کار بپردازد.
نکته قابل توجه اینجاست که باید گفت استقامت،قدرت ، شجاعت، و مهارت در این رشته بسیار مهم می باشد بلکه روحیه تیمی بودن و ریتم پارو زدن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و این عوامل زمانی مورد توجه قرار می گیرند که پارو زنان هماهنگ با طبال اقدام به پارو زدن نمایند.

اوایل سال 1976 مسابقات دراگون به صورت امروزی شکل و گسترش یافت، برگزاری این فستیوال ها توانست توریست های بسیاری را به بنادر هنگ کنگ بکشاند و موفقیت چشمگیری داشت به طوری که این مسابقات را در سراسر دنیا گسترش یافت.
25 سال بعد یعنی در سال2000 تعداد این مسابقات نمایانگر رشد فزاینده این ورزش بود به طوری که 20 میلیون ورزشکار چینی به ورزش دراگون مشغول شدند وهمچنین این ورزش به دیگر قاره ها سرایت نمود.ظاهراً 1500 تیم در این رشته در نروژو سوئد ، 1000 تیم در بریتانیای کبیر فعال هستند. آلمان افتخار داشتن 2000 تیم با 50000 ورزشکار فعال در این رشته را دارد. اکنون ورزش دراگون به سمت شرق اروپا یعنی لهستان،مجارستان و روسیه نفوذ پیدا کرده است. مسابقات جام اروپا و دیگر مسابقات قاره ای در این رشته برگزار میگردد

مسابقات دراگون بت
مسابقات دراگون بوت از ۲۵۰۰ سال پیش در جنوب چین برگزار شده است و سابقه ای طولانی و آمیخته به سنت ها و مذاهب در منطقه شرق و جنوب شرق آسیا دارد.
قوانین این مسابقه بسیار کار آمد و اجرایی هستند و تیم هایی که به صورت تفریحی شکل میگیرند پس از مدت کوتاهی به رده های قهرمانی سوق داده می شوند.مسابقات جهانی ، مسابقات جام اروپا و دیگر مسابقات قاره ای در این رشته برگزار میگردد.
مسافت های این رشته ۱۰۰، ۲۰۰ یا ۲۵۰، ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ متر می باشد. مسافت های کمتر از ۱۰۰۰ متر به صورت مستقیم برگزار می شوند و تیمی که زودتر خط پایان را قطع کند پیروز میدان است.
اما مسافت های ٢٠٠٠ متر یا بیشتر به شکل چرخشی در مسافت ۵۰۰ متر و به صورت تعقیبی برگزار می شوند و زمان کسب شده توسط تیم ها تعیین کننده تیم برنده است.
مسیر مسابقات برای ۱۰۰۰ متر باید مستقیم و در یک جهت بوده، عمق آب از ۲ متر کمتر نباشد. عرض لاین ها حداقل ۹ متر و حداثر ۵/۱۳ متر و یک پیست حداقل باید دارای ۶ خط بوده و حداقل دو فضای ۱۰ متری در دو طرف پیست آزاد باشه ضمناً خطوط و نقطه شروع و پایان مسابقه باید توسط بویه یا توپ های شناور و پرچم های قرمز مشخص شود

دراگون بت یک ورزش جمعی
رشته های ورزشی زیادی به علت جذابیت و سرگرمی موفق بوده اند.اما دراگون دارای این امتیاز است که علاوه بر سرگرمی،تلاش قایقرانان منجر به حرکت موزون و سرعت بالای قایق میگردد. به دلیل اجتماعی،تفریحی بودن این رشته ورزشی،کمپانی های بسیاری تمایل به فعالیت و برگزاری مسابقه در این رشته ورزشی را دارند. برای مثال کمپانی های بسیاری در سوئد وجود دارند که سالیانه درآمد بسیاری از برگزاری این فستیوال ورزشی کسب کرده اند مانند شرکت Malmo که بیش از 600 تیم از کمپانی ها و باشگاههای مختلف را در مسابقات اخیر خود به پیست های قایقرانی کشانده است.
اگر چه این ورزش هنوز وارد المپیک نشده است اما یک ورزش تیمی، اجتماعی، تفریحی و تجاری است که در دنیای امروز جذابیت بسیاری به وجود آورده است.
دراگون بوت در ایران
در آبان ماه سال ۱۳۸۴ به همت فدراسیون قایقرانى ایران وارد کشور شد. تیم های ایرانی همچنین موفق شده اند تا ضمن حضور در رقابت های مختلف بین المللی مدال هایی در مسابقات آسیایی و جهانی این رشته کسب کنند.
از مزایای این رشته ورزشی اینست که بانوان مسلمان می توانند به راحتی و با حفظ حجاب اسلامی در مسابقات دراگون بوت شرکت کنند.
همه ساله مسابقات متعددی اعم از قهرمانی جهان، قهرمانی باشگاه های جهان، مسابقات قهرمانی قاره ای و تورنومنت ها و جشنواره های بسیار زیادی در سراسر جهان برگزار مى شود. این رشته ورزشی در سال ۲۰۰۸ به بازیهای آسیایی ساحلی اندونزی افزوده شد و در سال ۲۰۱۰ وارد بازیهای آسیایی گوانگجو شد. دور از ذهن نیست که در آینده نزدیک شاهد حضور اژدها سواران در بازیهاى المپیک باشیم.


مسابقات بین المللی تحت نظر افراد زیر برگزار می گردد:
۱) رئیس مسئول
۲) سازمان فنی
۳) مدیر مسئول
۴) مسئول قایق ها
۵) داور مسابقات
۶) داورهای طول خط مسابقه
۷) داورهای نقاط چرخشی
۸) وقت نگهدار
۹) مسئول کنترل قایق
۱۰) مسئول رسانه ها

عرفان بهمن اف

http://www.abai.ir/News/1/153
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی