پنج شنبه 30 فروردين 1403
تاريخ:چهارم بهمن 1399 ساعت 16:49
کد : 30266

کریکت

همه چیز درباره بازی کریکت

همه چیز درباره بازی کریکت
ورزش راکتی - کریکت
همه چیز درباره بازی کریکت
کریکت ورزشی است که با چوب و توپ در یک زمین چمن بیضی شکل بین دو تیم 11نفری بازی می شود
تعریف ورزش کریکت (cricket)

کریکت ورزشی است که با چوب و توپ در یک زمین چمن بیضی شکل بین دو تیم 11نفری بازی می شود.در مرکز زمین کریکت یک محوطه ی خاکی به طول 22یارد (20.12متر)وجود دارد به این قسمت «پیج» گفته می شود.و به دو خط سفید کریزمی گویند. چوب بازی «ویکت» نام دارد.توپ کریکت به اندازه ی مشت می باشد و سطح آن از چرم و مرکز آن از چوب پنبه پر شده است.کریکت دربیش از صد کشور بازی می شود.
این رشته ورزشی پر طرفدارترین ورزش کشورهای هند، پاکستان، بنگلادیش و سریلانکا است و در انگلیس، ولز، استرالیا، کنیا، زیمباوه، نپال، نیوزیلند، افریقای جنوبی و... وجود دارد.این ورزش در کشور ایران که در خطه شهرستان چابهار که هم مرز با کشور پاکستان می باشد شناخته شد.با مرور زمان درشهرستان ها و استان های دیگر رواج یافت.
مسابقات و دوره های آموزشی کریکت توسط انجمن بین المللی کریکت ICC برگزار می شود. انجمن بین المللی کریکت، جام جهانی کریکت و همچنین تورهای بین المللی کریکت را نیز برگزار میکند.جام جهانی کریکت از سال 1975هر 4 سال یکبار برگزار می شود.

نحوه بازی کریکت
کریکت یک بازی گروهی در فضای باز می باشد که بین دو تیم 11نفری بر روی زمین چمن به صورت گرد که یک مستطیل خاکی همواره به طول 22 یارد (20.12متر) که در مرکز زمین واقع شده است بازی می کنند.ویکت شامل سه عدد چوب به ارتفاع 71 سانتی متر و با فاصله ی 6 سانتی متر از هم قرار دارند روی زمین کوبیده شده اند .
تیم مهاجم برای زدن توپ 2 نفراز بازیکنان خود را داخل زمین می فرستد که آنها می بایست توپ را زده وطول مستطیل خاکی را طی کنند و یا با زدن توپ به خارج از محدوده ی زمین امتیاز به دست آورند پس از اوت شدن 10 نفر از مهاجم تیم ها جابجا می شوند .

نحوه اوت شدن:
1. برخورد توپ با ویکت
2. توپ گیری روی هوا توسط مدافع
3. برخورد بازیکنان تیم مهاجم با ویکت
4. قرار گرفتن پای مهاجم ما بین توپ وویکت
5. هت ویکت
6. استمپ کردن
تعریف مهارتهای خاص کریکت:

Batsman) 1.بتمن)
در هر تیم دو نفر با چوب جلوی ویکت ها می ایستد تا به توپ پرتاب شده توسط بازیکنان تیم مقابل ضربه بزنند به افرادی که با چوب به توپ ضربه می زنند ، بتمن می گویند.

Baller) 2.باولر)
به افرادی که توپ را پرتاب می کنند باولر می گویند.هر باولر به تعداد هاورهای تعیین شده یعنی اگر 50 هاور باشند،حق پرتاب 10 هاور را دارد .و برای 50هاور 5 باولر می باشند. (به 6 توپ پرتابی یک هاور می‌گویند)

Fielding)3.فلدینگ)
فلدینگ شامل دو قسمت می باشد:

Catching) 1.کیچینگ)
دور پیچ افرادی از تیمی که باید توپ را پرتاب کنند برای گرفتن توپ های ضربه خورده می ایستند، را کیچینگ می گویند یعنی توپ را باید قبل از برخورد به زمین مهار کنند که باعث اوت بتمن می شود.

Ground Fielding) 2.گروند فلدینگ)
افرادی که توپ های زمینی را مهار می کنند، گروند فلدینگ می گویند.اگر این افراد توپ گرفته شده قبل از اینکه بتمن امتیازی کسب کند و در محل تعیین شده نباشد و توپ به ویکت ها برخورد کند بتمن حذف می گردد.

Wicket Keeper)4.ویکت کیپر)
کسی است که پشت بتمن به عنوان دروازه بان بازی کریکت ایستاده است. که مهم ترین نقش بازی را برعهده دارد.

5.روش فنجان
یکی از مهم ترین مهارتهای کریکت می باشد که همه ی بازیکنان از آن استفاده می کنند .
دو تکنیک پر طرفدار برای گرفتن توپ وجود دارد که به دو فنجان با دست معروف هستند.یک فنجان آن است که دو دست مانند عکس زیر طوری قرار بگیرند که دو انگشت کوچک روی هم قرار بگیرند واین کار بدین علت است که وقتی توپ نزدیک می شود دو دست جدا نشوند .

روشی دیگر فقط کافی است نوک انگشت کوچک با هم در تماس باشند . شما می توانید از متد دیگری استفاده کنید ولی باید مطمئن باشید که فنجان بزرگی را با دست ایجاد کرده اید .مانند روش قبل ،این کار به چند دلیل مناسب می باشد توپ به کف دست شما برخورد کند ،که عکس العمل دست شما بستن است یعنی با این عمل توپ گرفته شده از دست شما خارج نمی شود .
در تمرین کیچینگ توصیه بر این است که روزانه با صد بار تمرین مهارت گرفتن توپ را به حداکثر برسانید.

خطا های ورزش کریکت
مهم ترین خطا ها عبارتند از :

Wide Ball)1.واید باول)
در سمت بتمن دو خط عرضی وجود دارد .اگر باولر توپ را از این دو خط به بیرون پرتاب کند خطا محسوب می شود .

No Ball)2.نو باول)
به خطایی گفته می شود که اگر باولر از خطی که تعیین کننده پرتاب توپ است جلوتر از آن پرتاب کند خطا محسوب می شود ،که به این خطا نو باول می گویند
و همچنین لازم به ذکر است علاوه بر اینکه 1 امتیاز بتمن کسب میکند و نیز اگر باولر با پرتاب توپ دومی که باعث حذف بتمن شود ،بتمن حذف نمی شود زیرا با خطایی که باولر مرتکب شده جبران می شود.

خطاهای دیگری نیز وجود دارند اعم از :
اگر توپ بالا تراز شانه پرتاب شود (باونس باول).
اگر توپ به طور مستقیم (قبل از برخورد به زمین )به شکم برخورد کند.
اگر یکی از بتمن ها پس از کسب امتیاز بدون اطلاع به داور از طرف دیگری بیتینگ کند خطا محسوب می شود.

مقررات بازی

طبق قوانین ICCاین بازی دارای 42 بند می باشد.
در شروع بازی ترکیب کیچینگ به گونه ای باشد که در داخل دایره بیضی شکل اولی متمرکز شوند (پاورپلی – Power Play) و پس از پرتاب 10 هاور ،بازیکنان می بایست به بیرون از دایره اولی برای گرفتن توپ جای گیری کنند. پس از پرتاب 10 هاور، 5 هاور به کاپیتان تیمی که پرتاب کننده است تعلق می گیرید و پس از آن 5 هاور دیگر به تیم بتمن تعلق می گیرد در حالی که تعداد کل هاورها 50 می باشد.
این امر به این دلیل می باشد چون تا 10 هاور اولی که زمین سفت و سخت میباشد
و توپ نوو تازه می باشد . بتمن نمیتواند توپ های پرتابی با سرعت باولر را به راحتی و تند بزند.به همین خاطر در درون دایره ی اولی جای گیری می کنند و دلیل اینکه چرا پس از 10 هاور به بیرون از دایره ی اولی می روند این است که چون پس از پرتاب 10 هاور زمین شل و قابلیت خود را از دست می دهد به همین خاطر باولر توپ های با سرعت کم پرتاب می کند و چون بتمن به راحتی می تواند این توپ ها ی پرتابی را با ضربه ای تند تر بزند به همین خاطر افراد کیچینگ برای مهار و گرفتن توپ از برخورد به زمین به بیرون دایره اولی می روند.
دو داور در این بازی وجود دارد و بازی را قضاوت می کند .

زمان و محاسبه امتیازات

زمان در بازی کریکت بستگی به تعداد هاورها و توپ های پرتابی دارد. به عنوان مثال :برای 50 هاور که 5 باولر و هر کدام 10 هاور پرتاب کند وقت تعیین شده برای یک نیمه 4 ساعت می باشد و برای 20 هاور یک و نیم ساعت برای نیمه اول می باشد .در نتیجه در می یابیم که این بازی از طولانی ترین بازی ها است.
چنانچه در وقت تعیین شده باولرها نتوانستند هاور ها را پرتاب کنند از تعداد هاور های آنها می کاهد. در نتیجه این فرصتی برای تیم مقابل برای کسب امتیازات بیشتر می باشد.

نحوه ی محاسبه امتیاز
بتمن کسی است که امتیاز کسب می کند .اگر بتمن به توپ پرتابی ضربه وارد کند و توپ به صورت زمینی از دایره دوم (65متری)خارج شود امتیاز بدست آمده 4 امتیاز می باشد.
اگر توپ پرتابی به صورت هوایی از دایره ی دوم خارج شود امتیاز بدست آمده 6 امتیاز می باشد.
اگر توپ در داخل دایره ها بیفتد رفت و برگشت هر بار بتمن 2 امتیاز محسوب می شود .
در صورتی که باولر توپ پرتابی را از جلوی خط تعیین شده برای پرتاب ،
پرتاب کند 1 امتیاز به تیم مقابل می رسد .
اندازه و مشخصات زمین

1.اندازه پیچ به طول 22 یارد (20.12متر)
2.اندازه دایره اول بیضی شکل به شعاع 30 یارد (27 متر)
3.اندازه دایره دوم بیضی شکل به شعاع 71 یارد (65 متر)









منبع : ایران اسپورت ۲۴:

http://www.abai.ir/News/1/30266
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی