شنبه 1 ارديبهشت 1403
تاريخ:هشتم بهمن 1399 ساعت 22:04
کد : 30286

غواصی

تمام نکاتی که باید برای غواصی بدانید

تمام نکاتی که باید برای غواصی بدانید
تمام نکاتی که باید برای غواصی بدانید
تمام نکاتی که باید برای غواصی بدانید
نکات غواصی
تا به حال به غواصی در دیواره بزرگ مرجانی فکر کرده اید؟ تصور کنید در میان آب های گرم شیرجه بزنید و با گشت و گذار در میان باغ های مرجانی، شگفتی های حیرت آور زیر آب را از چشمان یک ماهی تماشا کنید. آموزش غواصی کاری ساده و بلیطی هیجان انگیز برای وارد شدن به دنیای جدید شجاعت و ماجراجویی ست. غواصی یکی از هیجان انگیزترین و جذاب ترین ورزش های دنیاست و البته راحت و امن است اگر فقط از تعدادی قوانین ساده پیروی کنید. می خواهیم درباره نکات غواصی حرف بزنیم در ادامه الی گشت را همراهی کنید.

غواصی
آیا غواصی کاری سخت و مشکل است؟
مطالب مرتبط:
در ترکیه برای غواصی به کجا برویم؟
هیجان غواصی در دنیای زیر آب، جزیره کرون در فلیپین
در فیلیپین برای غواصی به کجا برویم؟
اصلا! غواصی یکی از هیجان انگیزترین و لذت بخش ترین ماجراجویی هایی ست که می توانید انجام دهید. در غواصی بدون اینکه درگیر محدودیت های زمین و جاذبه باشید در میان اعماق آبی دریا شناور می شوید. احساس بی وزنی می کنید، حباب های آب را در بالای سر خود می بینید و پایین و پایین تر می روید تا دنیایی مملوء از جانوران حیرت آور دریایی و مرجان های رنگارنگ را کشفف کنید. تا جایی که تانک هوای فشرده شما ظرفیت داشته باشد می توانید در میان ماهی ها شناور باشید و از کشف دنیای جدید لذت ببرید.
آیا همه می توانند غواصی را یاد بگیرند؟
تمام افراد، می توانند غواصی کنند! البته برخی از بیماری ها مثل مشکلات قلبی و ریوی، آسم و دیابت می تواند مانع از این ماجراجویی شود. تمامی قوانینی که برای آموزش غواصی در نظر گرفته شده ایمنی شما را در آب تضمین می کنند. قبل از آموزش غواصی باید یک چکاپ پزشکی را بگذرانید و محدودیت های سنی نداشته باشید. فردی با وزن حدود ۷۱ کیلوگرم در طول ۴۵ دقیقه غواصی تقزیبا نیاز به ۶۰۰ کالری انرژی دارد و یکی از نکات مهم برای غواصی نوشیدن آب کافی است.

می خواهم برای اولین بار غواصی کنم!
حتی قبل از اینکه دوره غواصی خود را به طور کامل بگذرانید و گواهی نامه بگیرید شانس امتحان غواصی را دارید. برای شروع این غواصی مقدماتی، نیازی به هیچ مدرکی ندارید چون به عمق بیشتر از ۱۰ متر نمی روید، یک راهنمای حرفه ای غواصی همیشه در کنار شماست و تمام تجهیزات آماده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که موانع را کنار بگذارید و با آرامش از این ماجراجویی تازه لذت ببرید.

غواصی و ماجراجویی
همین حالا برای تور کیش اقدام کنید

بهترین مکان برای آموزش غواصی کجاست؟
شهر کنز (Cairns) استرالیا یکی از بهترین مکان های دنیا برای یادگیری غواصی است. چرا؟ چون نزدیک ترین بندر به دیواره بزرگ مرجانی ست و به غیر از داشتن سایت های خارق العاده برای غواصی، باتجربه ترین اپراتورهای حرفه ای را دارد. بیش از ۱۵۰ هزار نفر در این شهر غواصی یاد می گیرند و گواهی نامه های معتبر بین المللی کسب می کنند.

در ایران مکان های بسیاری برای غواصی وجود دارد. می توانید به شهرهای جنوبی ایران سفر کنید و به غواصی بروید. در جزایری مانند کیش، قشم و هنگام می توانید پس از گذراندن دوره آموزش یک ساعته به همراه یک مربی به غواصی بروید. همچنین در بندرعباس و دیگر شهرهای جنوب هم امکان غواصی و تفریح وجود دارد.

آموزش غواصی چقدر طول می کشد؟
آموزش ها با توضیحات نظری شروع می شود، با غوص های استخری یا آب های کم عمق ادامه پیدا می کند و در آخر با غوص هایی در آب های آزاد به پایان می رسد. دوره های غواصی در آب های آزاد ۴ تا ۵ روز طول می کشد و ۲ روز هم کلاس تئوری دارد. اگر دوست داشته باشید می توانید تئوری را به صورت آنلاین زودتر از زمان مقرر تمام کنید. در حین یادگیری غواصی اول از همه با تجهیزات غواصی آشنا می شود این که تجهزیات را در کجا قرار دهید و چگونه از آن ها استفاده کنید. جلساتی که در استخر انجام می شود بخشی از یادگیری غواصی هستند و به شما کمک می کند تا به راحتی در زیر آب تنفس کنید.

به سراغ اپراتورهای واجد شرایط بروید
برای یادگیری غواصی به سراغ اپراتورهایی بروید که کاملا واجد شرایط هستند. در بعضی از کلاس ها فقط دوره های مقدماتی برای غواصی برگزار می شود و این به معنای چراغ سبز برای غواصی در هر زمان و در هر جایی نیست و اگر بدون گواهی نامه غواصی کنید تحت پوشش بیمه های مسافرتی نخواهید بود.

سفرهای ماجراجویانه
روی فرم باشید
یک سیستم قبلی عروقی قوی و کارآمد باعث می شود تا در طول غواصی به هوای کمتری نیاز داشته باشید و چندان خسته نشوید. حتی اگر فقط بخشی از سال را برای غواصی در نظر گرفته اید باز هم در تمام طول سال آمادگی بدنی خود را حفظ کنید. اگر برای اولین بار است که می خواهید غواصی کنید باید قبل از شروع، معاینه پزشکی شوید. اگر بدن شما روی فرم است و سلامتی کامل دارید هیچ مشکلی پیش نمی آید.

به حرف های مربی و راهنمای خود خوب گوش دهید
وقتی در قایق هستید و به سمت محل غواصی می روید صرف نظر از اینکه چقدر باتجربه هستید باید به حرف های مربی خود خوب گوش دهید. باید مسیر غواصی را کاملا بشناسید و بدانید که در زیر آب به دنبال تماشای چه چیزی هستید.

از تجهیزات مناسب استفاده کنید
در مسیر رسیدن به سایت غواصی باید به تمام وسایل لازم مجهز شوید. زمانی را به چک کردن دوباره ی تجهیزات اختصاص دهید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کنند. اگر درباره چیزی مطمئن نیستید حتما از مربی خود راهنمایی بخواهید. از ماسکی استفاده کنید که کاملا اندازه صورت تان باشد، از قبل باید ماسک مناسب برای اندازه ی صورت خود بخرید تا دیگر از بابت نفوذ آب به داخل ماسک نگرانی نداشته باشید. با اسنورکل می توانید به راحتی در زیر آب نفس بکشید بدون اینکه آب وارد دهان تان شود.

ماجراجویی و سفر
در آب ریلکس باشید
اگر در آب استرس داشته باشید به اکسیژن بیشتری نیاز دارید و هر آن مستعد هول شدن هستید. آماده سازی مناسب می تواند فاکتورهای استرس زا را از بین ببرد. باید بدانید که در آب چطور رفتار کنید مثلا تکان دادن زیاد دست ها انرژی شما را به هدر می دهد و اکسیژن محدود سیلندر را تمام می کند. از طرفی با تکان دادن زیاد دست ها، موجودات دریایی هم وحشت زده شده و از کنار شما دور می شوند.

هیچ وقت نفس خود را نگه ندارید
یکی از قوانین اصلی در غواصی این است که هیچ وقت تنفس خود را نگه ندارید. حبس کردن نفس باعث می شود کربن دی اکسید بیشتر از حد مجاز در خون باقی بماند پس در تمام مدت غواصی به صورت عادی تنفس کنید.

منبع: tropicalnorthqueensland.org.au

http://www.abai.ir/News/1/30286
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی