پنج شنبه 9 فروردين 1403
تاريخ:چهاردهم بهمن 1399 ساعت 15:12
کد : 50288

اتومبیل رانی

روایتی از ورزش اتومبیلرانی در ایران

روایتی از ورزش اتومبیلرانی در ایران
روایتی از ورزش اتومبیلرانی در ایران
روایتی از ورزش اتومبیلرانی در ایران

گفتگو با محمد ظل انوار
تحصیلات: مدیریت بازرگانی
شغل: مشاور و مجری تبلیغات تلویزیونی
از سال 1380 تاکنون فعال در رشته اتومبیلرانی بصورت شرکت کننده در ریس و رالی . و همچنین فعال در امور وب سایت تخصصی خودرو CARX1.COM و مدتی هم سردبیر ماهنامه خودرویاب
شرکت کننده در مسابقات رالی، و کسب مقام دوم رالی کویر 1382 با تیم پرتون و...
شرکت کننده در مسابقات سرعت در کلاسهای 1600 GT و آزاد طی سالیان گذشته.


1 ـ در حال حاضر در مسابقات سرعت (ریس) چه کلاسهایی برگزار می شود؟
کلاس 1400 استاندارد
کلاس 1600 استاندارد
کلاس 1400 جی تی
کلاس 1600 جی تی
کلاس 2000 جی تی
کلاس آزاد


2 ـ استارت هر کلاس مسابقه ریس با چند خودرو انجام می گردد؟
حداقل با 8 خودرو استارت می شود.


3 ـ آیا اینکه گاهی اوقات رانندگان از کلاسهای پائین تر جهت برگزاری کلاس بالاتر در آن شرکت می کنند و آیا این کار درستی است؟
قطعا کار درستی نیست، ولی متاسفانه بدلایل مختلف گاهی اوقات کلاسی به حد نصاب نمی رسد و تشکیل نمی شود، بنابراین می بایست از کلاسهای پائین تر جهت تشکیل کلاس فوق به کلاس بالاتر آمده که اکثرا این کار توسط رانندگانی که بدنبال کسب امتیاز قهرمانی سال می باشند انجام می شود.
"البته ناگفته نماند که گاهی اوقات کارشکنی های عجیبی از افراد خاصی که فکرشان را نمی کنید برای تشکیل نشدن این کلاسها انجام میشود که البته جای بس تاسف دارد."


4 ـ میزان متوسط تماشاگران هر مسابقه ریس چند نفر است؟
حدودا بین 700 الی 2000 نفر در هر مسابقه


5 ـ بیشترین تعداد تماشاچی در کل مسابقات اتومبیلرانی چه زمانی بوده؟
مسابقه شتاب (درگ) 11 تیر ماه 1389 که توسط دو وب سایت CARX1.COM و CARNP.COM با همکاری فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی در باند پروازی شتاب با حدود 12000 نفر تماشاچی برگزار گردید.


6 ـ تفاوت مدیریت فدراسیون در زمان آقای خداپرست و مدیریت فعلی فدراسیون را در چه می بینید؟
در دوره مدیریت قبلی کلیه کارها بصورت دوستانه و کاملا رفاقتی انجام می شد، همچنین در آن زمان بدلیل عدم تبلیغات مناسب وحضور سایر رسانه ها در این عرصه افراد شرکت کننده بسیار محدود و کم بودند و همیشه نیز مقام ها تحت اختیار افراد با سابقه و شناخته شده بود.
اما در سیستم مدیریت جدید جوانها ی زیادی از تهران و سایر شهرستانها جذب این رشته شدند که بطور مثال شهاب پیشانیدار از اهواز یکی از رانندگان جوان و پر استعداد در رشته دریفت می باشد.
در مدیریت قبلی رشته هایی همچون سرعت (اسلالوم و امدادی)، رالی با قوانین لوکال فعالیت خوبی داشتند اما در مدیریت فعلی رشته های فعال و پر مخاطب بسیار زیاد شده که در بعضی از آنها مثل موتور سواری و کارتینگ نیز در مسابقات منطقه ای و یا جهانی نیز شرکت کرده ایم که می توانم بگویم تازه ابتدای راه برای رسیدن به اهداف بزرگ است.
با توجه به تخصص مدیر قبلی فدراسیون در رشته اتومبیلرانی و همچنین با توجه به حضور ایشان در مسابقات و کسب عناوین مختلف معضلات و مشکلات ورزشکاران را بیشتر درک کرده و در مسائل تخصصی کارها را بهتر و تخصصی تر انجام میدادند.
متاسفانه یکی از معضلات این رشته ورزشی پر هیجان در مدیریت قبلی و مدیریت فعلی هزینه های بسیار زیاد و هنگفتش می باشد که نه در قبل و نه در وضعیت فعلی هیچکاری برای ورزشکاران این رشته انجام نشد.
فدراسیون فعلی از تشکیلات منسجم تر و بزرگتری نسبت به قبل برخوردار بوده و از نظر پرستیژی توانسته در رشته هایی مانند کارتینگ، موتورسواری و دریفت (البته به لطف شرکت ردبول ایران) در سطح منطقه و.. شرکت کند.


7 ـ با توجه به مدیریت 8 ساله آقای قلعه بانی در فدراسیون این رشد را کافی میدانید؟
البته که این رشد کافی نیست بدلیل آنکه ایشان از ارتباطات بسیار خوب و موثری برخوردار می باشند که بنظر من اگر اینگونه ارتباطاتی در مدیریت قبلی وجود داشت حتما نتایج بهتری گرفته می شد.
رشد کلی این رشته در وضعیت کنونی قابل توجه بوده که البته در خیلی از این رشته ها بدون متخصص مربوطه و همچنان بصورت لوکال در حال اجرا است.


8 ـ در حال حاضرچه تیم های حرفه ای در مسابقات حضور دارند؟
در حال حاضر در مسابقات سرعت هیچگونه تیم حرفه ای وبصورت واقعی در قالب یک تیم تخصصی وجود ندارد اما در مسابقات رالی در چند سال اخیر فقط با دو تیم از خودرو سازان همیشگی، ایران خودرو و سایپا و تیم هایی از هیئت های استانها که البته باز هم اکثرا با هزینه شخصی راننده ها در این مسابقات شرکت می کنند.
همچنین از تیم هایی همچون پروتون، گروه بهمن و ... دیگر خبری نیست و البته ناگفته نماند برای هیچکدام از این گروهها توجیه اقتصادی در این زمینه وجود ندارد.

carx1 6


9 ـ در بخش آماتور مسابقات رالی استقبال چگونه می باشد؟
در بخش آماتور وضعیت شرکت کننده ها بد نیست اما اگر از لحاظ فنی به مسابقات نگاه کنیم جز افراد خاص و همیشگی رشد خوبی در این بخش نداشتیم.
در مجموع مسابقات رالی ما نسبت به قبل کاملا از نظر قوانین متفاوت برگزار گردیده و می توانیم بگوییم در حال نزدیک شدن به قوانین مسابقات منطقه ای به نسبت گروپ خودمان هستیم.


10 ـ در حال حاضر اتومبیل هایی با هزینه بالای 100 میلیون تومان جهت شرکت در مسابقات ریس آماده می شوند، آیا این پیست با طول 1800 متر و با نداشتن پیچ های استاندارد این هزینه ها توجیح پذیر است؟
واقعا این هزینه ها در مسابقات سرعت مخصوصا در کلاس آزاد انجام می گیرد، اما ناگفته نماند که این رشته بسیار پر هزینه است، پیشرفت تیونینگ کاران ما نیز یکی از این دلایل می باشد که برای رسیدن به نتیجه بهتر می بایست هزینه بالاتری انجام داد، اما در مورد پیست فعلی اتومبیلرانی باید بگم که این پیست در حد یک پیست استاندارد کارتینگ هست ولی متاسفانه بدلیل نبود امکانات می بایست با پیست فعلی کنار آمد. این پیست می بایست حداقل 3 – 4 کیلومتر با پیچ هایی، با زاویه باز و بسته و مسیرهایی با طول زیاد داشت تا بتوان خودروها و رانندگان در این عرصه خود را تست و امتحان کنند.

carx1 5


11 ـ جواد موسوی اعلام نموده که بدنبال ایجاد حصاری در پیست و اعلام منطقه آزاد در فضای پیست پرند می باشد و ایده برگزاری کلاس فراری و M3 در این پیست را دارد، آیا این ایده در ورزش اتومبیلرانی امروز ما شدنی است ؟
جواد موسوی بعنوان یک قهرمان قدیمی و یک اسطوره در زمان خودش با بی ام و M5 با شروع پروژه پیست کارتینگ آزادی نشان داده که توانایی انجام اینگونه پروژه ها را دارد و همچنین جذب جوانان زیادی در کارتینگ از پروسه های موفق جواد موسوی بوده. پروژه دوم ایشان که راه اندازی پیست پرند می باشد به نظر من جزء دیگر پروژه های موفق ایشان خواهد بود که بزودی با شکل گرفتن کامل خودش را نشان خواهد داد.
قطعا از ایشان بعید نیست که با توجه به امکانات مدیریتی و سوابقشان بتوانند کلاس اختصاصی فراری و بی ام و را استارت کنند. اما ایشان علاقمند به راه اندازی یک پیست خوب سالون کار مطابق با قوانین FIA جهت مطرح شدن در منطقه خواهد بود. در پیست پرند امکاناتی نظیر پیست درگ، سالون کار، باگی و فرمول 3در حال راه اندازی است.


12 ـ با رفتن آقای خراسانی از هیئت تهران آیا تغییری در روند کار هیئت حاصل شده؟
اولین اتفاق کم شدن حاشیه ها در ورزش تهران بود و همچنین آقای میرکاظمی بعنوان رئیس فعلی هیئت تهران، که از علاقمندان به رشته موتور سواری نیز می باشند کما کان فعالیت های این هیئت به مانند قبل در حال اجرا می باشد.


13 ـ با توجه به ارتباطات آقای میر کاظمی و تلاش قبلی آقای خراسانی در حال حاضر تکلیف یک علاقمند به موتور سنگین چیست؟
با توجه به تلاش و پشتکار مثال زدنی آقای خراسانی و ارتباطات میر کاظمی اگر کسی بتواند موتور سنگین (با قابلیت مسابقه دادن) با برگ سبز خریداری کند، می تواند با عضویت در فدراسیون و یا هیئت تهران با گذراندن مراحل خاص (سیکل اداری مربوطه) پلاک مخصوص فدراسیون یا هیئت را دریافت نموده و در روزهای تمرین و مسابقه با اجازه مخصوص تردد نماید.
البته موتورهای کراس و تریال مشکل خاصی ندارند و می توانند براحتی در مسابقات و تمرینات شرکت کنند.


14 ـ در حال حاضر اعضای کمیته فنی مسابقات سرعت چه کسانی هستند؟
آقایان رامین وطن دوست، رمضان میرزایی، علی کیانی و صحتی

carx1 2


15 ـ ابزار دقیق که در مسابقات سرعت جهت امور فنی بکار گرفته می شود کدام است؟
واقع بینانه چیزی بعنوان ابزار دقیق در مسابقات نداریم و تنها دستگاه جی تک موجود می باشد که تقریبا یک اطلاعات نسبی می دهد و بقیه کارها بصورت دستی و احساسی انجام می شود. تجهیزات برگزاری مسابقات بسیار در حد پائین بوده چون ما ساده ترین و لازم ترین دستگاه تایم گیری در مسابقات ریس هم نداریم و این کار نیز همچنان بصورت دستی و گاها رفاقتی انجام می شود.


16 ـ از استعدادهای جدید در مسابقات اتومبیلرانی و موتور سواری افرادی را نام ببرید؟
البته رانندگان خوب در بخشهای مختلف زیاد هستند و من شخصا با اکثر این دوستان ارتباط بسیار خوبی دارم ولی به اختصار اسامی چند تن از آنان را اعلام می کنم.
در اتومبیلرانی در بخش دریفت: شهاب پیشانیدار
در بخش رالی: اردلان غزنوی
در بخش سرعت: سیامک موسوی و شروین یگانه
در بخش درگ (شتاب): ابولفضل مرادی، برنارد عیوضی، حسین صدوقیان، امیر رمضانی
در بخش موتور کراس: مجتبی کریم زاده
در بخش تریال: داریوش قربانی و...



با تشکر از آقای محمد ظلل انوار برای بررسی اوضاع اتومبیلرانی مصاحبه های دیگری هم خواهیم داشت
Carnap

http://www.abai.ir/News/1/50288
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی