جمعه 10 فروردين 1403
تاريخ:يازدهم اسفند 1399 ساعت 16:25
کد : 50402

تفاوت توپ های اسکواش در چیست؟تفاوت توپ های اسکواش در چیست؟
تفاوت توپ های اسکواش در چیست؟

تفاوت توپ های اسکواش در چیست؟

تفاوت توپ های اسکواش در چیست؟
ورزش توپی - اسکواش
اگر اسکواش را تازه شروع کرده اید، ممکن است مدل های مختلف توپ ها شما را سردرگم کند. در بیشتر ورزش ها فقط یک نوع توپ وجود دارد که برای همه از بازیکنان مبتدی تا بازیکنان حرفه ای مناسب است. به عنوان مثال در تنیس، یک فرد مبتدی با همان توپ رافائل نادال بازی می کند. اما ، در اسکواش چندین نوع توپ وجود دارد.

هدف این نیست که بازیکنان را گیج کنیم بلکه می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که همه ، صرف نظر از سطح خود ، می توانند مانند بازیکنان حرفه ای رالی های طولانی انجام دهند و در زمین بازی سرگرم شوند. توپ مخصوص مبتدیان امکان برگزاری رالی های مناسب از روز اول را فراهم می کند ، در حالی که در سایر ورزش های راکت و توپی قبل از اینکه بتوانید بازی خوبی انجام دهید حتماً باید کلی تمرین کنید.

بررسی انواع توپ های اسکواش :


در این مقاله توضیح می دهیم که انواع توپ های اسکواش که در بازار وجود دارد ، کدام یک مناسب بازی شما خواهد بود. اگر می خواهید بازی خوبی داشته باشید انتخاب توپ مناسب بسیار مهم است. متأسفانه در بیشتر سالن های اسکواش فقط توپ هایی استفاده می شود که مخصوص اسکواش باز های بسیار باتجربه و حرفه ای است.

توپ اسکواش در حالت کلی خود بدون اینکه گرم شود زیاد پرش نمیکند مگر اینکه بازیکنان از تکنیک و قدرت کافی برای گرم کردن آن و گرم نگه داشتن آن در طول بازی با شدت ضربه کافی برخوردار باشند.

از آنجا که یک مبتدی به طور طبیعی قدرت و تکنیک کافی برای محکم ضربه زدن به توپ را ندارد ، پرش آنقدر کند است که توپ بلافاصله “می میرد” و رالی ها بیش از چند ضربه دوام نمی آورند. وقتی این اتفاق می افتد ، بدیهی است مبتدیان فکر می کنند که اسکواش آن چیزی که فکر میکنند نیست.

این موضوع باعث می شود شما در همان ابتدا احساس پشیمانی کنید و این ورزش را رها کنید اما ، می توانید با انتخاب توپ مناسب ، رالی های طولانی انجام دهید و در زمین بازی لذت ببرید.


بررسی انواع توپ های اسکواش

توپ اسکواش دو خال زرد :


توپ اسکواش با دو خال زرد را Pro نامیده می شود. این توپ برای بازیکنان حرفه ای مناسب است – و یکی از مراکز خرید اسکواش است که معمولاً فروش می رود. توپ Dunlop Pro Squash Ball توپ رسمی در تمام مسابقات ملی و بین المللی است. Pro کمترین پرش یا بانس را در حالت سرد دارد و به قدرت و تکنیک خوب هر دو بازیکن احتیاج دارد تا به خوبی گرم شده و آماده مسابقه شود.

این توپ، همان توپ رسمی مسابقات جهانی اسکواش می باشد و در ایران نیز در تمامی مسابقات رسمی و غیر رسمی حتی در رده جونیور نیز استفاده می شود و کاملا به تایید استاندارد فدراسیون جهانی و مجمع اسکواش بازان حرفه ای جهان رسیده است.

لازم به ذکر است که کمپانی دانلوپ تنها تولید کننده این توپ ها نمی باشد ، بلکه بسیاری از کمپانی های دیگر که حتی سابقه بیشتری در این ورزش دارند از این توپ ها تولید می کنند. اما برند دانلوپ فعلا تنها کمپانی به تایید رسیده از سمت فدراسیون جهانی می باشد.

توپ اسکواش تک خال زرد:


توپ اسکواش با یک نقطه یا خال زرد را توپ مسابقه اسکواش می نامند. این بهترین انتخاب برای یک بازیکن کاملاً باتجربه است. توپ مسابقه اسکواش دارای ابعادی مشابه توپ رسمی Pro است اما 10٪ بیشتر پرش می کند. همچنین این بازیکنان می توانند در جلسات تمرینی و حتی در شرایط آب و هوای سرد ازاین توپ استفاده کنند.

درجه حرارت در زمین بر کیفیت پرش توپ اسکواش تأثیر می گذارد وقتی هوا بسیار سرد است، ایده خوبی است که حتی اگر بازیکن پیشرفته ای هستید توپ تک خال استفاده کنید.
توپ اسکواش تک خال قرمز:
به توپ اسکواش با یک خال قرمز Progress Squash گفته می شود. توپ ایده آل برای بازیکنان که به صورت تفریحی بازی میکنند. این توپ 6٪ بزرگتر از توپ رسمی مسابقه Pro است و 20٪ بیشتر پرش می کند. با این توپ فرصت بیشتری برای ضربه زدن به توپ خواهد داشت و اصطلاحا این توپ نامیرا است و بانس زیادی دارد.


توپ اسکواش تک خال آبی:


سرانجام ، توپ با یک نقطه آبی ، توپ Intro Squash است. همانطور که از نام آن پیداست ، برای مبتدیان طراحی شده است. Intro بزرگتر از توپ رسمی مسابقه Pro است و 40٪ پرش بیشتری دارد. این به شما فرصت بیشتری می دهد تا توپ را به راحتی به عقب برگردانید و ادامه دادن رالی بسیار راحت تر است.


بررسی جهش توپ های اسکواش
نتیجه اخلاقی:
اگر تفریحی بازی میکنید و یا میخواهید حرفه ای شوید ، هنگام خرید توپ از مربی یا مشاور فروش کمک بگیرید و خودسرانه توپ نخرید.


زمین اسکواش

به زمین بازی اسکواش، کورت (court) گفته می شود و در دو نوع انفرادی (2 نفره) و دوبل (4 نفره) بازی می شود. هر کورت شامل 4 دیوار است که ورزشکاران می توانند در داخل اتاقکی شیشه ای باشند و هر 4 دیوار جزو محدوده زمین بازی است. اسکواش به وسیله دو نفر به صورت انفرادی یا به صورت چهار نفره (دوبل) در زمین یا کورت که دارای 4 دیوار است انجام می شود.

ابعاد زمین اسکواش یک نفره دارای 9.75 متر طول، 6.4 متر عرض و 4.57 متر ارتفاع است. بر روی دیوار جلویی سه خط به نام خط سرویس و دو خط اوت که پایینی به نام تین (TIN) و خط دیگر در قسمت بالایی است. ارتفاع خط سرویس از کف کورت 1.78 متر تا 1.83 متر است و ارتفاع خط تین از زمین 430 میلی متر است. ارتفاع دیوار یا در شیشه ای عقب کورت 2.13 متر است.

کف زمین

معمولا از جنس کفپوش پارکت چوب غیرلغزنده و دارای خط کشی هایی است به همراه دو مکان سرویس در چپ و راست زمین. این خط ها در قست عقب زمین متصل به دیوار عقبی است.

راکت اسکواش

بعد از سال 1980 راکت ها از مواد مرکب مانند فلز، گرافیت و تیتانیوم ساخته می شوند و موجب شده راکت در دست راحت تر و سبک تر باشد. راکت های مدرن دارای طول 68.6 سانتیمتر، عرض 21.5 سانتیمتر هستند و طول فریم (قاب) آنها 39 سانتیمتر است. وزن نجاز راکت حداکثر باید 255 گرم باشد و به طور معمول میان 110 تا 200 گرم است.


توپ اسکواش

توپ اسکواش از دو تکه لاستیک است که به صورت دو نیم کره به هم چسبیده و داخل آن توخالی است. رنگ توپ سیاه است اما برای رقابت در کورت های شیشه ای از توپ سفید استفاده می شود. توپ های اسکواش با خال های رنگی سطح آنها را مشخص می کند.

* توپ دارای خال آبی که دارای حرکت جهشی و بسیار تند است و بازیکن حرکاتش کند است. (برای آموزش به کار می رود.)

* توپ دارای خال قرمز که حرکتش از خال آبی کندتر است ولی حرکات بازیکن تندتر است. (برای اصلاح تکنیک به کار می رود.)

* توپ دارای خال سفید حرکت و جهش آن کندتر از دوتای بالایی است، در نتیجه حرکات بازیکن تندتر است.

* توپ دارای خال زرد توپی است که احتیاج به ضربه های قوی و حرکات تندتری دارد.

* توپ دارای دو خال زرد کندتر بوده و برای ورزشکاران حرفه ای و در مسابقات رسمی کاربرد دارد.

* وزن توپ ها نیز میان 23.3 تا 25.5 گرم و قطر آنها 39.5 تا 41.5 میلیمتر است.

* توپ های آبی رنگ بدون خال هم توپ های تمرینی بوده که دارای جهش بلندتری هستند.

زمان بازی و قوانین بازی اسکواش

اسکواش 2 گیم یا 3 گیم از 5 گیم است. قبل از بازی هر دو بازیکن 5 دقیقه وقت برای گرم کردن دارند. بازیکنان با زدن سرویس، بازی را آغاز می کنند و با چرخش راکت و علامت روی دسته آن زننده سرویس مشخص می شود. «مربع» (باکس) چپ یا راست در موقع زدن نخستین سرویس در اختیار زننده سرویس است.

اگر نخستین امتیاز را گرفت به طور اجباری جای سرویس عوض می شود و به صورت رالی بازیکنی که زودتر به 11 امتیاز برسد آن گیم را برده است. در حقیقت بازیکن توپ را با راکت می زند و توپ باید پیش از برخورد با زمین با دیوار روبرو برخورد کند و هنگام برگشت از دیوار رقیب دوباره ضربه می زند. این رشته زمانی با اختراع کورت شیشه ای به لحاظ پوشش تصویری تلویزیونی طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان پیدا کرد. چهار دیوار این کورت به گونه ای است که از بیرون داخل آن به طور کامل پیداست ولی بازیکنی که داخل آن قرار دارد، تماشاگران را به صورت مات می بیند.

انواع بازی اسکواش

1- اسکواش تک دیواره یا اسکواش پارکی
2- اسکواش تک دیواره داخل سالن
3- مینی اسکواش
4- اسکواش ساحلی
5- دیواره متحرک اسکواش
6- کورت بادی اسکواش
7- اسکواش کورت با یک طرف شیشه
8- اسکواش شیشه ای تمرینی
9- اسکواش مدارس
10- اسکواش شیشه ای تمام استاندارد


http://www.abai.ir/News/1/50402
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی