جمعه 10 فروردين 1403
تاريخ:سيزدهم اسفند 1399 ساعت 13:17
کد : 50406

ورزش سرعتی - اتومبیل رانیورزش سرعتی - اتومبیل رانیورزش سرعتی - اتومبیل رانی
معرفی رشته های اتومبیل رانی

ورزش سرعتی - اتومبیل رانی

ورزش سرعتی - اتومبیل رانی
معرفی رشته های اتومبیل رانی
آفرود:

مسابقات آفرُوْد بیراهه‌نوردی یا بیابانی، گونه‌ای از مسابقات اتومبیل‌رانی هستند که در پیست‌های دارای عوارض دشوار طبیعیدر پیست‌های دارای عوارض دشوار طبیعی (و نه همیشه در میان مناطق بکر طبیعی) برگزار می‌شوند. از نمونه‌های تکامل یافته مسابقات آفرود می‌توان به رالی داکار اشاره کرد.


تورینگ و سافاری:

سافاری (Safari) به یک نوع سفر گردشگری می‌گویند که با هدف دیدن و تهیهٔ فیلم و عکس از جانوران بزرگ‌جثهٔ حیات وحش انجام می‌شود.


رالی

در ایران رالی شهری یا رالی تور نیز نامیده می‌شود. مسابقهٔ اتومبیل‌رانی است که بیشتر به مهارت حرکت در مسیر صحیح و در زمان مطلوب تأکید دارد تا مهارت رانندگی. این رالی در خارج از پیست‌های اتومبیل‌رانی و در مسیرهای عمومی برگزار می‌شود و چندین ساعت تا چند روز طول می‌کشد.


دِرَگ

درگ مسابقهٔ شتاب مسابقه‌ای است که در یک مسیر مستقیم با طول مشخص، بین دو خودرو یا موتورسیکلت یا کامیون انجام می‌شود. شرکت‌کنندگان در پشت خط شروع توقف کرده و با سبز شدن چراغ موسوم به درخت کریسمس شروع به حرکت می‌کنند. برندهٔ مسابقه شرکت‌کننده‌ای است که در زمان کمتری طول مشخص (معمولاً ۲۰۰، ۳۰۰ یا ۴۰۰ متر) (۱/۲ یا ۱/۴ مایل) را پیموده و زودتر از خط پایان بگذرد.

دریفت

در لغت به معنای گرد و خاک بلند کردن است اما در عالم رانندگی به سُر دادن خودرو با استفاده از ترمز دستی گفته می شود. دریفت یک حرکت بسیار هیجان انگیز در اتومبیلرانی است. دریفت در لغت به معنای گرد و خاک بلند کردن است اما در عالم رانندگی به سُر دادن خودرو با استفاده از ترمز دستی یا بکسواد کردن گفته می‌شود.

اتومبیلرانی سرعت

اتومبیل‌رانی (به انگلیسی: Auto racing) رقابتی مبتنی بر مهارت‌های رانندگی است و بر اصل سرعت و دست فرمان (خوش‌دستی) استوار است.


اتومبیلرانی اسلالوم

مسابقهٔ سرعتی زمان‌محور مارپیچ بین دروازه‌ها یا میل و پرچم‌های نصب‌شده را مسابقه مارپیچ یا اسلالوم (به انگلیسی: slalom) می‌گویند. موتور حرکت مارپیچ، در رشته اتومبیل‌رانی مسابقاتی را به خود اختصاص داده است: مسابقات مارپیچ یکی از انواع مسابقات اتومبیلرانی (موتور اسپرت) است که در این نوع مسابقه بر ایمنی و مهارتهای کنترلی فردی تأکید می‌شود. این مسابقات جزءمسابقات رسمی FIA نبوده و در اغلب کشورهای جهان به صورت لوکال و محلی برگزار می‌شود.


کارتینگ

مسابقه کارتینگ نوعی از ورزش موتوری با خودروهای چرخ‌باز است. این‌گونه خودروهای چهارچرخه کوچک و چرخ‌باز کارت نام دارند. با ماشین‌های کارت معمولاً در مسیرهای کارت‌سواری که در مقیاسی کوچک نسبت به بزرگ‌راه‌های واقعی ساخته می‌شوند مسابقه داده می‌شود. کارتینگ معمولاً به عنوان قدم اول در مسیر رسیدن به ورزش‌های پرخرج‌تر خودروسواری به‌شمار می‌آید.


حرکت های مهارتی و نمایشی

این رقابت ها معمولا بر اساس توانایی موتورسوار در انجام حرکات آکروباتیک، پرش و حرکت روی پیست عمودی داوری می شود.


موتور ریس

رقابت در پیست آسفالت با موتورهای تقویت شده و مخصوص مسابقه که با موتورهای حجم ۱۲۵ سی سی و حجم بالای ۲۵۰ سی سی تا ۱۳۰۰ سی سی انجام می شود.

مسابقات موتور جی. پی در دنیا از مهم ترین رقابت های موتورسواری است.

موتور کراس

نوعی مسابقه موتورسواری در پیست های صعب العبور است. موتورسواران باید طبق قوانین مسابقه تعداد دور مشخصی را در پیستی پر از پستی و بلندی طی کنند و در همین حین از هم سبقت بگیرند.

موتور اندورو

نوعی دیگر از موتورسواری آفرود است که در مسیرهای بیابانی و کویری انجام میشود

موتور تریال

در این رشته اصل بر حفظ تعادل است، نه افزایش سرعت این رشته نیازمند مهارت بالای موتورسوار است در محل مسابقه موانع قرار داده می شود و موتورسواران باید بدون آن که تعادلشان بر هم بخورد از این موانع بگذرند

http://www.abai.ir/News/1/50406
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی