پنج شنبه 9 فروردين 1403
آشنایی کامل با والیبال ساحلی

آشنایی با والیبال ساحلی

آشنایی  با والیبال ساحلی
منبع: نمناك
آشنایی کامل با والیبال ساحلی

تاریخچه و هرآنچه که باید از وایبال ساحلی باید بدانید !
والیبال ساحلی یک ورزش المپیکی است که بر روی شن و با مقرراتی مشابه والیبال برگزار می شود.

گذشته ی والیبال
تاریخچه والیبال ساحلی به بیش از نیم قرن می رسد. ورزشی که فلسفه راه اندازی آن بیشتر جنبه تفریح و سرگرمی داشت تا کسب مدال و رقابت با ورزش های مطرح امروز جهان. آنچه که باعث شد تا والیبال گوی سبقت را از سایر ورزش های ساحلی چون فوتبال، هندبال برباید، به سابقه و استقبال تماشاگران از این ورزش برمی گردد . گفته می شود نخستین خاستگاه والیبال ساحلی در سواحل آمریکای جنوبی بود که به تدریج با پیوستن قاره اروپا و اقیانوسیه نامش بر سر زبان ها افتاد.

نخستین بار قبل از بازی های المپیک بارسلون بود که بحث ورود رسمی این ورزش به المپیک مطرح شد که در بازی های المپیک آتلانتا باتوجه به این که میزبان آمریکا از قهرمانان صاحب نامی در این رشته برخوردار بود این رؤیا به واقعیت پیوست .در المپیک آتن والیبال ساحلی سومین حضور خود را با استقبالی گسترده از سوی تماشاگران جشن گرفت تا جایی که «ژاک روک» رئیس کمیته بین المللی المپیک ضمن تبریک به «آکوستا» از این بازی ها به عنوان یکی از چند رویداد مهم المپیک یاد کرد .

بازیکنان والیبال ساحلی ایران

آسیایی ها پس از رسمی شدن والیبال ساحلی نخستین گام ها را در بازی های آسیایی هیروشیما برداشتند که در آن سال کشورهای آسیایی ازجمله ایران در آن حضور پیدا کردند ، هرچند که مدال های به دست آمده در این رشته در جدول مدال ها به حساب نیامد. ژاپن، چین، تایلند ، اندونزی از آن سال فعالیت چشمگیری در این رشته آغاز کرده اند که هم اکنون بدل به مهم ترین قطب های این ورزش شده اند.

تعداد بازیکنان و نحوه بازی در والیبال ساحلی

در این بازی هر تیم دارای دو بازیکن می باشد و فقط کاپیتان حق دارد که درخواست زمان استراحت بدهد.بازیکنان هرجای زمین که دوست داشته باشند می توانند بایستند.

در این بازی هیچ تعویضی صورت نمی گیرد بازیکن ذخیره ای وجود ندارد. در صورتی که بنا به هر دلیلی یک از دو بازیکن مصدوم شد و نتوانست به بازی ادامه دهد مطابق قوانین بازی 2 بر صفر به سود تیم مقابل به پایان خواهد رسید.

همانند والیبال داخل سالن در مسابقات والیبال ساحلی هم از یک سر داور، یک کمک داور و دو داور خط تشکیل شده است.
شرایط بازی والیبال ساحلی

توپ مسابقه با توپ والیبال داخل سالن متفاوت بوده و مخصوص فضای باز می باشد.

نحوه برنده شدن در این بازی به صورت 2 به 3 می باشد. بدین صورت که اگر هر تیمی که دو گیم از 3 گیم مسابقه را ببرد برنده اعلام خواهد شد.درصورتیکه باران و طوفان خفیف باشد بازی ادامه پیدا خواهد کرد.

پای بازیکن هنگام زدن سرویس نباید بر روی خط دور زمین برخورد کند. در غیر اینصورت خطا گرفته می شود و یک امتیاز به تیم مقابل داده می شود.

زمان استراحت بین هر دو گیم 30 ثانیه می باشد.

اندازه ها و شرایط زمین والیبال ساحلی

طول 16 متر
عرض 8متر
منطقه آزاد (ازهرطرف بین 3 تا5 متر)
منطقه یک سوم (حمله ) وجودندارد
خط وسط زمین وجود ندارد
پهنای تمام خطوط بین 5 تا 8سانتیمتراست
فضای بالای زمین بایستی تاارتفاع 7 الی [COLOR=rgb(0, 0, 0)]12[/COLOR]/5 متری عاری ازهرگونه مانع باشد
سطح زمین از شن (ماسه) یک دست که حداقل باید دارای 40سانتیمتر عمق باشد پوشیده شده
- ماسه بایستی ازالک گذرانده شده ودارای اندازه مناسب وقابل قبول باشد (زبروخشن نباشد)
ماسه بایستی عاری ازهرگونه اشیاء آسیب رسان – صدف – سنگ و...باشد
برای مسابقات جهانی توصیه شده که یک پارچه قیراندودتهیه شده تاوسط زمین اصلی رادرحالت بارانی بپوشاند.
رنگ خطوط زمین بایستی کاملاً مغایر با رنگ ماسه باشد
خطوط زمین بایدازنواربا مواد مقاوم ساخته شده وضمنا این مواد, نرم وقابل انحناء باشند
والیبال ساحلی قطر

ملی پوشان والیبال ساحلی قطر

بازیکنان والیبال ساحلی چه تجهیزاتی باید داشته باشند؟

لباس بازیکنان شامل پیراهن، شرت یا مایو شنا می باشد.

لباس بازیکنان باید تمیز، یک رنگ و یک دست باشد.

شماره ای که بر روی پیراهن بازیکنان زده می شود باید کاملا متمایز با رنگ پیراهن باشد.

بازیکنان حق استفاده از جوراب یا کفش را ندارند.

بازیکنان نباید هیچگونه اشیایی که ممکن است باعث بروز اتفاق یا جراحت سایر بازیکنان شود را همراه خود داشته باشند.

قوانین والیبال ساحلی

تعداد کل بازیکنان :2 نفر

بازیکنان داخل زمین 2 نفر

تعداد کل داوران :7 نفر که شامل 2 داور و 4 داور خط و نویســنده می باشد .

خطوط زمین پارچه ای که متـفاوت با رنگ ماسه باشد و به عرض 5 ســانتــی متــر .

مقدار باد توپ : بیشتــر از توپ سالن

محیط و رنــگ توپ : محیط آن 68 سانتی متر و مخلوطی از زرد و آبی و سفید و یا سفیــد و غیره .

شروع بازی :قرعه کشــی برای انتخاب زمین و یا توپ انجام می شود.

زمان بازی : 3 گیم – 2 گیم 21 امتیازی و یک گیم 15 امتیازی

تعداد استراحت : 2 استراحت 30 ثانیه ای در هر ســــت

نوع توپ : کروی و ساخته شده از یک رویه مواد قابل انعطاف ( چرم و با چرم مصنوعی ) که رطوبت را جذب نکند .

شماره بازیکنان :اعداد 1و2

آرنج تیم :تعویض یا جانشینی برای بازیکنان وجود ندارد ( آزاد ) .

اخراج و جریمه آن : چون بازیکن سوم وجود ندارد بازی تمام می شود .

وسایل اضافی :استفاده از کلاه و عینک اشکال ندارد.

باخت فنی ( حاضر نشدن در زمین ) :صفر بر 21 بازنده است . در جمع ست تیم حاضر نشده صفر بر 2 بازنــده است . اگر تعداد بازیکن ناقص اعلام شود امتیازات و ست های کسب کرده را حفظ می کند و به تیم حریف امتیاز هایی برای بــرنــده شدن می دهیم.

بازیکنان بدون کفش بازی می کنند و در صورت نامناسب بودن ماسه داور اول می تواند اجازه دهد که بازیکنان کفش یا جوراب بپــوشنـــد .

بازیکنان در دفاع به عنوان ضربه اول تیم محسوب می شود.

لمس توپ در دفاع به عنوان ضربه اول تیم محسوب می شود.

ضربه دوم توسط هر کسی حتــی دفاع کننده می تواند انجام شود و ضربه دوم محسوب می شود.
تکنیک آبشار در والیبال ساحلی

جلو بروید و به بالاترین ارتفاع ممکن بپرید . دست چپ برای تعادل (فرض بر این است که شما راست دست هستید) استفاده می شود و دست راست بطرف بالا رفته و از آرنج خم می شود تا بیشترین فاصلة ممکن را با توپ داشته باشد .

توپ در بالاترین ارتفاع دسترس بادست باز زده می شود . سعی کنید که مچ دستتان را ریلکس باشد ، ولی شل نباشد و انگشتانتان هم محکم بوده ولی سفت نباشند ، حرکت دست باید سریع و تهاجمی باشد . بعد از همة اینها ، شما باید سعی کنید ضربه ای بزنید که تیم مقابل قادر به برگرداندن آن به زمین شما نباشد . بعد از زدن توپ ، دست باید به حرکت خود ادامه دهد تا عمل ضربه زدن کامل شود . بعد از زدن توپ با تور تماس پیدا نکنید ، چون این کار خطا است . همچنین هنگام بالا پریدن و یا موقع فرود آمدن مواظب باشید پایتان به زمین حریف نرود .

نزدیک شدن به تور برای آبشار زدن بطرز صحیح و بالا پریدن بطور عمودی بسیار مهم است . مناسب ترین فاصله 3تا4 متر از تور در لحظة شروع حمله می باشد . آبشار زدن های راست دست ، اگر از منطقة 4 آبشار را میزنند باید درست بیرون زمین در کنار خط قرار گیرند . اگر چپ دست هستید و از منطقة 2 آبشار می زنید مناسب ترین محل کنار یا بیرون خط کناری می باشد . زمان سنجی در بازی والیبال دارای اهمیت خاصی است . شما نباید زود یا دیر به توپ برسید . شروع حرکت خود را باید بعد از زدن توپ توسط بازیکن پاس دهنده و زمانیکه توپ به بالاترین ارتفاع خود رسیده است انجام دهید .

زمان سنجی اغلب برای بازیکنان تازه کار سخت ترین مرحله می باشد . اگر دچار این مشکل بودید از مربی خود بخواهید که دست خود را روی شانة شما قرار دهد و موقعی که احساس می کند که باید حرکت را شروع کنید دستش را از روی شانة شما بردارد . اگر اولین بار موفق نشدید نگران نباشید به تمرین ادامه دهید بالاخره موفق به انجام خواهید شد .

تکنیک والیبال ساحلی

تکنیک آبشار زدن در والیبال ساحلی

تکنیک ساعد و دفاع در والیبال ساحلی

بیشتر از عرض شانه ها قرارمیگیرد.

- زانوهاخم به اندازه ایکه زاویه بین ران وساق پای جلو تقریبا 90 درجه میباشد.

- یکی ازپاها رابه دلخواه اندکی جلوترقرارمیگیرد .

نکته بسیارمهم :درحین آموزش فرقی ندارد نوآموزکدام پای خودراجلوترقرارمیدهد اماپس ازکسب مهارت کافی بایستی عادت کند تاباتوجه به مناطق مختلف شش گانه زمین پای درست راجلوترقرار دهد.

- ناحیه کمر به سمت عقب کشیده میشود .

- دستها داخل یکدیگر قرارمیگیرد.

- مچ دست به سمت پایین شکسته میشود تاعضلات تاکننده کف دست نماسن شود.

- درناحیه آرنج هیچگونه خمیدگی نبایستی باشد.

- تاجای ممکن شانه هابه سمت بالاوجلو آورده میشود تافاصله بین آرنجها هنگام ضربه به توپ بهم نزدیک تر شود.

- درپشت هیچگونه خمیدگی (حالت قوز) نبایستی باشد .

- نگاه به سمت جلوقرارمیگیرد.

- حرکت دست ها ازنزدیک کمر شروع شده وبه سمت بالامی آید ودرناحیه جلوی کمر وشکم بهترین محل برای ضربه به توپ میباشد.

- هنگام اجرای این تکنیک باتوجه به فاصله هدف تابازیکن میتوان مفاصل مناسب رابکارگرفت .

آسیب ها در والیبال ساحلی

نسبت های آسیب نسبتاً پایین است. حتی در میان بازیگران تراز اول، بیشترین آسیب ها جزئی هستند. پرش و فرود به زمین منشاء بیشترین آسیب ها هستند. کشیدگی تاندون زانو شایع ترین آسیب است. پیچ خوردگی قوزک پا شایع ترین آسیب است. بررسی در والیبال نتایج پیچ خوردگی های پا با توجه بیشتر به خظ مرکزی در موقع تمرین قابل پیشگیری است. می توان تمرین را با برنامه انجام داد. آسیب های زانو با پرش صحیح قابل پیشگیری می باشند. آسیب های شانه با چرخش مچ و تمرینات کششی قابل پیشگیری است.

مصدومیت در والیبال ساحلی

مصدومیت ها و آسیب ها در والیبال ساحلی

آسیب های زانو:

کشیدگی تاندون ها شایع ترین آسیب در بررسی والیبال است. 14% همهموارد ارائه شده به مرکز المپیک آمریکا در میان بازیکنان والیبال بودند. التهاب در تاندون مفصل استخوان در استخوان کشکک. شافل 1990 و اتکینز و گرین 1992 . برینر و پرا 1999. کشیدگی تاندون کشکک زانو- همراه با تورم خارجی درشت نی افزایش می یابد و افزایش و زوایای انعطاف زانو احتمل خطر را بالا می برد. توجه مربی به تکنیک و زمان صرف شده در پرش خطر کشیدگی تاندون را می کاهد.

فشار بر کف پا انگشت بزرگ درروی شن:

کشیدگی پشت مفصل و تاندونehl ، به همان شکل درمان می شود. آسیب های پشت- درد پشت ممکن است 14% آسیب های والیبال است. دیسک های کمر کمترند. هر فعالیت باید به اندازه فراوانی و تکرار پیچیدگی و خمیدگی پشت در برخوردها در لیست قرار گیرد.

آسیب های دست :

رگ به رگ شدن بسیار در میان آسیب معمول است. بیشترین مکان ، آسیب شست و رباطهای همراه آن است و بیشتر در یمان ورزشکارنی دیده می شود که به صورت تفریحی ورزش می کنند. دفاع کردن بیشتر در معرض آسیب های دست است. آسیب های دست ( ادامه) آسیب های دست کمرت رایج:سشکستگی استخوان pisiform و خستگی در شریان زند زیرین ( سندرم چکشی هایپورتنار) این آسیب ها در فضای باز برخورد کف دست با کف زمین در هنگام دفاع اتفاق می افتد.

آسیب های پا:

قوزک پا بیشترین آسیب والیبال است. آسیب قوزک پا 10 تا 60% آسیب های را در بر می گیرد. شامل 1990 واتکینز و گرین 1992 برینر و پرا1999 10% همه معرفی شدگان والیبال به مربیان در مراکز آموزشی المپیک آمریکا.

پیچ خوردگی پا در نتیجه مدت زیاد والیبال است و در همه ورزش ها نیز این آسیب ها بسیار شایع است . بیشترین مکانیسم برای پیچ خوردگی پا وقتی است که این آسیب ها در زمین مانعی ناخواسته از سوی تیم مخالف پدید می آید. معمولاً وقتی که پای بازیکن از خط مرکزی در منطقه زمین عبور می کند.

والیبال ساحلی در المپیک

والیبال ساحلی یکی از پر تماشاگرترین رشته های المپیک در این 3 دوره بوده. که در سال 1996 به عنوان یک ورزش نمایشی بوده و از المپیک آتلانتا یعنی در سال1992در المپیک بارسلون به صورت یک ورزش رسمس برگزار می شود. برزیل با کسب دو مدال طلا ، چهار نقره و یک برنز و آمریکا با کسب سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز 2 تیم با حضور 32 تیم برگزار می گردد.زیرا در ورزش والیبال ساحلی حداکثر دو تیم مجاز هستند که در المپیک حضور داشته باشند.


در سال های پایانی قرن بیستم با رو به فزونی یافتن تعداد ساحلی بازان ایران و جان گرفتن مسابقات ساحلی در کشور، تیم های ملی و منتخب ایران نیز برای اعزام به تورهای آسیایی شکل یافتند که سپس موفق به حضور در رقابت های قهرمانی آسیا و بازی های آسیایی نیز شدند.

در سال های ابتدایی قرن جدید، ایران به منظور رشد و توسعه رشته ساحلی در داخل و اهمیت یافتن این رشته برای اسپانسرها اقدام به میزبانی و برگزاری تورهای سالانه آسیا و اقیانوسیه در جزیره کیش نمود که با استقبال چشمگیری از سوی تیم های خارجی همراه بود و پنج سال نیز ادامه داشت و همین موجب شد تا میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2006 به ایران و همین جزیره واگذار شود.

در سال های بعد نیز ساحلی بازان ایران به حضور در تورهای آسیایی ادامه دادند که در نهایت ایران موفق به کسب عنوان قهرمانی مردان آسیا در سال 2011 نیز شد.

والیبال ساحلی ایران با این باور که ایران با برنامه های مدون و کارشناسی شده در آینده نزدیک به عنوان یک قطب والیبال ساحلی در منطقه، آسیا و جهان مطرح خواهد شد، فعالیت شبانه روزی خود را برای کسب موفقیت در به انجام رساندن این ماموریت ادامه می دهد و برای گسترس این رشته در داخل کشور و در میان جوانان ایران تلاش می نماید. همچنان که با فراهم کردن زمینه های ارتقای دانش فنی و علمی این رشته در کشور، حضور ساحلی بازان ایران در رقابت های معتبر جهان را نیز فراهم خواهد نمود تا نمایندگان کشور با رسیدن به امتیازهای مناسب و حد نصاب های استاندارد جهانی، موفق به کسب سهمیه و حضور در بازی های المپیک شوند.

امریکا با سه مدال طلایک نقره و یک برنزریا، برزیل با 2 مدال طلا، چهار نقره و یک برنز، دو تیم موفق این رشته ورزشی بوده اند.

http://www.abai.ir/News/1/60411
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی