جمعه 10 فروردين 1403
تاريخ:هفتم فروردين 1400 ساعت 15:43
کد : 60601

نکات مهم در تنیس حرفه‌ای
نکات مهم در تنیس حرفه‌ای

نکات مهم در تنیس حرفه‌ای

نکات مهم در تنیس حرفه‌ای
نکات مهم در تنیس حرفه‌ای
می خواهید تنیس حرفه ای را یاد بگیرید؟ یا میخواهید بدانید وقتی که در یک مسابقه شرکت می کنید یا بازی تنیس را از تلویزیون تماشا می کنید چه اتفاقی می افتد؟ مسلما شما باید قوانین تنیس را بدانید تا این بازی را متوجه شوید؟ در هر صورت در ابتدا ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد اما ما سعی میکنیم تمام نکات بازی را به بهترین و ساده ترین شکل ممکن برای شما شرح دهیم. پس اگر میخواهید با قوانین رسمی بازی تنیس که توسط اکثر سازمان های تنیس استفاده می شود آشنایی بیشتری پیدا کنید با ما همراه شوید.
قوانین تنیس حرفه ای
قبل از هر چیز باید بدانید که قوانین تنیس حرفه ای برای بازی های سینگل و دوبل متفاوت است( البته اکثر آن ها مشابه هم هستند). اما قبل از ورود به آن مسائل اجازه بدهید شما را با یک سری قوانین عمومی تنیس که در مورد همه بازی های تنیس صدق می کند آشنا کنیم.

قوانین عمومی تنیس حرفه ای
توپ باید در درون محدوده زمین بازی فرود آید و در غیر اینصورت بازیکن زننده ضربه امتیاز آن توپ را از دست می دهد.
بازیکنان یا تیم ها نمی توانند به تور یا آنتن دست بزنند و یا به زمین حریف وارد شوند.
بازیکنان یا تیم ها اجازه حمل یا گرفتن توپ با راکت را ندارند.
بازیکنان نمی توانند دو بار به توپ ضربه بزنند.
بازیکنان نمی توانند قبل از گذشتن توپ از تور آن را به زمین حریف برگردانند.
بازیکنی که نتواند توپ را قبل از دو بار برخورد به زمین به زمین حریف برگرداند امتیاز آن توپ را از دست می دهد.
اگر توپ به بازیکن بخورد یا او را لمس کند، خطا محسوب می شود.
اگر راکت از دست جدا شود، خطا اعلام می شود.
توپ هایی که روی خط مرزی زمین فرود آیند سالم به حساب می آیند.
دریافت کننده سرویس بعد از خوردن توپ به زمین می تواند آن را برگرداند.

تجهیزات
راکت: راکت از یک دسته، یک قاب و رشته هایی که با یک الگوی متقاطع به هم بافته شده اند تشکیل می شود. قاب یک راکت نباید طولی بیشتر از ۳۲ اینچ، دسته آن نباید بیشتر از ۱۲٫۵ اینچ عرض و سطح آن نیز نباید طول بیشتر از ۱۵٫۵ و عرض بیشتر از ۱۱٫۵ اینچ داشته باشد. هیچ وسیله اضافی به غیر از وسایل جلوگیری از لرزش، شکستن و عرق دست نباید بر روی راکت وجود داشته باشد.

توپ: رنگ توپ تنیس حرفه ای در مسابقات سفید یا زرد، اندازه آن ۲-۱/۲ تا ۲-۵/۸ اینچ و وزن آن حدودا بین ۲ تا ۲-۱/۱۶ اونس می باشد. قابلیت ارتجاعی و جنس سطح توپ نیز با قواعد خاصی تعیین می شود.

امتیاز دهی
امتیاز: کوپکترین واحد اندازه گیری در تنیس حرفه ای می باشد. امتیاز ها در تنیس حرفه به صورت ۰ – ۱۵ – ۳۰ – ۴۰ – گیم می باشد.

گیم: گیم ها هر کدام از ۴ امتیاز تشکیل شده اند و در صورتی که بازیکن به چهار امتیاز برسد و دو امتیاز هم از حریف جلوتر باشد به دست می آیند.
ست: ست از ۶ گیم تشکیل شده و در صورتی بازیکن ۶ گیم را با حداقل ۲ امتیاز اختلاف ببرد، ست را از آن خود کرده است.
ست امتیازدار: اگر یک بازی در امتیاز ۶-۶ مساوی باشد و به ست اضافی کشیده شود ، بازیکن تنها در صورتی که ۲ گیم با حریف اختلاف داشته باشد برنده بازی می شود.
بازی: بازی ها معمولا در ۳ یا ۵ ست بازی می شوند.
Deus: زمانی اتفاق می افتد که بازیکنان در امتیاز ۴۰-۴۰ مساوی شوند. برای بردن آن گیم بازیکن باید دو امتیاز متوالی را کسب کند. اگر بازیکنی یک امتیاز به دست بیاورد جلو می افتد اما اگر بعد از آن امتیاز از دست بدهد دوباره به همان حالت Dues بر میگردند.
Tie-break game: اگر در یک گیم بازیکنان در امتیاز ۴۰-۴۰ مساوی شوند و قوانین Tie-break game اجرا شود، بازیکنان باید یک گیم Tie-break game را بازی کنند تا برنده مشخص شود. در یک گیم Tie-break game بازیکنان باید ۷ امتیاز با حداقل اختلاف ۲ امتیاز را برای پیروزی کسب کنند. در این مدل بازی زننده سرویس بعد از هر امتیاز تغییر می کند.
خطوط به چه معنا هستند؟
خط بیس: خطوط بیس همان خطوط دو طرف زمی هستند که در واقع طول زمین را مشخص می کنند. بازیکنان نیز از پشت این خط ها سرویس می زنند.
نقطه مرکزی: نقطه مرکزی دو نیمه زمین تنیس را مشخص می کند. این خط مکان ایستادن بازیکن قبل از ضربه سرویس را مشخص می کند.
خط وسط: این خط محدوده سرویس باکس را به دو نیمه چپ و راست تبدیل می کند. فرود توپ بر روی خط وسط بسیار خوب تلقی می شود.
تور: تور در نزدیکی آنتن ها ۳ فوت و ۶ اینچ و در وسط ۳ فوت ارتفاع دارد. آنتن های نیز هر کدام ارتفاع ۳ فوتی در خارج از زمین تنیس دارند. زدن توپ به تور به عنوان خطا در نظر گرفته می شود ولی اگر توپ به تور بخورد و در زمین حریف به زمین بخورد صحیح و درست در نظر گرفته می شود مگر اینکه سرویس باشد که در آن صورت بازیکن باید سرویس را تکرار کند.
خط سرویس: خط سرویس قسمت جلویی و عقبی زمین را از هم جدا می کندو همچنین طول سرویس باکس را هم مشخص می کند.
کناره سینگل: کناره های سینگل در طول زمین کشیده شده و محدوده زمین را برای بازی های سینگل مشخص می کنند. آن ها همچنین عرض باکس سرویس را هم مشخص می کنند.
کناره دوبل: کناره های دوبل خط خارجی کنار زمین می باشد که در طول زمین کشیده شده و محدوده زمین در بازی های دوبل را مشخص می کند.
در تنیس حرفه ای چه کسی اول سرویس می زند؟
پرتاب سکه یا چرخش راکت ها زننده سرویس اول را مشخص می کند. طرفی که گزینه درست را انتخاب کرده است زننده سرویس اول را مشخص می کند. بازیکن یا تیمی که درست انتخاب نکرده است تصمیم میگیرد که در کدام سمت زمین بازی را شروع کند.

رالی
رلی در واقع زدن ضربه های متوالی بعد از سرویس است تا جایی که یک بازیکن یا تیم اشتباه کند و امتیاز را از دست بدهد. هر ضربه ای که در محدوده خطوط زمین فرود بیاید صحیح در نظر گرفته می شود و رالی ادامه پیدا می کند. اگر شما میخواهید تنیس حرفه ای را یاد بگیرید باید رالی کردن را یاد بگیرید.

زدن سرویس و انتخاب طرف مناسب در تنیس حرفه ای
خطای پا: خطای پا زمانی اتفاق می افتد که بازیکن قبل از زدن ضربه وارد زمین شود و یا نقطه مرکزی را لمس کند. این اتفاق باعث از دست رفتن سرویس می شود.

سرویس مناسب: در تنیس حرفه ای بازیکنان در ابتدای هر گیم از سمت راست زمین سرویس می زنند و اگر سرویس در منطقه سرویس باکس فرود آید بازی ادامه پیدا می کند. زننده سرویس در امتیاز بعدی از سمت چپ سرویس می زند و همینطور ادامه می دهد.

سرویس اول: زننده سرویس دوبار می تواند برای زدن توپ به سرویس باکس تلاش کند. اولین تلاش وی را به عنوان سرویس اول می شناسند که اگر در این مرتبه موفق نباشد به سرویس دوم می رسد.

سرویس دوم: تلاش دوم را به عنوان سرویس دوم می شناسند. شکست در زدن سرویس دوم باعث از دست رفتن سرویس می شود.

لت: لت در واقع تکرار سرویس می باشد که به بازیکن زننده سرویس می دهند حتی اگر سرویس او به تور بخورد و در محدوده سرویس باکس فرود آید. هیچ محدودی برای تعداد تکرار سرویس وجود ندارد ولی خیلی هم اتفاق نمی افتد.

ترتیب سرویس: در تنیس حرفه ای بازیکن یا تیمی که پرتاب سکه را می برد انتخاب می کند که چه کسی سرویس اول را بزند. اگر بازی سینگل باشد زننده سرویس بعد از هر گیم تغییر می کند. اگر بازی دوبل باشد تیم زننده سرویس بعد از هر گیم تغییر می کند اما هرکدام از بازیکنان تیم باید قبل از تکرار این چرخه سرویس بزند.

تغییر زمین: بازیکنان یا تیم ها در گیم های فرد زمین خود را عوض می کنند. ( گیم ۳،۵،۷)

قوانین تنیس حرفه ای برای بازی های سینگل و دوبل
قوانین تنیس حرفه ای برای بازی های سینگل و دوبل کمی با هم تفاوت دارند، که البته بیشتر این تفاوت در نوبت سرویس و اندازه زمین است. بازی های دوبل برای ایجاد فضای بیشتر در کناره های زمین برای داشتن یک بازیکن بیشتر در زمین طراحی شده اند اما اکثر این قوانین مشابه قوانین تنیس حرفه ای سینگل هستند. نحوه بازی تنیس حرفه ای سینگل و دوبل را در زیر بخوانید.



قوانین تنیس حرفه ای سینگل
اندازه زمین
یک زمین تنیس حرفه ای سینگل محدود به خطوط داخلی کناره می باشد و عرض ۲۷ فوت و طول ۷۸ فوت را دارا می باشد.
ترتیب سرویس ها
بازیکنی که برنده پرتاب سکه می شود زننده سرویس را مشخص می کند. هر کدام که اولین سرویس را می زدن کل سرویس های گیم اول را می زند. بعد از آن گیم، بازیکنی که اخرین سرویس را دریافت کرده است سرویس های گیم بعدی را می زند. در گیم های فرد بازیکنان زمین خود را عوض می کنند.
ترتیب سرویس Tie-Break
اگر بازیکنان در امتیاز ۶ به تساوی برسند و قوانین Tie-Break استفاده شود، یک گیم Tie-Break بازی می شود تا برنده مشخص شود. در یک گیم Tie-Break هدف رسیدن به امتیاز هفت و با دو امتیاز اختلاف نسبت به حریف می باشد. بازیکنی که اولین سرویس را میزند همان نفری است سرویس گیم ۱۳ ام را می زند.
ترتیب سرویس های Tie-Break به شکل زیر است:
امتیاز ۱: بازیکن A
امتیاز ۲: بازیکن B
امتیاز ۳: بازیکن B
امتیاز ۴: بازیکن A
امتیاز ۵: بازیکن A
امتیاز ۶: بازیکن B
امتیاز ۷: بازیکن B
امتیاز ۸: بازیکن A
امتیاز ۹: بازیکن A
فرمت بازی

تنیس حرفه ای سینگل معمولا سه ست بازی می شود اما برخی از مسابقات سینگل مردان ۵ ست هم بازی می کنند. در واقع بیشتر به ترجیح شرکت کنندگان مسابقات بستگی دارد.
قوانین تنیس حرفه ای دوبل
اندازه زمین
زمین تنیس حرفه ای دوبل خطوط بیرونی کناره ها را شامل می شود و عرض ۳۶ فوت و طول ۷۸ فوت را دارا می باشد.
ترتیب سرویس: تیمی که برنده پرتاب سکه می شود زننده سرویس را از بین بازیکنان تیم ها مشخص می کند. تیمی که اولین سرویس را بزند تمام سرویس های گیم اول را می زند. سپس همان تیم زننده بعدی سرویس را از تیم مقابل انتخاب می کند و او تمام سرویس های گیم دوم را می زند. در گیم های فرد تیم های زمین خود را عوض می کنند و بازیکنی که در اولین گیم سرویس نزده است باید سرویس بزند و به همین شکل ادامه می دهند.
ترتیب سرویس Tie-Break
ترتیب سرویس در گیم Tie-Break به شکل زیر است:
امتیاز ۱: بازیکن A
امتیاز ۲: بازیکن X
امتیاز ۳: بازیکن X
امتیاز ۴: بازیکن B
امتیاز ۵: بازیکن B
امتیاز ۶: بازیکن Y
امتیاز ۷: بازیکن Y
امتیاز ۸: بازیکن A
امتیاز ۹: بازیکن A
فرمت بازی

تنیس حرفه ای دوبل اغلب در ۴ ست بازی می شود.

https://mag.tennisshop.ir/

http://www.abai.ir/News/1/60601
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی