جمعه 10 فروردين 1403
بازگشت امید به وزنه‌برداری ایران؛ زمان گزینشی‌های المپیک تمدید شد

بازگشت امید به وزنه‌برداری ایران

بازگشت امید به وزنه‌برداری ایران
بازگشت امید به وزنه‌برداری ایران؛ زمان گزینشی‌های المپیک تمدید شد
فدراسیون جهانی وزنه‌برداری از تمدید و اصلاح گزینشی‌های المپیک در این رشته خبر داد.
به گزارش آبا ب نقل از مشرق شیوع و فراگیری کرونا در سطح جهان موجب تعطیلی و تعویق مسابقات رشته‌های مختلف شد و در نهایت المپیک ۲۰۲۰ توکیو را نیز به تعویق انداخت. هر چند که تا پیش از این رشته بسیاری از ورزشکاران سهمیه المپیک را کسب کرده بودند اما رشته وزنه‌برداری با توجه به سیستم گزینشی آن دچار مشکلات زیادی شد؛ مشکلاتی که بیش از هر ورزشکاری ۲ وزنه‌بردار نامدار ایران ( کیانوش رستمی و سهراب مرادی) را به چالش کشید.
البته این چالش به خاطر سیستم گزینشی نبود بلکه مصدومیت و اوت کردن‌های مستمر موجب شد تا دارندگان مدال طلا المپیک ریو از مسیر توکیو دور شوند. این ۲ قهرمان هنوز نتوانستند امتیازات لازم را برای حضور در توکیو کسب کنند و باید منتظر ۲ گزینشی دیگر در سطح طلایی و نقره‌ای باشند. با آغاز مسابقات گزینشی المپیک قرار بود که آنان به کلمبیا اعزام شوند تا در مسابقات آن کشور شرکت کنند اما مسابقات گزینشی کلمبیا به اواخر اردیبهشت ماه موکول شد تا عملا مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا تنها شانس آنان برای رسیدن به توکیو باشد.
با تهدید کمیته بین‌المللی المپیک و احتمال حذف این رشته از المپیک فدراسیون جهانی و هیات اجرایی آن تصمیم گرفتند تا سیستم گزینشی را اصلاح و زمان جمع‌بندی امتیازات وزنه‌برداران را تمدید کنند. براساس اعلام این فدراسیون بعد از برگزاری مسابقات قهرمانی قاره‌ها سه گزینشی دیگر در دستور کار قرار می‌گیرد تا ورزشکاران بتوانند امتیازات لازم را کسب کنند.
هر چند که حضور رستمی و مرادی در ازبکستان این اما و اگر را ایجاد کرد که آنان نتوانند در جمع هشت نفر برتر دسته ۹۶ کیلوگرم برای حضور در توکیو قرار بگیرند اما اعلام سه مسابقه دیگر برای رشته وزنه‌برداری این امید را به وجود آورد که این ۲ قهرمان ایران و جهان با حضور در یک گزینشی بتوانند امتیازات لازم را برای جایگزینی کسب کنند.
قرار است که سه دوره مسابقه گزینشی با سطح طلایی ( قهرمانی جوانان جهان در عربستان)، سطح نقره مسابقات کلمبیا و یک مسابقه هم در سطح نقره در شرق آسیا برگزار شود. این سه مسابقه در فاصله زمانی اردیبهشت تا اواسط خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
همچنین فدراسیون جهانی اعلام کرده که به زودی سیستم کسب سهمیه المپیک که اصلاح شده است و آن را اطلاع رسانی می‌کند.
خبر منتشر شده در سایت فدراسیون جهانی این نوید را در وزنه‌برداری ایران ایجاد کرد که دلهره در دسته۹۶ کیلوگرم به احتمال زیاد به پایان خواهد رسید و رستمی یا مرادی جواز حضور در توکیو را کسب خواهند کرد. هر چند که فدراسیون جهانی در تلاش است تا سیستم گزینشی را اصلاح کنند و ممکن است راه وزنه‌برداران ایران نسبت به گذشته هموار شود اما احتمال حضور همزمان این ۲ ورزشکار در توکیو وجود ندارد.
زیرا طبق قانون کنونی فدراسیون جهانی ایران تنها ۲ سهمیه برای توکیو دارد و مجاز است که در هر دسته یک وزنه‌بردار را به سرزمین آفتاب اعزام کند.
پیش از این قرار بود که وزنه‌برداران مدعی حضور در توکیو در ۶ گزینشی حضور پیدا کنند و تست دوپینگ بدهند. این ۶ گزینشی در مدت ۱۸ ماه انجام شد و ورزشکاران باید در چهار گزینشی آن به روی تخته بروند.
سهمیه علی داودی در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم قطعی به نظر می رسد و از بین علی هاشمی در دسته ۱۰۹ کیلوگرم و سهراب مرادی و کیانوش رستمی در دسته ۹۶ کیلوگرم یک ورزشکار به توکیو اعزام خواهد شد.
سهراب مرادی از تیرماه سال ۱۳۹۷ درگیر مصدومیت است و کیانوش رستمی نیز با چند مرتبه اوت کردن زمینه شرایط سختی در جدول دسته ۹۶ کیلوگرم دارد. هشت نفر نخست این جدول مستقیم سهمیه توکیو را کسب خواهند کرد و نفر نخست هر قاره نیز مجوز حضور در ژاپن را خواهد گرفت.
منبع: ایرنا

http://www.abai.ir/News/1/60610
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی