جمعه 10 فروردين 1403
تاريخ:هشتم خرداد 1400 ساعت 12:46
کد : 60741

اسکواش چیست

معرفی رشته ورزشی اسکواش

معرفی رشته ورزشی اسکواش
اسکواش چیست
آشنایی با ورزش اسکواش
امروزه ورزش اسکواش در همه جهان انجام می شود. مانند دیگر ورزش ها، این ورزش را هم می توانید هم به عنوان سرگرمی و برای پر کردن اوقات فراغت بازی کنید و نیز به طور حرفه ای آن را ادامه دهید. در ادامه با این ورزش آشنا شوید.
ورزش اسکواش چیست؟
اسکواش ورزشی راکتی است که به صورت تک‌نفره (۲ بازیکن) و دونفره (۴ بازیکن) در زمینی که معمولا دیوارهای آن شیشه‌ای است انجام می‌شود. شیشه‌ای بودن دیوارها، تماشای بازی به وسیله تماشاگران را قابل امکان می‌کند. در مسابقه‌های بین‌المللی دیوارهای بیشتری از جنس شیشه در نظر گرفته می‌شود.

تاریخچه ورزش اسکواش
اسکواش اولین بار در در سال ۱۸۳۰ در مدرسه هارو در انگلستان ابداع شد. در سال ۱۸۷۴ این رشته ورزشی و مسابقه‌های آن در انگلستان رسمیت پیدا کرد و در سال ۱۸۸۳ اولین زمین اسکواش در شهر مسجدسلیمان توسط شرکت نفت ساخته شد. در سال ۱۹۱۱ قوانین بازی و ابعاد زمین به وسیله انگلیسی‌ها اجرا شد و به حالت امروزی درآمد. در سال ۱۹۶۷ فدراسیون بین‌المللی اسکواش با شرکت ۷ کشور تأسیس شد و در سال ۱۹۹۲ نام آن به فدراسیون جهانی اسکواش (WSF) عوض شد.

اسکواش از سال ۱۳۲۰ با ورود کارکنان انگلیسی شرکت نفت آبادان و ساخت سالن اسکواش برای آنها وارد ایران گردید. اولین فدراسیون اسکواش ایران در سال ۱۳۵۳ تاسیس، ولی بعد از یک سال منحل شد و در سال ۱۳۷۲ مجددا راه‌اندازی گردید.

اسکواش, ورزش اسکواش, اسکواش چیست
بازی اسکواش
ورزش اسکواش بر دو نوع است:
- اسکواش راکت

- اسکواش تنیس

- اسکواش راکت:
نوعی بازی است که در یک زمین چهار دیواری اجرا می شود و هر بازیکن به صورت پی در پی توپ کوچکی را با راکت به دیوار روبرو می زند و بازیکن سمت دیگر باید آن را به دیوار مزبور بازگرداند. این ضربه ها با سرعت و زاویه زده می شود که بازیکن حریف نتواند توپ را به دیوار مقابل برگرداند، بازی با زدن سرویس شروع می شود و بعد از برخورد به دیوار با زاویه معلوم و حساب شده ای وارد زمین سرویس می شود. مسابقه شامل سه یا پنج بازی و هر بازی دارای 9 امتیاز می باشد.

- اسکواش تنیس:
این بازی مانند اسکواش راکت است در همان زمین هم بازی می شود با این فرق که تنها سرویس زننده می تواند امتیاز کسب کند و به جای اینکه در جایگاه سرویس بایستد در زمین سرویس قرار می گیرد و توپ را با ضربه حساب شده ای می زند تا در جلو خط سرویس آن سمت زمین فرود آید توپ زمان برخورد به دیوار به شدت باز می گردد. اغلب سالن اسکواش از 4 تا 8 زمین بازی تشکیل می شود که هر زمین ابعاد 4/6 ×75/9 متر و با ارتفاع 7/5 متر پیش بینی می شود.

در بازیهای المپیک و بین المللی از دیوارهای شیشه ای نشکن برای دور زمین استفاده می گردد که در این صورت حداقل یک متر حریم در خارج دیوار ها لحاظ می شود و ابعاد به 2/7 ×2/9 × 5/12 متر خواهد رسید در سالنهای اسکواش، بسته به احتیاجات منطقه ای امکان دارد در پشت سر بازیکنان و با استفاده از شیشه های ضخیم سالنی با ظرفیت 50 الی 100 نفر با هزینه کمی ساخت. در سالنهای مخصوصی که برای انجام مسابقات بین المللی در نظر گرفته می شود امکان دارد با قرار دادن دیوارهای شیشه ای بیشتر امکانات تماشا را افزایش داد.

انواع بازی اسکواش
- اسکواش تک دیواره یا اسکواش پارکی
- اسکواش تک دیواره داخل سالن
- اسکواش ساحلی
- مینی اسکواش

- دیواره متحرک اسکواش
- اسکواش کورت با یک طرف شیشه
- کورت بادی اسکواش
- اسکواش شیشه ای تمرینی
- اسکواش شیشه ای تمام استاندارد
- اسکواش مدارس

زمین اسکواش
اسکواش توسط ۲ نفر به صورت انفرادی یا به صورت ۴ نفره (دوبل) در زمین یا کورت که حاوی ۴ دیوار است و با یک توپ پلاستیکی توخالی برگزار می شود. ابعاد زمین یک نفره و ۲ نفره با هم فرق دارد. زمین اسکواش یک نفره دارای ۹‎/۷۵۰ متر طول، ۶‎/۴ متر عرض، ۱۱‎/۶۵۵ متر قطر و ۵‎/۶۴۰ متر ارتفاع است.

ابعاد زمین اسکواش دو نفره هم شامل ۹‎/۷۵ متر طول، تا ۷‎/۵۲۰ متر عرض، ۱۲‎/۳۷۵ متر قطر و ۵‎/۶۴۰ متر ارتفاع است.

کورت حاوی ۴ دیوار است. دو دیوار در پهلو، دو دیوار عقب و جلو. دیوارها با خط های به ضخامت ۵۰ میلی متر خط کشی شده است که ارتفاع خط دیوار جلو ۴‎/۵۷ است. این دیوار دارای خط سرویس است که از کف زمین ارتفاعش ۱‎/۷۸ متر تا ۱‎/۸۳ متر است. خط بورد دیگر خطی است که بر دیوار جلو کشیده شده است و ارتفاع آن از زمین ۴۳۰ میلی متر است. دیوار عقب ۲‎/۱۳ متر است.

کف زمین نیز اغلب از جنس کفپوش غیرلغزنده است که دارای خط کشی هایی است: شامل شورت لاین، هاف کورت لاین و ۲ مکان سرویس در چپ و راست زمین. این خط ها در بخش عقب زمین متصل به دیوار عقبی است.

راکت اسکواش
پس از سال 1980 راکت ها از مواد مرکب مثل فلز، گرافیت و تیتانیوم ساخته می شوند و باعث شده راکت در دست راحت تر و سبک تر باشد. راکت های امروزی دارای طول 68.6 سانتیمتر، عرض 21.5 سانتیمتر هستند و طول فریم (قاب) آنها 39 سانتیمتر است. وزن مجاز راکت حداکثر باید 255 گرم باشد و به طور معمول بین 110 تا 200 گرم است.

توپ اسکواش
توپ های اسکواش از دو تکه لاستیک که به صورت دونیم کٌره به هم چسبیده است داخل آن توخالی است


رنگ توپ سیاه است ولی برای رقابت درکورت های شیشه ای ازتوپ سفید استفاده می شود. توپ های اسکواش با خال های رنگی سطح آنها معلوم می شود.

- توپ حاوی خال آبی که دارای حرکت جهشی و بسیار تندی است و بازیکن حرکاتش کند است. (برای یادگیری به کار می رود)
- توپ دارای خال قرمز که حرکتش از خال آبی کندتر است اما حرکات بازیکن تندتر است (برای اصلاح تکنیک به کار می رود)
- توپ دارای خال سفید حرکت و جهش آن کندتر از دوتای بالایی است در نتیجه حرکات بازیکن تندتر است.
- توپ دارای خال زرد توپی است که نیاز به ضربه های قوی و حرکات تندتری دارد.
- توپ دارای دو خال زرد که کندتر بوده و ورزشکاران حرفه ای و در مسابقات رسمی استفاده می شود.
- وزن توپ ها هم بین 3/23 تا 5/25 گرم است و قطر آن 5/39 تا 5/41 میلی متر است.
- توپ های آبی رنگ بدون خال هم توپ های تمرینی بوده که دارای جهش بلندتری است.

قوانین اسکواش
اسکواش هم مثل هر ورزش دیگری دارای قوانین خاصی است که به قرار زیر هستند:

- بازی را می‌توان به دو صورت انجام داد: دو تیم تک نفره یا دو تیم دو نفره.
- شما باید با راکت خود به گونه ای به توپ ضربه بزنید که با محدوده‌های تعیین شده روی دیوار مقابل برخورد کند.
- برخورد توپ با دیوار‌های گوشه اشکالی به وجود نمی‌آورد، البته به شرطی که با دیوار مقابل برخورد کرده باشد.
- سرویس خطا هنگامی اعلام می‌شود که بازیکن به طور اتفاقی مسیر رقیب خود را بسته باشد و نتواند راه حریف را آزاد کند.
- خطا هنگامی گرفته می‌شود که بازیکن از روی عمد بخواهد راه حریف را بند آورد.
- در صورتی که بازی با نتیجه ۱۰-۱۰ تمام شود، بازیکن باید دو امتیاز شفاف را به دست آورد تا به عنوان برنده اعلام شود.‌
- نمی‌توان دو بار به توپ ضربه زد یا توپ را حمل کرد.
- در زمان زدن سرویس باید یکی از پا‌های بازیکن در داخل محدوده سرویس قرار داشته باشد، همین قانون در مورد حریف نیز وجود دارد.
- برای سرو زدن دو حالت وجود دارد: ۱) بازیکن سرضرب به توپ ضربه بزند یا ۲) بازیکن ضربه را بعد از یک بار برخورد توپ با زمین، بزند.
- توپ‌ها از نظر میزان پرش فرق دارند و از طریق تعداد و رنگ خال‌های کوچک روی توپ از یکدیگر تشخیص داده می‌شوند که در بالا توضیح داده شد.


گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

http://www.abai.ir/News/1/60741
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی