پنج شنبه 30 فروردين 1403
سفیرانی که برای نخستین بار عازم المپیک می‌شوند

سفیرانی که برای نخستین بار عازم المپیک می‌شوند

سفیرانی که برای نخستین بار عازم المپیک می‌شوند
سفیرانی که برای نخستین بار عازم المپیک می‌شوند
سفیران ورزشی ایران در بخش انفرادی تاکنون ۴۳ سهمیه در ۱۴ رشته ورزشی کسب کردند که از این تعداد ۳۵ نخبه برای نخستین بار وارد آوردگاه المپیک می‌شوند.

به گزارش آبا به نقل از ایرنا، این رویداد که اول مردادماه ۱۴۰۰ -برابر۲۳ جولای ۲۰۲۱ به میزبانی ژاپن برگزار می‌شود؛ ۳۵ ورزشکار در بخش انفرادی منهای ۲ رشته تیمی والیبال و بسکتبال برای نخستین بار المپیک را تجربه می‌کنند و از این تعداد ۱۰ بانوی ورزشکار هم برای نخستین بار پا به المپیک می‌گذارند.

از بین ۱۴ رشته که در بخش انفرادی سهمیه کسب شده است کشتی از مجموع ۱۱ سهمیه ۱۰ ورزشکار و تیراندازی از بین ۶ سهمیه پنج ورزشکار برای نخستین بار المپیک را تجربه می‌کنند.

البته حضور چهره‌های جدید نشان از جوان‌گرایی و پوست‌اندازی نفرات اعزامی حکایت دارد.

فرزانه فصیحی: دوومیدانی

دونده و عضو تیم ملی دو و میدانی زنان ایران در سال ۲۰۱۶ مدال نقره بخش تیمی دوی ۴ در ۴۰۰ متر امدادی در هفتمین دوره مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن آسیا و برنز رشته دو ۶۰ مترِ هشتمین دوره مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن ۲۰۱۸ آسیا را کسب کرد. وی رکورددار دو ۶۰ متر زنان ایران است که به «دختر باد» شهرت دارد.

فصیحی با هماهنگی کمیته ملی المپیک و با استفاده از بند یونیورسالیتی نهمین سهمیه المپیک ۲۰۲۰ زنان در ماده ۱۰۰ متر را گرفت.

آرمینا صادقیان: تیراندازی

بانوی ملی‌پوش ایران که با کسب بالاترین امتیاز جواز حضور در فینال تفنگ بادی را کسب کرد و دومین سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو در بخش زنان را به خود اختصاص داد.

این بانوی ورزشکار ایلامی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ با ۱۷ سال سن، کم‌سن‌ترین ورزشکار ایرانی حاضر در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ بود حال در سن ۲۰ سالگی نخستین حضور خود را در المپیک تجربه می‌کند.

هانیه رستمیان: تیراندازی

وی که در ۱۴ سالگی نخستین مدال آسیایی خود را گرفت رکورددار نوجوانان جهان و نوجوانان و جوانان ایران است. این بانوی تیرانداز در مسابقات قهرمانی جهان هند ۲۰۱۹ با کسب مدال برنز، اولین مدال تاریخ زنان در رشته تپانچه را گرفت و تاریخ‌ساز شد.

هانیه در چهاردهمین دوره مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا و کسب سهمیه المپیک توانست سومین سهمیه المپیک ۲۰۲۰ در رشته تیراندازی (در تپانچه بادی ۱۰ متر زنان) را برای ایران کسب کند.

فاطمه کرم‌زاده: تیراندازی

این ورزشکار بختیاری و دارنده سه طلای قهرمانی آسیا در تیراندازی توانست چهارمین سهمیه المپیک ۲۰۲۰ (در تفنگ سه وضعیت ۵۰ متر زنان) را کسب کند و نخستین حضورش را در المپیک بچشد.

حمیده عباسعلی: کاراته

بانویی که همواره به المپیک فکر می‌کرد اولین بار در بازی های آسیایی ۲۰۱۱ در کمیته تیمی صاحب مدال نقره شد، او نخستین زن ایرانی شد که کشورش را به مدال جهانی کاراته رساند. او در رقابت‌های جهانی آلمان موفق شد مدال نقره را کسب کند؛ که نخستین مدال تاریخ کاراته بانوان ایران محسوب می‌شد.

سارا بهمنیار: کاراته

وی که آرزویش حضور در المپیک بود به این خواسته رسید بعد از عباسعلی دومین سهمیه کاراته زنان را کسب کرد.

نازیین ملایی: قایقرانی

وی که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون به همراه سولماز عباسی، حمیرا برزگر و مهسا جاور در ماده چهار نفره جفت پاروی سبک‌وزن بانوان، به جایگاه سوم و نشان برنز بازی‌ها دست یافتند در مسابقات گزینشی روئینگ به همراه بهمن نصیری سهمیه المپیک گرفتند اما در مجموع باید یک نفر به المپیک اعزام می شد که با انصراف نصیری، ملایی برای نخستین بار راهی المپیک می‌شود.

ثریا آقایی: بدمینتون

سهمیه‌ای غیرمنتظره که پس از ۱۳ سال طلسم حضور نیافتن بدمینتون ایران در المپیک توسط یک بانوی ایرانی شکسته شد.

مهیار صداقت: تیراندازی

صداقت یکی از ۶ تیرانداز ایرانی است که توانسته سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را به دست آورد. وی (در تفنگ سه وضعیت ۵۰ متر مردان) توانست سهمیه ۲۰۲۰ را کسب کند و در واقع نخستین سهمیه تیراندازی مردان را در المپیک توکیو کسب کرد.

جواد فروغی: تیراندازی

فروغی ششمین سهمیه المپیک در رشته تیراندازی (در تپانچه بادی ۱۰ متر مردان) را کسب کرد. وی در مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا ۲۰۱۹، توانست ۲ مدال برنز یکی در تپانچه بادی ۱۰ متر مردان و دیگری در «تپانچه میکس تیمی» به همراه «گلنوش سبقت‌الهی» را به‌ دست‌آورد.

نخستین تجربه ۱۰ کشتی‌گیر در المپیک

و اما کشتی از بین ۱۱ سهمیه کسب شده پنج آزادکار شامل رضا اطری، مرتضی قیاسی، مصطفی حسین‌خانی، محمدحسین محمدیان و امیرحسین زارع و پنج فرنگی کار علیرضا نجاتی، محمدرضا گرایی، محمدعلی گرایی، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده برای نخستین بار راهی المپیک می‌شوند.

دوچرخه‌سواری تک سهمیه

سعید صفرزاده تنها نماینده ایران در رشته دوچرخه‌سواری در المپیک است و صفرزاده برای نخستین بار المپیک را تجربه می‌کند.

تکواندو سه سهمیه و نخستین تجربه هر سه ورزشکار

آرمین هادی‌پور: او صاحب سه نشان طلای قهرمانی باشگاه‌های آسیا، سه نشان طلای المپیاد دانشجویی یونیورسیاد، یک نشان طلای جام ریاست فدراسیون جهانی و یک نشان طلای گرندپری انگلستان است.

آرمین از ۶ سال پیش عضو تیم ملی تکواندو شده و در این مدت بیش از ۴۰ مدال قهرمانی کشور، آسیا و جهان را کسب کرده است

میرهاشم حسینی: او در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا با شکست حریف چینی خود، موفق به کسب مدال طلا شد. تکواندوکار آذربایجان‌شرقی که در وزن چهارم جهانی و دوم المپیکی مسابقه می‌دهد دومین سهمیه المپیک این استان بعد از میلاد وزیری در تیرو کمان را گرفت و برای نخستین بار به المپیک می‌رود.

کاراته نخستین حضور و نخستین تجربه در المپیک

بهمن عسگری و سجادگنج‌زاده ۲ کاراته‌کا ایران هستند که برای نخستین بار به این رویداد اعزام می‌شوند و در واقع نخستین حضور این رشته محسوب می شود. البته در روزهای اخیر در این رشته به طور سهوی نمونه دوپینگ یک کاراته‌کا مثبت اعلام شد.

شمشیربازی چهار سهمیه و تجربه نخست سه ورزشکار در المپیک

علی پاکدامن: در بازی‌های آسیایی ٢٠١٤ کره جنوبی، اینچئون توانست به همراه مجتبی عابدینی، محمد رهبری و فرزاد باهر پس از شکست تیم شمشیربازی سابر از کشور چین به دیدار نهایی راه یابد. در مسابقه پایانی با شکست برابر تیم کشور میزبان به جایگاه دوم و نشان نقره مسابقات دست یابد.

محمد رهبری: عضو تیم ملی ایران در رشته شمشیربازی، اسلحه سابر است. محمد رهبری با کسب بیش از ۲۰ مدال قاره‌ای، ۲ مدال جهانی، ۲ مدال بازیهای آسیایی اینچئون و جاکارتا و کسب ۲ سهمیهٔ انفرادی و تیمی المپیک توکیو پرافتخارترین ورزشکار و از چهره‌های سرشناس ورزش استان گیلان است.

محمد فتوحی: سابریست یزدی که در رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا در سال ۲۰۱۸ در کره جنوبی برنز انفرادی و نقره تیمی و در سال ۲۰۱۹ هم نقره تیمی بزرگسالان هنگ کنگ را کسب کرد وی در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ ایتالیا همراه (مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری) نقره تیمی دریافت کردند.

بوکس و ۲ چهره جدید در توکیو

دانیـال شـه‌بخـش: از چهره‌های نوظهور ورزش ایران است که خیلی برای مردم شناخته شده نیست. او بوکسوری از دیار سیستان وبلوچستان که ۲ سالی است عضو تیم ملی بزرگسالان شد و ۲ مدال طلا و برنز در تورنمنت‌های بین‌المللی دارد، اما در همین مدت کوتاه توانست یکی از چهره های مطرح تیم ملی بوکس مردان باشد. شه‌بخش موفق شد نخستین سهمیه المپیک بوکس را با پیروزی مقابل نماینده هنک‌کنگ به دست آورد.

سیدشاهیـن موسـوی: موفق‌ترین نماینده ایران در وزن ۷۵ کیلوگرم و دومین بوکسور تاریخ ایران که توانست به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات بوکس قهرمانی جهان راه یابد.

قایقرانی و ۲ ورزشکار یک خانم و یک آقا

علی آقامیرزایی: عضو تیم ملی قایقرانی که از ۱۳ سالگی به قایقرانی روی آورد ۲ سال بعد به اردوی تیم ملی جوانان پیوست و از آن زمان تاکنون در اردوهای ملی پارو می‌زند. وی اولین قایقرانی بود که در مسابقات المپیک نوجوانان سنگاپور حضور یافت و ششمی مسابقات جوانان جهان آلمان و ‌راهیابی‌ کایاک ۲نفره هزار متر در مسابقات کاپ جهانی برای نخستین بار از دیگر افتخارات وی است.

وزنه‌برداری و یک چهره تازه نفس و کسب نخستین سهمیه المپیکی زنان

علی داودی: رکورددار دسته سنگین‌وزن جهان در رده جوانان است. وی در مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری ۲۰۲۱ آسیا در وزن به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم سه مدال طلا کسب کرد و قهرمان آسیا شد.

پریسا جهانفکریان: براساس اعلام فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری و با خارج شدن نام وزنه‌بردار المپیکی کشور ساموآ این سهمیه به نماینده کشورمان یعنی «پریسا جهانفکریان» در دسته به اضافه ۸۷ کیلوگرم رسید. البته با توجه به مصدومیت و عمل جراحی که جهانفکریان برروی دست خود انجام داده حضورش در المپیک بستگی به نظر پزشکان خواهد داشت.

این برای نخستین مرتبه در تاریخ وزنه‌برداری ایران است که یک بانو موفق به کسب سهمیه المپیک می‌شود.

شنا و تجربه نخست

مهرشاد افقری: وی در مسابقات بلغارستان سهمیه ورودی گرفت. افقری نماینده شنا ایران و عضو پایگاه قهرمانی شنا استان اصفهان که با هدایت «گامرد یلانچیان» در مسابقات انتخابی المپیک بلغارستان حضور دارد موفق به ثبت رکورد ۵۳٫۴۶ در ماده ۱۰۰ متر پروانه شد و بالاتر از حد نصاب ورودی المپیک (۵۳٫۵۲)، شنا کرد.

این نخستین سهمیه مستقیم المپیک (حد نصاب ورودی) در رشته شنا بعد از ۱۴ سال است. پیش از این تنها یک بار در المپیک ۲۰۰۸ پکن، شنا ایران موفق به کسب سهمیه مستقیم شده بود.

در مجموع کاروان ایران تاکنون ۶۸ سهمیه گرفته است که ۱۱ سهمیه به زنان اختصاص دارد و از بین ۶۸ سهمیه ۴۳ سهمیه در بخش انفرادی را شامل می‌شود. حال از ۴۳ سهمیه انفرادی ۳۵ نماینده برای نخستین بار به المپیک می‌روند.

http://www.abai.ir/News/1/60848
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی