جمعه 10 فروردين 1403
تاريخ:چهارم مرداد 1400 ساعت 13:08
کد : 60906

حذف سه رشته ایران در المپیک

ایران در المپیک

 ایران در المپیک
حذف سه رشته ایران در المپیک
نمایندگان ایران در سه روز نخست رقابت در بازی های المپیک توکیو در سه رشته دوچرخه سواری، تنیس و تکواندو از دور رقابت ها حذف شدند و تکواندو نیز در کسب مدال ناکام ماند.

به گزارش آبا به نقل از ایرنا؛ نمایندگان ایران در این دوره از بازی ها در ۱۶ رشته در رقابت ها حاضر شدند که در مجموع پرونده سه رشته تنیس روی میز، دوچرخه سواری و تکواندو در المپیک بسته شد.

دوچرخه سواری نخستین رشته ای که زود از دور رقابت ها خارج شد. سعید صفرزاده دوم مردادماه در ماده استقامت جاده در مسافت ۲۳۴ کیلومتر به خط پایان برسد. وی که نخستین حضور خود را در المپیک تجربه می کرد.

دوچرخه سواری برای نخستین بار با چهار ورزشکار به المپیک ۱۹۶۴ راه یافته بود تا به امروز حضورش را در هشت دوره المپیک تداوم داد اما موفقیتی نداشت.

حذف زودهنگام نیما عالمیان

نیما عالمیان تنها نماینده حاضر ایران در المپیک توکیو بود. اما در نخستین دیدارش برابر پل درینکهال انگلیسی با نتیجه ۴ بر ۱ شکست خورد و از دور رقابت‌ها حذف شد.

سابقه حضور این رشته به المپیک ۱۹۹۲ بارسلون باز می گردد که پینگ پنگ ایران با کسب سهمیه ابراهیم علیدخت به المپیک رفت و تا به امروز یعنی ۲۰۲۰ توکیو برای هفتمین بار راهی المپیک شد؛ هر چند مدالی کسب نگرفت اما در ۲۰۱۲ لندن ندا شهسواری نخستین بانوی پینگ پنگ باز سهمیه المپیک در بخش زنان را کسب کرد.

ناکامی رشته مدال آور در توکیو

۱۹۸۸ سئول و ورود غیررسمی تکواندو با چهار ورزشکار به المپیک بود که چهار سال بعد یعنی در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون اسپانیا هم تیم ملی با سه تکواندوکار عازم شد. هرچند در این ۲ دوره متوالی مدالی کسب نکرد اما پس از سه دوره در ۲۰۰۴ آتن با اعزام ۲ ورزشکار خیز بلندی در رشته‌های مدال‌آور برداشت. هادی ساعی و یوسف کرمی نخستین مدال های این رشته را در تاریخ تکواندو کسب کردند و در ۲۰۱۶ کیمیا علیزاده نخستین مدال زنان را گرفت اما دراین دوره سه نماینده ایران در توکیو ضعیف ظاهر شدند و امید مدال ایران در این دوره پوچ شد. تکواندوی ایران برای نخستین مرتبه از کسب مدال در بازی‌های المپیک بازماند تا با ناکامی مطلق، به کار خود پایان دهد.

حال رقابت ایران در ۱۳ رشته ادامه می یابد.

ایران تاکنون با کسب یک طلا در جایگاه یازدهمی ایستاده است.

ایران در المپیک ریو ۲۰۱۶ با کسب سه طلا و یک نقره و چهار برنز در وزنه‌برداری، تکواندو، کشتی در جایگاه بیست و پنجم ایستاد.

المپیک توکیو به دلیل شیوع کرونا با یک سال تاخیر اول مردادماه ۱۴۰۰ - ۲۳ جولای ۲۰۲۱ در ۳۳ رشته و ۳۹۹ ماده به میزبانی ژاپن آغاز شد. ژاپن پیش از این میزبان المپیک ۱۹۶۴ بوده است.
ایران در سی و دومین دوره بازی‌ها المپیک ۶۸ سهمیه (۱۱ زن و ۵۷ مرد ) در ۱۶ رشته ورزشی کسب کرده است اما در نهایت با ۶۶ ورزشکار راهی توکیو شد.


 

http://www.abai.ir/News/1/60906
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی