جمعه 10 فروردين 1403
رکورد ۱۵۰۰ متر زنان المپیک پس از ۳۳ سال شکست

رکورد ۱۵۰۰ متر زنان المپیک

رکورد ۱۵۰۰ متر زنان المپیک
پس از ۳۳ سال شکست
دونده کنیایی پس از ۳۳ سال رکورد ماده ۱۵۰۰ متر زنان المپیک را شکست.

به گزارش آبا به نقل از ایرنا، امروز در ادام مسابقات دو و میدانی بازی‌های المپیک توکیو، فینال ۵۰ کیلومتر پیاده‌روی، ۵۰۰۰ هزار متر و ۴ در ۱۰۰ متر مردان و ۲۰ کیلومتر پیاده‌روی، پرتاب نیزه، ۴۰۰ متر، ۱۵۰۰ متر و ۴ در ۱۰۰ متر زنان برگزار شد. لهستان، چین، اوگاندا، باهاماس، کنیا و جامائیکا هرکدام یک طلا و ایتالیا ۲ طلا در مسابقات امروز به دست آوردند.

نخستین مسابقه امروز ۵۰ کیلومتر پیاده‌روی مردان بود که داوید تومالا از لهستان با زمان ۳ ساعت و ۵۰ دقیقه و ۸ ثانیه به مقام قهرمانی رسید. جاناتان هیلبرت از آلمان و ایوان دونفی از کانادا به ترتیب با ۳۶ و ۵۱ ثانیه اختلاف در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

تومالا درحالی امروز مدال طلا را به دست آورد که مسابقه امروز دومین مرتبه‌ای بود که او در ماده ۵۰ کیلومتر شرکت می‌کرد. او پیش از این در ماده ۲۰ کلیومتر به میدان می‌رفت و فقط یک بار در مسابقه ۵۰ کیلومتر شرکت کرده بود که در آن هم به مقام پنجم رسید.

همانند ۲۰ کیلومتر پیاده‌روی مردان، طلای بخش زنان این ماده هم به ایتالیا رسید. آنتونلا پالمیسانو با ثبت زمان یک ساعت و ۲۹ دقیقه و ۳۷ ثانیه مدال طلا را از آن خود کرد. ساندرا آرناس از کلمبیا و لیو هونگ از چین به ترتیب با ۲۵ و ۴۵ ثانیه اختلاف به مدال‌های نقره و برنز دست یافتند.

در پرتاب وزنه زنان لیو شییینگ از چین با پرتابی به طول ۶۶ متر و ۳۴ سانتی‌متر قهرمان شد. ماریا آندرژیک از لهستان با ۶۴ متر و ۶۱ سانتی‌متر نقره گرفت و کلسی-لی باربر از استرالیا با ۶۴ متر و ۵۶ سانتی‌متر به مدال برنز رسید.

جاشوا چپتگی رکورددار جهان از اوگاندا با ثبت زمان ۱۲ دقیقه و ۵۸ ثانیه و ۱۵ صدم ثانیه در رده نخست ایستاد. محمد احمد از کانادا و پل چلیمو از آمریکا به ترتیب با ۴۶ و ۵۰ صدم ثانیه اختلاف نسبت به چپتگی به مدال‌های نقره و برنز دست یافتند.

باهاماس که دیروز طلای ۴۰۰ متر مردان را به دست آورده بود، امروز در بخش زنان هم همین مدال را تکرار کرد. شائونه میلر-اویبو با ۴۸ ثانیه و ۳۶ صدم ثانیه رکورد منطقه آمریکای شمالی را شکست و مدال طلا را هم بر گردن آویخت. ماریلیدی پائولینو از جمهوری دومنیکن ۴۹ ثانیه و ۲۰ صدم ثانیه را ثبت کرد و علاوه بر کسب مدال نقره، رکورد کشورش را هم ارتقا داد. آلیسون فلیکس از آمریکا هم با ۴۹ ثانیه و ۴۶ صدم ثانیه در رده سوم ایستاد.

فیث کیپیگون از کنیا با ۳ دقیقه و ۵۳ ثانیه و ۱۱ صدم ثانیه به خط پایان مسابقه ۱۵۰۰ متر زنان رسید و رکورد المپیک را پس از ۳۳ سال شکست. رکورد پیشین المپیک با زمان ۳ دقیقه و ۵۳ ثانیه و ۹۶ صدم ثانیه در اختیار پائولا ایوان از رومانی بود که در المپیک ۱۹۸۸ سئول به ثبت رسید.

لائورا مویر از بریتانیا با ۳ دقیقه و ۵۴ ثانیه و ۵۰ صدم ثانیه علاوه بر شکستن رکورد کشورش به مدال نقره دست یافت. سیفان حسن هلندی هم با ۳ دقیقه و ۵۵ ثانیه و ۸۶ صدم ثانیه برنز گرفت. حسن که پیش از این قهرمان ۵۰۰۰ متر شده بود، دومین مدال خود را بر گردن آویخت. او فردا باید در فینال ۱۰۰۰۰ متر هم به میدان برود و به احتمال فراوان باید در انتظار سومین مدال او هم باشیم.

آخرین مسابقاتی که امروز برگزار شد فینال ۴ در ۱۰۰ متر زنان و مردان بود که جامائیکا و ایتالیا مدال‌های طلا را به دست آوردند.

ابتدا در بخش زنان، تیم جامائیکا با ثبت زمان ۴۱ ثانیه و ۲ صدم ثانیه هم طلا گرفت و هم رکورد این کشور را شکست. آمریکا با ۴۱ ثانیه و ۴۵ صدم ثانیه دوم شد و بریتانیا با ۴۱ ثانیه و ۸۸ صدم ثانیه به مدال برنز رسید.

تامپسون-هرا الاین از جامائیکا، پس از قهرمانی در ۱۰۰ و ۲۰۰ متر زنان، امروز هم با تیم جامائیکا قهرمان مسابقه امدادی شد و پرافتخارترین ورزشکار این دوره از مسابقات لقب گرفت.

در بخش مردان هم ایتالیا با نمایشی غافلگیرکننده و ثبت زمان ۳۷ ثانیه و ۵۰ صدم ثانیه طلا گرفت. بریتانیا با وجود اینکه تا اواخر مسابقه همچنان در رده نخست قرار داشت، در نهایت فقط با یک صدم ثانیه اختلاف در رده دوم قرار گرفت و به نقره رسید. کانادا هم با ۳۷ ثانیه و ۷۰ صدم ثانیه به مدال برنز رسید.

جیکوب مارسل هم پس از قهرمانی در ۱۰۰ متر مردان، امروز با تیم ایتالیا به دومین طلای خود دست یافت تا در بخش مردان پرافتخارترین ورزشکار دو و میدانی المپیک توکیو باشد. آندره ده‌گراس که پیش از این برنز ۱۰۰ متر و طلای ۲۰۰ متر مردان را به دست آورده بود، امروز هم برنز ۴ در ۱۰۰ متر را به افتخارات خود اضافه کرد.

تاکنون مدال‌های ۴۱ ماده رشته دو و میدانی المپیک توکیو توزیع شده است. آمریکا با ۵ طلا، ۱۲ نقره و ۶ برنز موفق‌ترین کشور در این مسابقات بوده است. ایتالیا با عملکردی شگفت‌انگیز و کسب ۵ طلا، در رده دوم قرار دارد. جامائیکا و لهستان هم هرکدام با ۴ طلا، ۱ نقره و ۳ برنز سوم و چهارم هستند. کنیا هم ۲ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز به دست آورده است.

فردا و در ادامه مسابقات مدال‌آوران ماراتن، پرش ارتفاع، ۱۰۰۰۰ متر و ۴ در ۴۰۰ متر زنان و پرتاب وزنه، ۱۵۰۰ متر و ۴ در ۴۰۰ متر مردان هم مشخص می‌شوند. پس از پایان مسابقات فردا، فقط ماراتن مردان باقی می‌ماند که در آخرین روز المپیک برگزار خواهد شد.

http://www.abai.ir/News/1/60952
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی