پنج شنبه 9 فروردين 1403
تاريخ:بيست و چهارم شهريور 1400 ساعت 11:32
کد : 61036

پنج باستانی‌کار یزد به اردوی تیم‌ملی راه یافتند

اردوی تیم‌ملی

 اردوی تیم‌ملی
پنج باستانی‌کار یزد به اردوی تیم‌ملی راه یافتند
دبیر هیات ورزش‌های پهلوانی و باستانی یزد گفت: پنج باستانی‌کار شامل سعید بخون، محمدحسن عبهر، عباس مرادی‌زاده، علی رضوان و محمد افسانی به مرحله دوم اردوی آمادگی تیم‌ملی راه یافتند.

محمدهاشم روغنی روز چهارشنبه به گزارش آبا به نقل از ایرنا افزود: این اردو با حضور ۳۰ باستانی‌کار از سراسر کشور از ۲۵ تا ۲۷ شهریورماه جاری در اردیبل برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تیم ملی پهلوانی خود را با حضور بهترین بازیکنان برای مسابقات آینده که بر اساس شرایط، زمان و مکان آن توسط فدراسیون برنامه‌ریزی می‌شود آماده می‌کند.

این فعال ورزشی اظهار کرد: دعوت از پنج باستانی‌کار یزد برای حضور در اردوی تیم‌ملی نشان از ظرفیت و توانایی خوب ورزشکاران استان برای کسب افتخار برای کشور دارد .

روغنی ابراز امیدواری کرد تیم‌ملی ورزش پهلوانی و باستانی با حضور بازیکنان برتر یزد در مسابقات آینده برای کسب افتخار برای ایران بیش از قبل موفق باشند .

ورزش زورخانه‌ای در ایران قدمت سه هزار ساله دارد و با توجه به زورخانه خیابان قیام یزد، سابقه آن با صبغه دینی و فرهنگی مردم این استان به حدود ۷۰۰ سال می‌رسد.

این رشته مجموعه حرکت‌های ورزشی با اسباب و بی‌اسباب، آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته است.

ورزش پهلوانی شامل میل گرفتن، پا زدن، سنگ گرفتن، چرخ زدن، میل‌بازی و شیرین‌کاری بین پاست.

در یزد کودک چهار ساله تا پیرمرد ۸۰ ساله در این رشته فعالیت دارد و ۷۰ درصد فعالان ورزش‌های پهلوانی استان را جوانان تشکیل می‌دهند.

هم‌اکنون در یزد ۱۰۹ زورخانه وجود دارد که از این تعداد ۷۰ درصد در مرکز استان و بقیه در سایر شهرها وجود دارد که سالانه بر حسب ضرورت و شرایط فعالیت‌های فرهنگی خود را با حضور مردم و باستانی‌کاران انجام می‌دهد.

حدود سه هزار و ۵۰۰ باستانی‌کار در استان فعال هستند که از این تعداد تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ نفر زیر پوشش بیمه ورزشی قرار گرفته‌اند.

استان یزد ۴۸ هیات ورزشی و افزون بر ۶۲ هزار بیمه شده زیر پوشش در رشته‌های مختلف دارد و جمعیت استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است.

http://www.abai.ir/News/1/61036
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی