پنج شنبه 6 ارديبهشت 1403
تاريخ:بيست و چهارم شهريور 1400 ساعت 11:55
کد : 61040

Esports یا ورزش الکترونیکی چیست و در چه رشته‌هایی برگزار می‌شود؟

Esports یا ورزش الکترونیکی چیست

Esports یا ورزش الکترونیکی چیست
و در چه رشته‌هایی برگزار می‌شود؟
به گزارش آبا به نقل از ویجیاتو با وجود پوشش گسترده رسانه‌ها از حواشی و اتفاقات پیرامون صنعت گیم شاید برای کمتر کسی این سوال پیش بیاید که Esports چیست و در چه رشته‌هایی برگزار می‌شود. اما برای آن دسته از کاربرانی که چندان با سازوکار این مسابقات آشنایی ندارند تصمیم گرفتیم به صورت مفصل این سوال را پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.
به صورت خلاصه، در پاسخ به سوال Esports چیست می‌توانیم بگوییم مجموعه‌ای مسابقات با حضور برترین گیمرهای هر سبک و بازی را Esports می‌گویند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که وجود بازی‌های رقابتی به سال‌ها پیش باز‌می‌گردد و حال چه تفاوتی میان مسابقات بزرگ و پرهزینه Esports و رقابت‌های آنلاین ساده وجود دارد؟
همراه باشید تا سراغ لایه‌های عمیق‌تری از Esports بی‌رویم و سعی کنیم کمی حرفه‌ای‌تر به جزئیات برگزاری این دسته از مسابقات بپردازیم.

eSports چیست
Esports چیست و چگونه برگزار می‌شود؟
Esports محفلیست برای رویارویی حرفه‌ای‌ترین گیمرهای جهان. گیمرهایی مانند نینجا، شرود، چاکوتاکو و… که به واسطه ظهور سرویس‌های استریم مانند توییچ، یوتیوب لایو و… توانستند خارج از محیط مسابقات Esports نیز خودی نشان دهند و حسابی معروف شوند. Esports مانند یک مسابقه فوتبال در بالاترین سطح جهانی، چیزی مانند الکلاسیکو، فضایی را ایجاد می‌کند تا این گیمرهای شناخته شده رو در روی یکدیگر قرار گیرند.

معمولا این مسابقات با جوایز چشمگیری همراه هستند و موجب می‌شوند فرد یا تیم برنده، با جیبی پر از پول راهی خانه‌شان شوند. البته نباید از این مسئله گذشت که بسیاری از این گیمرها زیر نظر موسسات یا ارگان‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و درصورت پیروزی در مسابقات، مجبورند به واسطه حمایت پشتوانه‌هایشان مقداری از جایزه را به آن‌ها واگذار کنند.

همانند بازیکنان فوتبال یا هر ورزش دیگری، بازیکنان Esports نیز مدت زمان زیادی را صرف تمرین و برگزاری مسابقات دوستانه جهت بالا بردن میزان آمادگی خودشان می‌کنند. Esports تنها مختص عناوین شوتری مانند کانتر استرایک یا کال آو دیوتی نیست و طیف بزرگی از بازی‌های ویدیویی مانند ورزشی، بتل رویال، موبا و… را نیز شامل می‌شود. هر سال در تمام شاخه‌های نام برده تورنومنت‌هایی جهانی برگزار می‌شود که جوایزشان از چند هزار دلار تا چند میلیون دلار متفاوت است!

بسیاری از این ارگان‌ها تمرکزشان را روی یک شاخه Esports نمی‌گذارند و معمولا تیم‌های متفاوتی از شاخه‌های متفاوت را زیر بال و پر خود می‌گیرند. برای مثال Fnatic که از سال ۲۰۰۴ کار خود را شروع کرده هم‌کنون بیش از ده تیم در شاخه‌هایی مانند فورتنایت، League of Legends، پابجی موبایل و… را در اختیار دارد. از دیگر ارگان‌های قدرتمند در Esports می‌تواند به G2 Sport ،Team SoloMid و Team Liquid اشاره کرد.

eSports چیست
چگونه یک بازی وارد Esports می‌شود؟
هر بازی مولتی‌پلیر می‌تواند وارد Esports شود. درواقع می‌توان گفت وقتی یک بازی ویدیویی در جلب مخاطبینش موفق ظاهر می‌شود به صورت خودکار پتانسیل لازم برای وارد شدن به یکی از شاخه‌های Esports را دارد. البته در این میان نمی‌توان برنامه‌ریزی و زحمات ناشران بازی‌های ویدیویی را نیز نادیده گرفت. درواقع اگر این ناشران نبودند، شاید امروز نمی‌توانستیم شاهد حضور پرقدرت عناوینی مانند Dota 2 یا Overwatch در این عرصه باشیم.

فارغ از موارد بالا، همیشه دو فاکتور اساسی برای موفقیت یک بازی در Esports وجود دارد، جذاب بودن و تعادل داشتن. مورد اول ساده است. اگر یک بازی از جذابیت کافی برخوردار نباشید، نمی‌تواند کاربران را سرگرم‌ کند و به مرور زمان نیز ارزش تکرارش را از دست می‌دهد. تعادل نیز به این خاطر یک وزنه اساسی محسوب می‌شود که تمام بازیکنان را در یک سطح قرار می‌دهد تا بدین شکل، جذابیت رقابت چندین و چند برابر شود.

یکی از عناوین پیشرو در بهره‌مندی از هر دو فاکتور بالا Rocket League است. گرچه توصیف ساده Rocket League فوتبال بازی کردن با ماشین‌های مسابقه‌ای است، اما این بازی به واسطه گیم‌پلی چالش‌برانگیز و متعادلش و همچنین جذابیت و هیجان بالا طرفداران خاص خودش را میان عناوین حاضر در Esports دارد.

eSports چیست
چگونه مسابقات Esports را تماشا کنیم؟
حال که از سوال Esports چیست گذشتیم، نوبت به دنبال کردن این مسابقات می‌رسد. برای دنبال کردن مسابقات Esports یک راه طلایی وجود ندارد تا تمام دغدغه‌هایمان را از بین ببرد. اما از میان تمام راه‌ها و سرویس‌های استریم موجود، می‌توان گفت Twitch یکی از کامل‌ترین و پرمخاطب‌ترین سرویس‌های موجود است. اگر می‌خواهید مسابقات خاصی را دنبال کنید، می‌توانید به وبسایت Esports Calendar مراجعه کنید تا اطلاعات دقیقی از زمان برگزاری و نحوه تماشا کردن مسابقات به دست آورید.

تقریبا تمام مسابقات Esports که در سرتاسر جهان برگزار می‌شوند را می‌توان از طریق وبسایت‌های مخصوص استریم دنبال کرد. البته بیشتر این مسابقات در استادیوم‌هایی بزرگ با جلوه‌های محیطی و بصری خاص و خارق‌العاده برگزار می‌شوند تا مخاطبین با انگیزه و هیجان فراوان برای تماشای مسابقات به صورت حضوری اقدام کنند.

در ایران نیز جام قهرمانی بازی‌های ویدیویی یا IGC قرار است به صورت سالیانه در شاخه‌های متنوعی برگزار ‌شود. برای مثال در سال جاری شاهد حضور شاخه‌هایی مانند کانتر استرایک، Dota 2، فیفا و PES، کلش رویال، مغزینه، پسرخوانده و کوییز آو کینگز در این مسابقات بودیم. این مسابقات در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری تهران برگزار شد و بازدید برای عموم نیز آزاد بود.

eSports چیست
چگونه در Esports شرکت کنیم؟
شرایط برای شرکت در مسابقات eSports در ایران کمی متفات از سایر نقاط جهان است. اما در هر نقطه از این کره خاکی، یک قانون واحد برای شرکت در این مسابقات وجود دارد، شما باید در شاخه مد نظرتان حرفه‌ای باشید. مهم نیست کانتر بازی می‌کنید، فیفا یا حتی راکت لیگ. مهم این است که آنقدر سطح بالایی در بازی کردن و رقابت داشته باشید که بتوانید در عرصه مسابقات Esports حرفی برای گفتن داشته باشید.

اگر می‌خواهید در ایران سراغ این دسته از مسابقات بروید، جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی یا Tehran Esports (مختص Dota 2) می‌توانند مسیر مناسبی برایتان تلقی شود. کسب رتبه در برخی از شاخه‌های بین‌المللی مسابقات جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی مانند Dota 2 منجر به حضور در مسابقات بین‌المللی و تیم ملی ایران می‌شود تا بدین ترتیب راه برای حضور در مسابقات جهانی Esports برای شما هموار شود.

http://www.abai.ir/News/1/61040
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی