پنج شنبه 9 فروردين 1403
تاريخ:هشتم خرداد 1401 ساعت 13:27
کد : 61382

ناگفته‌ها

ناگفته‌ها
درباره «بازی فکری» در ایران

«در ایران حدود ۴۵۰ اتاق فرار وجود دارد. با فرض اینکه در هر اتاق فرار سه نفر شاغل باشند چیزی حدود ۱۲۰۰ نفر در حال کسب درآمد از این حرفه هستند. از این تعداد ۳۰۰ اتاق فرار در تهران فعالند که حدودا ۱۰۰ مورد آن به صورت مجموعه فعالیت می‌کنند و از این تعداد حدود ۱۵ درصد مجوز دارند.» این آمار را مسیح خدابخشیان که در حال حاضر عضو هئیت رئیسه و دبیر انجمن بازی‌های فکری است در اختیار ایسنا قرار داده است.

گزارشی از وضعیت یکی از اتاق‌های فرار زیرزمینی با عنوان «در اتاق های فرار چه می‌گذرد؟» در ایسنا منتشر شد که دبیر انجمن بازی‌های فکری بعد از خواندن آن درخواست کرد بیشتر درباره مشکلات و دغدغه‌های فعالان این حوزه نوشته شود.

به گزارش پایگاه خبری آبا به نقل از ایسنا با مسیح خدابخشیان - دبیر انجمن بازی‌های فکری - و محمدرضا بهادران - رئیس انجمن‌ بازی‌های فکری - است.

انجمن‌ بازی‌های فکری زیر نظر فدراسیون‌ ورزش‌های همگانی فعالیت می‌کند. تاریخچه انجمن بازی‌های فکری به ۱۵ سال پیش برمی‌گردد که بیشتر حول برگزاری مسابقات مکعب روبیک می‌چرخید. سال ۱۳۹۱ انجمن مستقل بازی‌های فکری تشکیل شد. رئیس این انجمن را رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی انتخاب می‌کند. فعالیت در انجمن‌های ورزشی بصورت داوطلبانه است و این انجمن‌ها فاقد بودجه مصوبند. کم‌کم بازی‌های بُردگیم هم در کنار آن شکل گرفت و محمدرضا بهادران در سال ۱۳۹۵ به عنوان دبیر این انجمن انتخاب شد که همراه رئیس انجمن چند کمیته تشکیل دادند. همچنین سرفصل‌های آموزشی برای بازی‌های فکری را مشخص کردند و در حال حاضر بهادران به عنوان رئیس انجمن فعالیت می‌کند.

او درباره تاریخچه این انجمن توضیح می‌دهد: «برای مشخص‌کردن سرفصل های آموزشی از کارشناسان و متخصصان حوزه بازی‌های فکری کمک گرفتیم. زمانی هم که بحث اتاق فرار در ایران مطرح شد با مسیح خدابخشیان آشنا شدم زیرا او اولین نفری بود که اتاق‌ فرار را در ایران راه‌اندازی کرد. بعد از آن بحث باشگاه‌ها در بازی‌های فکری را مطرح کردیم و استانداردهای لازم را در این زمینه تنظیم کردیم. این روند سال‌ها زمان برد. مثلا ایجاد و تصویب سرفصل آموزشی به تنهایی یک سال زمان برد و بعد از آن بود که مشکلات ما تازه شروع شد. حتی امور باشگاه‌های ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها تصوری از اتاق های فرار نداشتند و برخی از آنان فکر می‌کردند یک باشگاه والیبال یا فوتبال است. اما با پیگیری‌ها رسته‌ای با عنوان اتاق فرار و بازی‌های فکری در سیستم پلیس اماکن و پلیس +۱۰ برای تایید مجوز تعریف شد.»

بهادران به مشکلات این حوزه اشاره می‌کند: «محتوای علمی یا کتاب با مبانی نظریه‌های علمی در حوزه بازی‌های فکری نداشتیم و مدرسان ما برای تولید محتوا واقعا زحمت کشیدند و بعداز دو سال حتی سرفصل‌ها را بروز کرده‌اند تا افراد بتوانند در این دوره‌ها شرکت کنند، کارت بگیرند و از نظر فنی، حرفی برای گفتن داشته باشند و با استانداردها، قوانین و کارکردهای ذهنی و علمی بازی‌های فکری آشنا شوند. این دوره‌ها در بخش‌های مختلف، بازی‌های رومیزی، نقش‌آفرینی، نقش مخفی یا همان مافیا، اتاق‌های فرار و مکعب روبیک برگزار می‌شود و ما به افرادی مجوز باشگاه می‌دهیم که حتما در دوره مدرک مربیگری درجه ۳ بازی‌های فکری را دریافت کنند.»

رئیس انجمن بازی‌های فکری درباره کارکردهای این بازی‌ها می‌گوید: «بخشی از این بازی‌ها سرگرمی و خانواده‌محور است و بزرگ‌ترین حسنش این است که در یک خانواده، چند نسل دور هم قرار می‌گیرند، از یک کودک دو ساله گرفته تا یک سالخورده با ۹۰ سال سن. این بازی‌ها در بحث‌های آموزشی و درمانی هم تاثیر زیادی دارد، برای مثال مراکزی در تهران وجود دارند که اختلالات یادگیری و رفتاری کودکان را با بازی‌های فکری درمان می‌کنند. چرا که در بازی‌های فکری می‌توان سه نسل را دور هم جمع کرد. یک بار پدری به من گفت که در تعامل و ارتباط با فرزندش مشکلات بسیاری داشته اما بعد از حضور در باشگاه بازی‌های فکری و انجام بازی‌ها، تفاوت نسلی بین آنان از بین رفت و در نهایت منجر به تعامل آن دو شد.»

http://www.abai.ir/News/1/61382
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی