جمعه 10 فروردين 1403

نیمن متهم نشد!

 نیمن متهم نشد!
فلزیاب و اسکنرهای فرکانس رادیویی در مسابقات شطرنج آمریکا

مگنوس کارلسن پس از شکست در رقابت‌های شطرنج جام سینکفیلد از ادامه مسابقات انصراف داد؛ انصراف ناگهانی او باعث شد جنجال بزرگی در شطرنج رخ دهد چرا که این شطرنج‌باز معتقد بود که حریفش تقلب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آبا به نقل از ایسنا، مگنوس کارلسن، قهرمان شطرنج جهان پس از شکست مقابل نیمن، از جام سینکفیلد کنار رفت. هنگامی که نیمن در جام سینکفیلد در ۴ سپتامبر مگنوس کارلسن را شکست داد، به ۵۳ بازی بدون شکست کارلسن در تورنمنت‌های کلاسیک پایان داده و شکستی را تحمیل کرد که به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های کارلسن تبدیل شد.

روز بعد کارلسن از مسابقات انصراف داد. این یک حرکت بسیار نادر در مسابقات قهرمانی شطرنج جهان بود. او هم‌چنین ویدیویی مرموز از خوزه مورینیو، سرمربی پرتغالی فوتبال را در توییتر منتشر کرد و گفت: من واقعاً ترجیح می‌دهم صحبت نکنم. اگر صحبت کنم به دردسر بزرگی خواهم بود.

در این ویدیو، مورینیو در یک کنفرانس خبری پس از بازی می‌گوید که ممکن است تیمش به دلیل قضاوت مشکوک شکست بخورد، بنابراین ناظران آنلاین شطرنج، پست آقای کارلسن را این‌گونه تفسیر کردند که نیمن در طول بازی به نوعی تقلب کرده است.

نیویورک تایمز در جدیدترین واکنش به این بحث که جنجال بزرگی را در جامعه شطرنج ایجاد کرده است، نوشت: نیمن به تقلب در بازی‌های آنلاین اعتراف کرده است، اما گزارش‌ها می‌گوید که او به احتمال زیاد بیش از آن چه که اعتراف کرده تقلب داشته است! باید گفت که نیمن به استفاده از موتور شطرنج متهم شد.

پلتفرم آنلاین Chess.com گزارشی ۷۲ صفحه ای با موضوع جزییات تحقیقات در خصوص تقلب نیمن را منتشر کرده است. این گزارش توضیح داد که او ممکن است با انتخاب گزینشی به صورت آنلاین تقلب کرده باشد اما با این حال، این گزارش به این نتیجه رسید که هیچ مدرک روشنی مبنی بر تقلب نیمن در بازی‌های حضوری گذشته، از جمله بازی ۴ سپتامبر در برابر کارلسن که این جنجال را آغاز کرد، وجود ندارد. این گزارش هم‌چنین به عنوان ارجاع به فدراسیون جهانی شطرنج، ارسال شده است. حتی فیده اخیرا تیمی را برای بررسی این موضوع بسیج کرده است.

کنت ریگان، استاد دانشگاه بوفالو که مدل تشخیص ضد تقلب مورد اعتماد فدراسیون جهانی شطرنج را طراحی کرده است، گفت: فیده در حال بررسی این گزارش است اما این سازمان از افشای عمومی یافته‌ها راضی نیست. با توجه به قوانین قوی فیده برای حفظ حریم خصوصی و روند قانونی در چنین موضوعاتی، افشای علنی چنین تحقیقاتی حساس خواهند بود.

نیویورک تایمز ادامه داد: اکنون فیده، فدراسیون شطرنج ایالات متحده آمریکا و برگزارکنندگان مسابقات با کار دشواری روبه‌رو هستند چرا که می بایست به نگرانی بازیکنانی که ممکن است با آقای نیمن در مسابقات شطرنج روبه‌رو شوند، رسیدگی کنند. تونی ریچ، مدیر اجرایی باشگاه شطرنج سنت لوییس، که میزبان مسابقات قهرمانی شطرنج ایالات متحده است، وعده داده که این رویداد تحت تدابیر امنیتی بیش‌تری برگزار خواهد شد. استفاده از فلزیاب، اسکنرهای فرکانس رادیویی و حتی اسکنرهایی که دستگاه‌های سیلیکونی موجود در سالن بازی را بررسی می‌کنند، در برگزاری مسابقات استفاده خواهد شد. علاوه بر این، این باشگاه ۳۰ دقیقه تاخیر در پخش زنده خواهد داشت.

هم‌چنین هیکارو ناکامورا، یکی از استادان بزرگ شطرنج اعلام کرده که این جنجال فرصتی برای فیده است تا نحوه رسیدگی به چنین مسائلی را تغییر دهد.

به گزارش ایسنا، فدراسیون جهانی شطرنج حالا می‌تواند پروتکل‌های بازبینی بازی جوانمردانه و ضد تقلب خود را به‌روزرسانی کند. این جنجال به وجود آمده در شطرنج تاکنون بدون واکنش قاطع از سوی فدراسیون جهانی شطرنج همراه بوده است. گفته می شود که فیده در حال تحقیق درباره این مساله است.

انتهای پیام

http://www.abai.ir/News/1/61608
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی