شنبه 1 ارديبهشت 1403
تاريخ:بيست و هفتم مهر 1401 ساعت 12:29
کد : 61611

از پهلوان سعید

از پهلوان سعید
تا مارادونای ایران

دوران هشت جنگ تحمیلی مملو از حضور ورزشکارانی بود که برای حفظ وطن از شهرت و مدال قهرمانی گذشتند و پلاک رزمندگی به گردن آویختند.

ه گزارش پایگاه خبری آبا به نقل از ایسنا، از گذشته دور تاکنون، ورزش‌ نقش موثری در آمادگی‌های رزمی و دفاعی داشته است. تیراندازی،شنا، شمشیر بازی، کشتی‌گیری و هنرهای رزمی، ورزش‌هایی هستند که کارکرد جنگی داشته و دارند. اگر ورزش و ورزشکاران تقدسی داشته‌اند به این دلیل بوده که ناجی کشور و ملت خود بودند و از آن دفاع می‌کردند. برای مثال آرش کمانگیر در فرهنگ ایرانی قهرمانی است که مرزهای کشور را تثبیت می‌کند.

در جلسه اخیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، اول اردیبهشت به مناسبت سالروز تولد شهید «ابراهیم هادی» به عنوان روز شهدای ورزشکار نامگذاری شد. به همین مناسبت زندگی چند شهید شاخص ورزشکار را مرور می‌کنیم.


ابراهیم هادی کیست؟

ابراهیم هادی اول اردیبهشت سال ۱۳۳۶ در محله شهید سعیدی حوالی میدان خراسان متولد شد. او چهارمین فرزند خانواده به شمار می‌رفت. با این حال پدرش مشهدی محمد حسین به او علاقه خاصی داشت.

ابراهیم دوران دبستان را در مدرسه طالقانی و دبیرستان را در مدارس ابوریحان و کریم خان گذراند و سال ۱۳۵۵ دیپلم ادبی گرفت. از همان سال‌های پایانی دبیرستان مطالعات غیردرسی را شروع کرد. حضور در «هیئت جوانان وحدت اسلامی» و همراهی و شاگردی استادی نظیر «علامه محمد تقی جعفری» بسیار در رشد شخصیتی ابراهیم مؤثر بود.

شهید ابراهیم هادی
ابراهیم همزمان با تحصیل،در بازار تهران مشغول کار بود. پس از پیروزی انقلاب در سازمان تربیت بدنی مشغول و بعد از آن به آموزش پرورش منتقل شد. اهل ورزش بود. با ورزش پهلوانی یعنی ورزش باستانی شروع کرد و در والیبال و کشتی مهارت‌ قابل توجهی داشت. هرگز در هیچ میدانی پا پس نکشید و مردانه ایستاد. مردانگی او را می‌توان در ارتفاعات سر به فلک کشیده «بازی‌دراز» و «گیلانغرب» تا دشت‌های سوزان جنوب مشاهده کرد.

حماسه‌های او در این مناطق هنوز در یاد همرزمانش می‌درخشد. ابراهیم در عملیات «والفجر مقدماتی»، پنج روز به همراه بچه‌های گردان «کمیل» و «حنظله» در کانال‌های «فکه» مقاومت کردند و تسلیم دشمن نشدند.

ابراهیم در روز ۲۲ بهمن سال ۶۱ بعد از فرستادن بچه‌های باقی مانده به پشت خط مقدم تنها ماند و از آن پس دیگر کسی او را ندید. مزار یادبود این قهرمان شهید در قطعه ۲۶ گلزار شهدای بهشت زهرا (س) واقع شده است.

کاپیتان شهید تیم ملی واترپولو جوانان ایران

حسن نوفلاح ۴ اسفند ماه سال ۱۳۴۰ در تهران متولد شد و تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم ادامه داد و با آغاز جنگ تحمیلی به عضویت بسیج درآمد. این قهرمان ورزشکار، ۲۴ بهمن ماه سال ۱۳۶۱ در سن ۲۱ سـالگی و در عملیات سال «والفجر مقدماتی» به شهادت رسید. مزار این شهید در قطعه ۲۸ ، ردیف ۸۵ ، شماره ۲ بهشت زهرا (س) قرار دارد. این شهید در ورزش‌های شنا و واترپلو مهارت داشت و مدتی هم به عنوان کاپیتان تیم ملی واترپلو جوانان فعالیت کرد.

از پهلوان سعید تا مارادونای ایران/ روزی که با خون تاریخ نوشتند
شهید حسن نو فلاح
پهلوان سعید

«سعید طوقانی ، سال ۱۳۴۸ در تهران به دنیا آمد. پدرش مرحوم حاج اکبرعلی طوقانی از ورزشکاران باستانی بنام تهران بود. در سن چهار یا پنج سالگی به این ورزش علاقه‌مند شد و به همراه پدر و برادران بزرگترش که آنان نیز از جمله ورزشکاران بودند، در زورخانه حضور پیدا می‌کرد.

علاقه زیاد او به شیرین کاری در ورزش باعث شد تا در این زمینه رشد بسیاری کند و با ارائه نمایش‌های زیبا، همگان را متحیر سازد . ۶ سالگی او مصادف بود با حضور بیش از پیشش در عرصه ورزش باستانی و در سن هفت سالگی در مراسمی با حضور مسئولین رده بالای مملکتی در سال ۱۳۵۶ توانست تنها در عرض سه دقیقه ۳۰۰ دور به دور خود بچرخد و با اجرای حرکات منحصر به فرد، بازوبند پهلوانی کشور را از آن خود سازد.
 

http://www.abai.ir/News/1/61611
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی