پنج شنبه 9 فروردين 1403
تاريخ:دهم اسفند 1401 ساعت 16:18
کد : 61762

دوپینگ

دوپینگ
قوی‌تر است یا ذهنیت؟
بر اساس یک پژوهش علمی، استفاده از مواد نیروزا بسیار کمتر از ذهنیت موجود، بر عملکرد ورزشکار تاثیر دارد.

در حالی که تصور عام از دوپینگ کردن عملی است که باعث افزایش زیاد و کاذب قدرت و نیروی بدن می شود، یک پژوهش علمی نشان داد که استفاده از مواد نیروزا بسیار کمتر از ذهنیت موجود بر عملکرد ورزشکار تاثیر دارد و به واقع آسیب آن به مراتب بیش از منفعت آن (افزایش کاذب توان) است.

بر اساس تحقیقی که از سوی دانشگاه آدلاید استرالیا انجام شده است، عملکرد ورزشکاران مرد و زن ۲۶ رشته ورزشی حد فاصل سال های ۱۸۸۶ تا ۲۰۱۲ مورد مطالعه قرار گرفته است، مطالعه ای که در برگیرنده گزارشات ثابت شده از بازی های المپیک و رقابتهای جهانی طی آن سال ها بوده است.

بررسی و مقایسه های صورت گرفته نشان داد که بر خلاف تصور عامی که وجود دارد، دوپینگ تاثیر زیادی بر عملکرد ورزشکاران نداشته است. از طرفی دوپینگ تاثیر منفی زیادی به خصوص در ورزش های مدرن داشته است و ورزشکاران، اسپانسرها و حتی طرفداران ورزش از این نظر آسیب جسمی، مادی و معنوی دیده‌اند.

مقایسه عملکرد ورزشکاران دوپینگی با غیر دوپینگی تفاوت چندانی را نشان نمی دهد؛ به عبارتی بر خلاف تصور عامه ثابت شد دوپینگ نمی‌تواند باعث بهبود و پیشرفت عملکرد ورزشکاران شود.

در حقیقت تاثیر منفی دوپینگ بیش از تاثیر مثبت آن است و توانایی های بالقوه و طبیعی انسان نقش اول را در موفقیت ورزشی داشته و با دوپینگ نمی‌شود توان خارق العاده به دست آورد.

دوپینگ هرچند احتمالا پیشرفت کوچکی را در یک بعد از عملکرد ورزشکار ایجاد می کند اما در زمینه های دیگر اثرات مخرب زیادی بر جای گذاشته است.

انتهای پیام

http://www.abai.ir/News/1/61762
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی