جمعه 14 ارديبهشت 1403
تاريخ:بيست و ششم آبان 1399 ساعت 15:13
کد : 167

شنا در آب سرد

وضعیت بدن در آب های سرد ، دریا و دریاچه و...

وضعیت بدن در آب های سرد ، دریا و دریاچه و...
شنا کردن در آب سرد!

استفاده از آب سرد برای استحمام و بهره بردن از فوائد آن در جهت تندرستی ، مطلب تازه ای نیست شاید سابقه آن به اندازه قدمت بشر بر روی زمین باشد از همان روز های نخستین که انسان توان گرم کردن آب را نداشت و بطور ناخودآگاه از اثرات مثبت آب سرد بهره می برد.
شنا کردن در آب سرد!

استفاده از آب سرد برای استحمام و بهره بردن از فوائد آن در جهت تندرستی ، مطلب تازه ای نیست شاید سابقه آن به اندازه قدمت بشر بر روی زمین باشد از همان روز های نخستین که انسان توان گرم کردن آب را نداشت و بطور ناخودآگاه از اثرات مثبت آب سرد بهره می برد .
استفاده از آب سرد شیوه ای بوده که اشراف زادگان زمان ادوارد هفتم آن را بکار می برده اند . شواهد زیادی هم وجود دارد که بیانگر اثرات مفید استحمام با آب سرد است مثلا چند سال پیش مطلبی خواندم راجع به پیر ترین مرد ایران با بیش از 120 سال سن که در بخش چغلوندی لرستان زندگی می کرد و طبق گفته خودش حتی در سرمای زمستان آن منطقه با آب سرد حمام می کرده است .شکی نیست که اگر این روش درست به کار گرفته شود اثرات خوبی روی بدن دارد ولی باید همانگونه که در متن آمده است اولا باید در سالهای اولیه زندگی شروع شود ثانیا اگر قرار است در سنین بالاتر انجام گیرد به آهستگی شروع شود و مدت آن هم طولانی نباشد که باعث هیپو ترمی(کاهش حرارت بدن) و مشکلات ناشی از شود. در هر حال آب سرد ضمن اینکه باعث اثرات جسمی مثبتی می شود احساس روانی خوبی را هم در افراد پدید می آورد .
خوشبختانه کشور ما از شمال و جنوب به سواحل بسیار زیبا و فوق العاده متنوع دسترسی دارد . من خودم به راحتی حتی در آذرماه در آبهای جنوب و مخصوصا دیلم شنا کرده ام .ولی حالا که متوجه شده ام در انگلستان حتی در زمستان هم عده ای یخ بالی آب را می شکنند و در آب سرد شنا می کنند ، مثل اینکه ما هم باید تجدید نظری بکنیم و آذرماه که هیچ ؛ حتی در بهمن و اسفند هم این کار را انجام دهیم !
دوش آب سرد برای شما مفید است :
دوش آب سرد و حمام سرد بخشی از برنامه منظمی بوده است که اشراف زادگان دوره ادوارد هفتم Edwardian gentlemen آن را انجام می دادند. نسل های بعد این عادت را فراموش کردندوبه عنوان روشی مازوخیستی برای کنترل میل جنسی به آن نگاه می کردند ولی هم اکنون دکتر های آلمانی در یافته اند که غوطه ور شدن در آب سرد اثرات خیلی مفیدی روی شیمی بدن دارد. بنظر می رسد که لازم است دوباره به آن دوران بازگردیم.

در برلن ، شناگرانی که در تمام طول سال در آبهای سرد شنا میکنند 50% کمتر از مردم عادی مبتلا به عفونت سینه می شوند این را یکی از پزشکان دانشکده پزشکی دانشگاه هامبولت در برلین( Humboldt university in Berlin) می گوید. او می گوید: شنا کردن در آبهای یخ بسته ( البته بعداز شکستن یخ آن!)وپریدن در آب سرد بعد از سونا و استفاده از انواع مختلف آب سرد؛ سبب استحکام بدن و افزایش مقاومت آن در برابر عفونت سینه می شود . اواز روش درمان با آب سرد برای معالجه مبتلایان به آرتریت روماتوئید استفاده کرده است. قرار گرفتن منظم در اب سرد هم در مردان وهم در زنان باعث تغیرات در شیمی بدن شده و مقاومت بدن در برابر تنش های اکسایشی oxidative stress بالا می برد . سطح موادی مانند گلوتاتیون glutathione و انزیم های حذف کننده اکسیژن فعال در بدن بالا می رود .وبدن را در برابر بیماری های قلب وعروق محافظت می کند .زندگی مدرن امروز فاقد عوامل محرکی مانند سرما ؛ گرما و تنش های فیزیکی است و حاصل آن کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری هاست . وقتی بدن به مدت کوتاه در معرض سرما قرار می گیرد تنش های اکسایشی ملایمی به بدن وارد می شود که زمینه را برای مقابله بدن با تنش های بزرگتر آماده می کند . سرما درمانی ؛ روشی بسیار متداول در سیبری است . جایی که پروفسور ویلیام کیتینگ از کالج کوئین ماری در لندن که خود متخصص سرما درمانی است از نزدیک شاهد روش های آنان بوده است او می گوید :

در روسیه این روش درمانی را ایوانف درمانی می نامند بعد از اینکه شخصی به همین نام با پای برهنه و بدون لباس روی برفها راه می رفت . درپایتخت سیبری : کراسنویارسک Krasnoyarsk زنان حامله ای را دیدم که بصورت گروهی با مایو Bikini در برف تا کلینیک بیمارستان می رفتند اندکی تامل می کردند و دوباره بر می گشتند.

اما مورد حیرت انگیز تری را که دیدم نوزادی بود که فقط چند ساعت از تولد او می گذشت و تحت همین روش درمانی قرار واقع شد و یک پرستار ؛ سطلی از آب یخ را روی سر او ریخت . سپس کودک 1 ساله ای را به من نشان دادند که از ابتدای تولدش این روش را در مورد او اجراء کرده اند . او به قدری به آب سرد عدات کرده بود که وقتی ظرف آب سرد را روی سر او خالی می کردند انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است همچنان به بازی کردن خود ادامه می داد!

پزشکان روسی استفاده از آب یخ را بخصوص برای مداوای آنچه که آنها " سندرم بعد از چرنوبیل " مینامند و نوعی حالت نگرانی و تشویش است بسیار مفید می دانند بیماری که جنبه های آن شبیه سندرم خستگی دائمی یا ME می باشد .

پروفسور کیتینگ شخصی است که سالها برروی علت افزایش مرگ ومیر در انگلستان مطالعه کرده است. او نشان داده است که هرزمستان در بریتانیا ، 30000 نفر در اثر عوارض ناشی از سرما می میرند .اینها اغلب افراذی هستند که بدون پوشیدن لباس کافی ؛ از خانه بیرون می روند و مثلا در ایستگاه اتوبوس منتظر مانده اند . دکتر کیتینگ می گوید قرار گرفتن طولانی از یک 30 دقیقه تا چندین ساعت در معرض هوای سرد باعث تجمع خون و افزایش حملات قلبی می شود و اما این تماس کوتاه مدت با سرما است که باعث بالا بردن مقاومت بدن می شودو استفاده از این روش برای افراد سالخورده توصیه نمی شود مگر اینکه از مدتها طولانی از این روش استفاده کرده باشند .همانگونه که پیرمردی به نام کریس روکو هر روز صبح چه در زمستان وچه در تابستان در های گیت پوند در شمال لندن و به همراه سایر اعضای گروه لایف بوی شنا می کند . او این کار را از 10 سالگی هنگامی که مشت زن آماتور بود انجام می داد .
این نوع شنا کردن در آب سرد را باید بتدریج شروع کرد و آن را برای کسانی توصیه می کنند که فعالیت های منظم ورزشی دارند . شما هر کسی وبا هر شرایطی که باشید شنا کردن در آب سرد انهم در میانه زمستان باعث وارد شدن شوک به بدن شما می شود .و هیچ کسی نمی تواند به مدت طولانی در آب سرد بماند . گروه لایف بویز Lifeboys که از سال 1903 تاسیس شده است هر ساله در ایام کریسمس مسابقه شنا کردن در آب سرد را اجراء می کند که تا بحال 2 بار این مسابقه لغو شده است آنهم بدلیل اینکه یخ های روی آب ، آنقدر ضخیم بود که نتوانستند آنها را بشکنند.

ترجمه و تدوین : دکتر امیرحسین زهرایی

http://www.abai.ir/News/1/167
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی