پنج شنبه 20 ارديبهشت 1403
تاريخ:سيزدهم بهمن 1399 ساعت 16:32
کد : 50291

ورزش قدرتی - پاور لیفتینگ

با پاورلیفتینگ بیشتر آشنا شوید

با پاورلیفتینگ بیشتر آشنا شوید
با پاورلیفتینگ بیشتر آشنا شوید
با پاورلیفتینگ بیشتر آشنا شوید
پاورلیفتینگ یک ورزش قدرتی است. هدف کلی این ورزش این است که بفهمید واقعا چقدر قدرت دارید. اصول انجام این ورزش بسیار ساده است و در آن ورزشکار بر روی تخته حاضر می‌شود و باید بتواند یک بار یک حرکت را به درستی تکرار کند.

وزنه بردار یا پاورلیفترها قدرت بدنی خود را در هر سه حرکت به چالش می‌کشند. در هر حرکت ۳ بار فرصت دارند تا وزنه را بلند کنند و در هر حرکت سنگین‌ترین وزنه به ثبت می‌رسد. در پایان هم بهترین امتیاز از هر حرکت با هم جمع می‌شود و مجموع امتیاز وزنه بردار برای نتیجه نهایی در نظر گرفته می‌شود. این ۳ حرکت عبارتند از:

اسکات
پرس سینه
ددلیفت
بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند که افرادی که پاورلیفتینگ کار می‌کنند لزوما باید غول پیکر باشند، حال آنکه در این رشته ورزشی وزن بندی مختلفی وجود دارد و از ۶۰ کیلوگرم تا مثبت ۱۲۰ کیلوگرم این ورزش را انجام می‌دهند. البته برای بانوان این رده بندی وزنی کمی متفاوت خواهد بود.



نقاط مثبت پاورلیفتینگ چیست؟
بسیاری از ما فکر می‌کنیم که بلند کردن وزنه‌های سنگین می‌تواند ضررهای زیادی را برای بدن به همراه داشته باشد. در اینجا قصد داریم کمی در مورد نقاط مثبت این ورزش سنگین با شما صحبت کنیم با جیمیتو همراه ما باشید.



تقویت عضلات: بسیاری به فکر چربی سوزی و یا عضله سازی هستند، حال آنکه نمی‌دانند انجام حرکات قدرتی می‌تواند هر دوی این اهداف را برایشان محقق کند. بنابراین به جای اینکه به سرعت به سراغ کاردیو و تمرینات هوازی برای چربی سوزی بروید. بد نیست با بلند کردن وزنه به صورت اصولی هم عضله سازی کنید و هم از توده‌های چربی بکاهید.



دامنه زیاد حرکات: یکی از فواید و نقاط مثبت وزنه برداری قدرتی این است که هنگام انجام سه حرکت اصلی این ورزش، تقریبا تمام عضلات شما تقویت می‌شوند. زیرا این حرکات، حرکاتی پایه ای است و دامنه وسیعی از عضلات را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این در حالی است که بسیاری از ما به دنبال برنامه ورزشی می‌رویم که تنها یک نقاط و یا یک عضله کوچک را تحت فشار قرار می‌دهد. برای چربی سوزی و عضله سازی باید طیف وسیع‌تری از عضلات را تحت تاثیر قرار دهید.



مشخص بودن هدف: یکی از نقاط مثبت این ورزش این است که شما برای موفقیت یک هدف کاملا واضح و روشن دارید! این در حالی است که در سایر رشته‌ها این هدف به وضوح وجود ندارد و یا اینکه خیلی دقیق نیست. هدف در وزنه برداری قدرتی، افزایش اسکات، لیفت و پرس سینه است. این هدف کاملا دقیق بوده و شما به راحتی می‌توانید آن را ماه به ماه تا رسیدن به هدف و یا مسابقه اندازه گیری کنید.



نقاط منفی پاورلیفتینگ چیست؟
همه ما می‌دانیم که هر تمرین ورزشی ممکن است دارای معایبی باشد که شاید کمتر به آن توجه کنیم. در این بخش قصد داریم شما را با معایب وزنه برداری قدرتی بیشتر آشنا کنیم با جیمیتو همراه ما باشید.



تکرار کم حرکات: یکی از مواردی که در وزنه برداری قدرتی وجود دارد این است که تعداد تکرار حرکات است. این مساله سبب می‌شود تا بیشتر تمرکز بر روی افزایش قدرت عضلات باشد تا شکل دهی به آن‌ها و تفکیک آن.



توجه بیش از حد به تکنیک: یکی از مواردی که در این ورزش بیش از اندازه به آن توجه می‌شود داشتن تکنیک در هنگام وزنه زدن است که فقط در پاورلیفتینگ مفید بوده و برای سایر رشته‌های ورزشی مانند بدنسازی کاربردی ندارد. به عنوان مثال با ایجاد قوس کمر یک ورزشکار سعی می‌کند دامنه حرکت پرس سینه را کاهش دهد حال آنکه در بدنسازی ساخت عضلات در کانون توجه است.



فقط سه حرکت: شاید برای دیگران کمی عجیب باشد که یک رشته ورزشی وجود دارد که در آن تنها بلند کردن وزنه در سه حرکت خلاصه می‌شود. هر چند مسابقات این رشته ورزشی بسیار محبوب و پر جمعیت است اما با این حال توجه بیش از حد به ۳ حرکت باعث شده است که سایر تمرینات قدرتی کمتر کاربرد داشته باشد.



تفاوت وزنه برداری قدرتی و بدنسازی چیست؟
بسیاری از افراد فکر می‌کنند که پاورلیفتینگ و بدنسازی با هم یکی هستند. اما اگر بخواهید دقیق شویم باید بگوییم که تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

در بدنسازی حجم عضلات افزایش می‌یابد؛ اما در پاورلیفتینگ تمرکز بر بلند کردن وزنه سنگین‌تر است.
در بدنسازی تمرکز بر حجم گیری و خشک کردن بدن است، اما در پاورلیفتینگ این فرآیند اصلا مهم نیست.
بدنسازان معمولا از یک رژیم غذایی سخت پیروی می‌کنند حال آنکه این مساله برای پاورلیفترها وجود ندارد.




منبع: powerliftingtowin

http://www.abai.ir/News/1/50291
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی