پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403
تاريخ:نوزدهم بهمن 1399 ساعت 13:42
کد : 50334

بلقیس عبدالقادر بانوی بسکتبالیست مسلمان

صحبت‌های تکان‌دهنده بلقیس عبدالقادر بانوی بسکتبالیست مسلمان و محجبه آمریکایی

صحبت‌های تکان‌دهنده بلقیس عبدالقادر بانوی بسکتبالیست مسلمان و محجبه آمریکایی
صحبت‌های تکان‌دهنده بلقیس عبدالقادر بانوی بسکتبالیست مسلمان و محجبه آمریکایی

صحبت‌های تکان‌دهنده بلقیس عبدالقادر بانوی بسکتبالیست مسلمان و محجبه آمریکایی
بعد از اعمال قانون مربوط به پوشش سر بانوان بسکتبالیست که از دوشنبه دوم اکتبر شروع شد، بلقیس عبدالقادر بانوی بسکتبالیست مسلمان و محجبه آمریکایی صحبت‌های جالبی در این خصوص بیان می‌کند.
به گزارش سایت ورزش بانوان؛ فدراسیون جهانی بسکتبال در نخستین جلسه خود در سال ۲۰۱۷ با تغییر قوانین مربوط به منع حجاب بازیکنان موافقت کرد. بعد از اتمام دوره آزمایشی دو ساله برای تغییر قانون مربوط به پوشش سر بازیکنان بسکتبال که در سپتامبر ۲۰۱۴ آغاز شده بود، در نهایت هیئت رئیسه فیبا با اصلاح قانون مربوط به پوشش سر موافقت کرد. اما قرار شد تا این قانون از ۲ اکتبر یعنی دوشنبه ( ۱۰ مهر ) سال جاری اعمال شود. به این ترتیب مسابقات قهرمانی آسیا زنان زیر ۱۶ سال که از ۲۲ تا ۲۸ اکتبر در هندوستان برگزار می‌شود اولین حضور رسمی بانوان محجبه و مسلمان در مسابقات بین‌المللی بعد از انزوای طولانی مدت زنان محجبه و مسلمان از حضور در مسابقات بین‌المللی بسکتبال است. بلقیس عبدالقادر دختر مسلمان بسکتبالیست، اولین ورزشکار باحجابی است که در یک تیم بزرگ بازی می‌کند.

بلقیس عبدالقادر بانوی بسکتبالیست مسلمان و محجبه آمریکایی

او که عنوان یکی از بهترین بازیکنان زن تاریخ آمریکا را به خود اختصاص داده است از دین و حجاب خود دفاع کرده و آن را عامل اصلی موفقیت و ستاره شدنش می‌داند. وی موفق شد تا رکورد بیشترین امتیاز در یک مسابقه را بشکند؛ موفقیت بلقیس عبدالقادر باعث شد که باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا در مراسم افطاری که در کاخ سفید برگزار شد در مورد او صحبت کند و وی را نمونه یک دختر موفق معرفی کند.

بلقیس عبدالقادر بانوی بسکتبالیست مسلمان و محجبه آمریکایی

بلقیس عبدالقادر بعد از موافقت فیبا با تغییر قوانین مربوط به منع حجاب بانوان بسکتبالیست، در یک سخنرانی گفت:

من از ۴ سالگی بسکتبال بازی کردم. به واسطه این رشته به جهان معرفی شدم. روزهای بسیار خوبی را در کنار پرداختن به بسکتبال سپری کردم تا اینکه در سال ۲۰۱۴، یک قانون بین المللی توسط فدراسیون جهانی بسکتبال، FIBA، من را مجبور کرد که زندگی بدون بسکتبال را در نظر بگیرم. این همچنین من را مجبور کرد انتخابی بین ایمان و ورزش داشته باشم.

بعد از پایان دانشگاه فدراسیون بین‌المللی بسکتبال که به نام FIBA شناخته می‌شود ادعا کرد که حجاب می‌تواند باعث آسیب رساندن به دیگران شود و منجر به کاهش ایمنی بازیکنان شود.

بین بسکتبال و ایمان، دومی را انتخاب کردم. مسلمان متولد شده و بزرگ شده‌ام، با نداشتن حجاب در بازی بسکتبال احساس بدی پیدا می‌کردم. بارها از خودم می‌پرسیدم که آیا من حجاب خود را کنار می‌گذارم و بازی می‌کنم یا علیه قوانین تبعیض آمیز مقاومت و سروصدا خواهم کرد؟

به عنوان یک مسلمان در تمام نمازهایم دعا کردم و به خداوند متوسل شدم. من با هویت واقعی خودم با خدا ارتباط برقرار کردم و متوجه شدم که بیش از یک بازیکن بسکتبال هستم و می‌توانم نماینده‌ای برای هر زن و مردی شوم که شبیه به من است.

امیدوار بودم چرا که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در سال ۲۰۱۲ قوانین خود در مورد پوشش سر بانوان را تغییر داد و راه را برای میلیون‌ها زن و دختر باز کرد.

بیش از ۱۰ سال بسکتبال بازی کرده بودم و تا کنون حجاب من نه به خودم و نه به دیگران آسیبی نرسانده بود. با این حال گاهی اوقات آماده بودم که تسلیم شوم.

سرانجام، پس از سه فصل از دست رفته، و حمایت‌های فعالان حقوق بشر، مصاحبه‌های بی شمار و نامه و امضا از سوی ورزشکاران NBA و WNBA حرفه‌ای زن و مرد، FIBA این قانون را در ماه مه لغو کرد و این تغییر در این هفته اعمال شد.

حالا با افتخار می‌توانم بگویم که برای شرکت در انتخابات ایستادم و به تغییر تاریخ کمک کردم از بسکتبال یاد گرفتم که بدون صبر و شکیبایی، نماز و ایمان هیچ کدام از اینها امکان پذیر نبود.

دیگر وقت آن است که زنان و دختران مسلمان در همه فضاها و مکان‌ها پذیرفته شوند، مورد استقبال و دوستی قرار گیرند این حتی از بسکتبال هم مهم‌تر است.

http://www.abai.ir/News/1/50334
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی