يک شنبه 16 ارديبهشت 1403
پیشکسوت شنای گیلان درگذشت

پیشکسوت شنای گیلان درگذشت

پیشکسوت شنای گیلان درگذشت
پیشکسوت شنای گیلان درگذشت
حیدر شونجانی پیشکسوت و اعجوبه شنای گیلان و کشور شامگاه یکشنبه ۱۸ آبان ماه جان به جان آفرین تسلیم کرد.
مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان روز دوشنبه در خصوص مرحوم شونجانی در گفت و گو با خبرنگار آبا به نقل از ایسنا اظهار داشت: مرحوم حیدر شونجانی پیشکسوت طلایی شنای گیلان و شهرستان بندرانزلی، اعجوبه شنای ایران در دهه ۵۰ بود که چند رکورد نیز در کشور به نام خود ثبت کرد.
مریم بخشی افزود: وی به عنوان ورزشکار در دو دوره رقابت های المپیک حضور یافته بود که در مسابقات المپیک ۱۹۶۴ توکیو به عنوان ورزشکار رشته شنا و در المپیک ۱۹۷۶ مونترال به همراه تیم ملی واترپلو در رقابت های المپیک حضور یافت.
وی ادامه داد: این پیشکسوت ارزنده و با اخلاق طی سال‌ها کوشش در پرورش و تعالی ورزش استان نقشی انکار ناپذیر داشت و در فقدان خود جامعه ورزش شهرستان بندر انزلی و استان گیلان را داغدار کرد.
وی خاطرنشان کرد: شونجانی نخستین ایرانی بود که ۱۰۰ متر را زیر یک دقیقه و ۴۰۰ متر را زیر پنج دقیقه شنا کرد و رکورد ۱۰۰ متر او (۵۷ ثانیه ) نیز ۲۶ سال باقی ماند و در چهار دوره بازیهای آسیایی حضور یافت و همچنین مدال طلای واترپلوی آسیا در سال ۱۹۷۴ تهران و حضور در جام جهانی شنا را در کارنامه ورزشی خود دارد.
مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان بیان کرد: شونجانی در طول مدتی که به عنوان ورزشکار فعالیت می کرد، رکورددار شنای ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ ، ۴۰۰ ، ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر کشور بود و در کسوت مربیگری نیز با نایب قهرمانی واترپلوی باشگاه های آسیا و حضور در بیش از ۳۰ تورنمنت شنای جهانی در عرصه های قهرمانی پر افتخارترین شناگر کشور محسوب می‌شود.
مرحوم شونجانی در ۲۵ آذر سال ۱۳۲۴ در شهرستان بندرانزلی استان گیلان چشم به جهان گشود و در دوره جوانی به عضویت تیم ملی شنا درآمد و در سن ۱۹ سالگی به همراه محمد نصیری اعجوبه وزنه برداری به عنوان جوان ترین مسافران المپیک ۱۹۶۴ به توکیو اعزام شدند و در عرصه مدیریت نیز چند سال به عنوان مشاور ریاست فدراسیون شنا و ریاست هیات شنای استان گیلان فعالیت داشت.



http://www.abai.ir/News/1/60639
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی