دو شنبه 10 ارديبهشت 1403
مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟

مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟

مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟
میدانی بزرگ با رقیبانی نامدار.
دو و میدانی ایران با چهار ورزشکار در بازی‌های المپیک توکیو شرکت می‌کند؛

به گزارش آبا به نقل از ایرنا، اگر جهان‌گیری ویروس کرونا نبود، المپیک توکیو یک سال پیش برگزار می‌شد. «احسان حدادی» در پرتاب دیسک و «حسن تفتیان» در دو ۱۰۰ متر در همان زمان هم حد نصاب ورودی المپیک را کسب کرده بودند و می‌توانستند در این میدان معتبر شرکت کنند.

با وجود تعویق یک‌ساله المپیک، هیچ ورزشکار دیگری از دو و میدانی ایران نتوانست رکورد وروردی را ثبت کند. «مهدی پیرجهان» که سال ۲۰۱۹ در ۴۰۰ متر با مانع رکورد ۴۹ ثانیه و ۳۳ صدم ثانیه را ثبت کرده بود با قرار گرفتن در رده ۳۴ رده‌بندی جهانی، سهمیه را به دست آورد. «فرزانه فصیحی» هم به لطف سهمیه «یونیورسالیتی» یا جهان‌شمولی این اجازه را یافت در المپیک بدود.

به این ترتیب ایران با ۳ دونده و یک پرتابگر در توکیو شرکت خواهد کرد. البته بسیار بعید است که هیچ‌یک از این چهار ورزشکار امیدی برای نزدیک‌شدن به کسب مدال داشته باشند ولی در این گزارش، به برخی از رقبای مطرح آنها در این میدان بزرگ می‌پردازیم.

احسان حدادی

بی‌شک حدادی بزرگ‌ترین، موفق‌ترین و بهترین ورزشکار تاریخ دو و میدانی ایران است و بعید به نظر می‌رسد تا سال‌ها کسی به گرد پای عملکرد درخشان او برسد. ۶ طلای قهرمانی آسیا، چهار طلای بازی‌های آسیایی،‌ برنز قهرمانی جهان و از همه مهم‌تر نقره المپیک لندن، مجموعه افتخارات این پرتابگر ایران است. اما حدادی که در ۳۷ سالگی به آستانه بازنشستگی رسیده، از روزهای اوج خود فاصله گرفته است.

این چهارمین المپیک پیاپی است که حدادی به راحتی سهمیه حضور در مسابقات را کسب کرد. اما پس از کسب سهمیه، اوضاع برای او تغییرات زیادی داشت. موضوع عمل خار پاشنه، برای مدتی طولانی حاشیه‌ساز شد و در نهایت هم او با بودجه‌ای که از کمیته ملی المپیک گرفت راهی آلمان شد تا مشکل خود را حل کند. با این وجود این ورزشکار در اردوی خارجی خود از ناحیه کمر مصدوم شد و چند هفته قبل به ایران بازگشت. ورزشکاری که اصرار داشت خار پاشنه را در اروپا عمل کند، برای درمان دیسک کمر به ایران آمد تا همه را شگفت‌زده کند.

احتمال شرکت‌نکردن حدادی در المپیک هم به شکل جدی مطرح می‌شد. گرچه رییس فدراسیون پزشکی ورزشی این موضوع را رد کرده است اما با توجه به سابقه حدادی و البته میزان آمادگی فعلی او، بعید نیست که به توکیو هم برود ولی در مسابقه شرکت نکند. از مهر سال ۹۸ تاکنون حدادی حتی در یک مسابقه هم پرتاب نکرده و به طور کامل دور از میادین بوده است. در سال ۲۰۱۹ هم با رکورد ۶۷ متر و ۱۹ سانتی‌متر در رده ۳۳ بهترین‌های جهان قرار داشت.

مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟
حدادی در المپیک ریو
«دانیل استاهل» شانس اصلی کسب مدال طلا در ماده پرتاب دیسک المپیک است. این ورزشکار سوئدی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ به ترتیب نقره و طلای قهرمانی جهان را کسب کرد و در سال ۲۰۲۱ هم تا اینجا با ۷۰ متر و ۵۵ سانتی‌متر، بهترین عملکرد را در میان همه ورزشکاران جهان به خود اختصاص داده است. از ۱۰ پرتاب برتر سال، چهار پرتاب به او تعلق دارد.

مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟
دانیل استال
بیش از سه ورزشکار آلمانی سهمیه این ماده را کسب کرده‌اند اما یک کشور نمی‌تواند بیش از سه نفر را در یک ماده شرکت دهد. به این دلیل آلمان باید نفرات برگزیده خود را معرفی کند. در صورتی که «کریستین هارتینگ» از سوی کمیته ملی المپیک آلمان معرفی شود، او هم یکی دیگر از ورزشکاران نامدار حاضر در میدان توکیو خواهد بود. هارتینگ در المپیک ریو مدال طلا را بر گردن آویخت اما امسال رکوردهای خوبی ثبت نکرده است.

مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟
کریستف هارتینگ
«پیوتر نواکوفسکی» هم با کوله‌باری از افتخار و مدال، در توکیو حضور خواهد داشت. این ورزشکار لهستانی نقره المپیک پکن و ریو و یک طلا و ۲ نقره مسابقات قهرمانی جهان را در کارنامه دارد. اما شاید پدیده این المپیک، «کریستین چه» باشد. این ورزشکار اهل اسلوونی فقط ۲۲ سال دارد و سال ۲۰۱۹ وقتی فقط ۱۹ ساله بود، قهرمان زیر ۲۳ سال اروپا شد. در سال ۲۰۲۱ چه دومین پرتاب برتر سال را به نام خود ثبت کرده است.

مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟
حسن تفتیان

تفتیان آماده‌ترین ورزشکار دو و میدانی ایران در سال‌های اخیر بوده است. هدف بزرگ او این است که نخستین ایرانی باشد که ۱۰۰ متر را زیر ۱۰ ثانیه می‌دود. او که چند سال است این رویا را در سر می‌پروراند در سال ۹۸ به رکورد ۱۰ ثانیه و ۳ صدم ثانیه رسید. بهترین رکورد امسال تفتیان، ۱۰ ثانیه و ۲۴ صدم ثانیه بود تا در رده ۱۵۴ بهترین ورزشکاران سال قرار بگیرد.

مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟
تفتیان در المپیک ریو
«یوهان بلیک» یکی از مشهورترین چهره‌های حاضر در المپیک در ماده ۱۰۰ متر است. او تنها باقی‌مانده نسل طلایی ۱۰۰ متر جهان است؛ دورانی که «یوسین بولت»، «آسافا پاول»، «تایسون گی»، «جاستین گاتلین» به همراه بلیک رقابت هیجان‌انگیری داشتند. این ورزشکار جامائیکایی در ۳۱سالگی، انگیزه زیادی دارد با یک مدال طلا، مجموعه مدال‌های خود را کامل کند. بلیک طلای المپیک را در کارنامه دارد اما در ۲ ماده امدادی. این ورزشکار در المپیک لندن مدال نقره ۱۰۰ و ۲۰۰ متر را بر گردن آویخت.

مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟
یوهان بلیت در کنار یوسین بولت
در دورانی که «کریستین کولمن» قهرمان سال ۲۰۱۹ جهان به دلیل محرومیت دوپینگی از میدان دور است، هموطن او «تریون برومل» آماده‌ترین دونده سرعتی سال محسوب می‌شود. این ورزشکار آمریکایی با ۹ ثانیه و ۷۷ صدم ثانیه بهترین رکورد سال ۲۰۲۱ را به نام خود ثبت کرده است. او مدال برنز قهرمانی جهان را در سال ۲۰۱۵ بر گردن آویخت. هشت ورزشکار برتر سال در این ماده، آمریکایی هستند و همین موضوع نشان می‌دهد انتخاب سه نفر برگزیده این کشور برای حضور در المپیک چقدر دشوار است.

مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟
تریون برومل
مهدی پیرجهان

پیرجهان رکورد ۴۰۰ متر بامانع ایران را با ۴۹ ثانیه و ۳۳ صدم ثانیه در اختیار دارد. او با قرار گرفتن در رده ۳۴ رده‌بندی جهانی، به المپیک رسید اما پس از سال ۲۰۱۸ دیگر نتوانست رکورد خود را تکرار کند. بهترین رکورد سال ۲۰۲۱ این ورزشکار ۲۲ ساله ۴۹ ثانیه و ۹۰ صدم ثانیه است که او را در رده ۶۱ بهترین رکوردهای سال قرار می‌دهد. برای پیرجهان حضور در المپیک تجربه گران‌بهایی است و همین که رکورد خودش و ایران را یک بار دیگر بشکند، عملکرد قابل قبولی از سوی او خواهد بود.

مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟
مهدی پیرجهان
مطرح‌ترین چهره حال حاضر ۴۰۰ متر بامانع جهان، «کارستن وارهولم» است که پنجشنبه هفته گذشته رکورد جهان را پس از ۲۹ سال شکست و به ۴۶ ثانیه و ۷۰ صدم ثانیه رساند. این ورزشکار نروژی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ قهرمان جهان شد و حالا در ۲۵ سالگی جدی‌ترین مدعی کسب طلای المپیک است.

مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟
کارستن وارهولم رکورددار جدید جهان
«رای بنجامین» آمریکایی نزدیک‌ترین رقیب وارهولم برای سکوی نخست المپیک به حساب می‌آید. این ورزشکار ۲۳ ساله تا چند روز قبل صاحب بهترین رکورد سال بود. همین حالا هم دومین، سومین و چهارمین رکورد برتر سال ۲۰۲۱ به او تعلق دارد. بنجامین در سال ۲۰۱۹ پس از وارهولم مدال نقره مسابقات جهانی را بر گردن آویخت. رقابت این ۲ نفر هم از جمله مسابقات جذاب دو و میدانی المپیک توکیو خواهد بود.

مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟
رای بنجامین
فرزانه فصیحی

شاید فصیحی بهترین ورزشکار حال حاضر دو و میدانی زنان ایران نباشد ولی بدون شک، بهترین تبلیغات را به خود اختصاص داد. در نهایت هم با سوار شدن بر همین موج توانست سهمیه یونیورسالیتی المپیک را در ماده ۱۰۰ متر به دست بیاورد. امسال «ریحانه مبینی» پس از ۴۵ سال رکورد پرش طول ایران را شکست. اما مسوولین ورزش کشور، فصیحی ۲۹ ساله را به یک ورزشکار ۲۱ ساله ترجیح دادند. حتی امسال «فائزه آشورپور» هم رکورد ۱۰۰ متر بامانع ایران را شکست ولی فصیحی در این سال‌ها همچنان در شکستن رکوردهای ملی ناکام بوده است.

بهترین رکورد امسال فصیحی ۱۱ ثانیه و ۶۱ صدم ثانیه بود و با این رکورد در رتبه ۴۰۹ جهان قرار دارد. همین که فصیحی بتواند در المپیک به رکورد ایران نزدیک شود هم می‌تواند عملکرد خیره‌کننده‌ای برای او باشد. رکورد ایران با ۱۱ ثانیه و ۴۵ صدم ثانیه در اختیار مریم طوسی است که سال ۹۳ به ثبت رسید.

مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟
فصیحی در مسابقات باشگاهی ایران
پرافتخارترین ورزشکار حاضر در ۱۰۰ متر زنان المپیک و البته شانس اصلی کسب مدال طلا، «شلی‌-آن فریزر-پرایس» است. این دونده جامائیکایی در المپیک‌های پکن و لندن طلا و در ریو برنز این ماده را تصاحب کرد. در مجموع ۲ طلا، ۳ نقره و یک برنز در المپیک و ۹ طلا و ۲ نقره در مسابقات قهرمانی جهان را در کارنامه دارد. او در سال ۲۰۲۱ هم با ۱۰ ثانیه و ۶۳ صدم ثانیه در صدر بهترین عملکرد جهانی قرار دارد.

مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟
شلی‌-آن فریزر-پرایس
شاید چهره ویژه و تازه این دوره المپیک «شاکاری ریچاردسون» از آمریکا باشد. این ورزشکار ۲۱ساله، با ۱۰ ثانیه و ۷۲ صدم ثانیه در رده دوم بهترین ورزشکاران سال قرار دارد و به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین رقیب فریزر-پرایس برای کسب مدال طلا باشد.

مهم‌ترین رقیبان دو و میدانی‌کاران ایران چه کسانی هستند؟
شاکاری ریچاردسون
مسابقات دو و میدانی المپیک از ۸ تا ۱۷ مرداد برگزار می‌شود. مرحله مقدماتی ۱۰۰ متر زنان، ۴۰۰ متر با مانع و پرتاب دیسک مردان در روز ۸ مرداد و مسابقه مقدماتی ۱۰۰ متر مردان در روز ۹ مرداد برگزار خواهد شد.



http://www.abai.ir/News/1/60851
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی