شنبه 8 ارديبهشت 1403
تاريخ:بيست و هفتم تير 1400 ساعت 12:37
کد : 60879

المپیک چیست

المپیک چیست ؟

المپیک چیست ؟
المپیک چیست
همان‏گونه که می‏دانید بازی‏های المپیک هر چهار سال یک بار برگزار می‏شود و تقریباً ورزشکاران تمام کشورهای جهان در آن شرکت می‏کنند. نخستین بازی المپیک در سال ۷۷۶ قبل از میلاد در شهر «المپی» واقع در شرق یونان برگزار شد. زمان برگزاری مسابقات، پنج روز بود. بسیاری از مردم یونان برای تماشای مسابقات از سراسر کشور به محل برگزاری آن می‏آمدند.

در ابتدا فقط ورزشکاران یونانی در این بازی‏ها شرکت می‏کردند. در آن زمان، برگزاری بازی‏های المپیک نوعی جشن و عید مذهبی بود که به افتخار «زئوس»، یکی از بزرگترین خدایان یونان باستان، برگزار می‏شد. هر یک از شرکت‏کنندگان قبل از انجام مسابقه در معبد زئوس به دعا و نیایش می‏پرداخت. جوایز این مسابقات، تاج‏هایی از برگ درخت زیتونی بود که در حیاط معبد کاشته شده بود. در آن زمان، زنان اجازه شرکت در مسابقات و تماشای آن را نداشتند.

برگزاری بازی‏های المپیک حدود ۱۱۰۰ سال ادامه داشت. در سال ۳۹۳ میلادی یونان به دست «تئودو سیوس»، امپراتور روم، فتح شد و برگزاری این مسابقات به فرمان وی متوقف گشت.

ایده برگزاری بازی‏های المپیک در سال ۱۸۹۶ میلادی، پس از ۱۵۰۰ سال وقفه، مجدداً زنده شد. مسابقات المپیک ۱۸۹۶ میلادی در آتن، پایتخت یونان برگزار شد. در این مسابقات ۳۱۱ ورزشکار از ۱۳ کشور مختلف شرکت داشتند. ۲۳۰ نفر از آنها یونانی بودند.

بازی‏های المپیک از سال ۱۸۹۶ میلادی هر چهار سال یک بار در کشورهای مختلف برگزار شده است. برگزاری این بازی‏ها فقط در سال‏های ۱۹۱۶، ۱۹۴۰، ۱۹۴۴ میلادی به خاطر وقوع جنگ‏های جهانی اول و دوم متوقف شد.

المپیک زمستانی نیز به طور مجزا در کشوری دیگر برگزار می‏شود. نخستین مسابقه المپیک زمستانی در سال ۱۹۲۴ میلادی در فرانسه انجام شد.

امروزه بازی‏های المپیک در رشته‏های مختلفی برگزار می‏شوند. برخی از این رشته‏ها عبارت‏اند از: فوتبال، شنا، کشتی، بسکتبال، دوچرخه سواری، مشت‏زنی، دو و میدانی، قایقرانی، ژیمناستیک و تیراندازی.

انتخاب کشور میزبان بازی‏های المپیک برای دوره بعدی به عهده کمیته بین‏المللی المپیک است. مشعل المپیک از معبد زئوس تا استادیوم اصلی حمل می‏شود و تا پایان مسابقات روشن می‏ماند.

بازی‌های المپیک
نماد المپیک «اقیانوسیه «آبی»، آسیا «زرد»، آفریقا «سیاه»، اروپا «سبز» و آمریکا «قرمز»»
بازی‌های المپیک (به فرانسوی: Olympiques) یا المپیاد ورزشی به جشنوارهٔ ورزشی‌ای گفته می‌شود که به عقیده باستان‌شناسان و تاریخ‌نویسان در یونان باستان به انجام می‌رسیده، و در اواخر قرن ۱۹ میلادی ازنو احیا شد.[۱] در دوره باستان جشن‌ها در ابتدا جنبه مذهبی داشته و برای ادای احترام به زئوس «پادشاه خدایان یونان» در صحن مربوط به او در المپیا برگزار می‌شد. در یونان باستان شرکت کنندگان متشکل از مردانی که ثروت و وقت کافی داشتند که به تمرین ورزشی بپردازند بودند.[۲] پس از احیا مسابقات در دوران مدرن، تا دهه هفتاد قرن بیستم میلادی شرکت کنندگان حتماً می‌بایست ورزشکاران غیر حرفه‌ای می‌بودند؛ ولی در طی دهه هشتاد قرن بیستم، درها به روی ورزشکاران حرفه‌ای هم باز شد. بعد از گذشت سال‌ها از احیا شدن، المپیک تبدیل به معتبرترین و بزرگترین رویداد ورزشی در سراسر جهان شد. امروزه بسیاری از ورزشکاران آرزوی شرکت و مدال آوردن در المپیک را دارند.


در مراسم افتتاحیه بازی‏های المپیک، ورزشکاران کشورهای شرکت کننده طی مراسم خاصی رژه می‏روند. تیم یونان نخستین تیم و تیم کشور میزبان آخرین تیمی است که رژه می‏رود. تیم‏های سایر کشورها به ترتیب حروف الفبا بین این دو تیم قرار می‏گیرند. بعد از مراسم رژه، بازیکنان سوگند می‏خورند. سپس کبوتران سفید به عنوان سمبل صلح به پرواز در می‏آیند. در مراسم اختتامیه بازی‏ها- که در روز آخر صورت می‏گیرد- مشعل المپیک خاموش می‏شود.

منبع:تبیان

http://www.abai.ir/News/1/60879
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی