جمعه 7 ارديبهشت 1403
تاريخ:بيست و نهم تير 1400 ساعت 14:19
کد : 60890

سفیر ایران در ژاپن: تمرکز میزبان برگزاری المپیک در شرایط سالم است

سفیر ایران در ژاپن:

سفیر ایران در ژاپن:
تمرکز میزبان برگزاری المپیک در شرایط سالم است
سفیر ایران در ژاپن شرایط کنونی میزبان بازی‌های المپیک توکیو را اضطراری عنوان کرد و گفت: شور و نشاط در این دوره از المپیک به دلیل حضور نداشتن تماشاچیان وجود ندارد و تمرکز بر برگزاری اصل رویداد در شرایط سالم است.

به گزارش آبا به نقل از ایرنا؛ مرتضی رحمانی موحد که از سال ۹۷ به عنوان سفیر ایران در ژاپن فعالیت دارد، درباره وضعیت کنونی میزبان بازی‌های المپیک می‌گوید: امروز حال و هوای توکیو در شرایط اضطراری است و دولت ژاپن تصمیم گرفت تا از ۳۱ تیر، یک روز قبل از افتتاحیه بازی‌ها تا سوم مردادماه، به مدت چهار روز تمام اداره‌های دولتی، شرکت‌ها و موسسه‌ها در توکیو را تعطیل اعلام کند تا شرایط حضور ورزشکاران، مقامات و کاروان‌های ورزشی فراهم باشد.

وی که پیش از این عهده‌دار این سمت در نیوزیلند هم بوده است، از افتتاح نمایشگاه در حاشیه این رویداد خبر داد و گفت: برای تاثیرگذاری فرهنگی با بررسی‌ها و امکان سنجی‌هایی که انجام شد در طول مسابقات المپیک ۲ برنامه فرهنگی داریم؛ یکی برگزاری نمایشگاه «ایران زیبا» و دیگر رونمایی از تابلوفرش المپیک است.

نماینده ایران در توکیو ادامه می‌دهد: البته به دلیل محدودیت‌های شدید بخشی از اهداف پیش بینی شده در المپیک محقق نخواهد شد اما بستگی دارد کشورهای صاحب کاروان از جمله ایران، چگونه بتوانند کاروان‌های ورزشی خود را برای معرفی کشور، ورزش و بهره‌برداری در حوزه دیپلماسی عمومی، فرهنگی و ورزشی استفاده کنند.

رحمانی موحد این را هم گفت: سفارت ایران در توکیو همکاری نزدیکی با گروه سرپرستی کاروان دارد و آنچه نیاز باشد سفارت با کمال میل و با دستور محمدجوادظریف وزیر امورخارجه در اختیار آنها خواهیم گذاشت.

همچنین معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، معاونت مرکز آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه، سرکنسولی ایران در شانگهای، ریاست اداره دوم کشورهای مشترک‌المنافع، ریاست دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای در وزارت امور خارجه و ریاست دبیر خانه همکاری‌های اقتصادی سه‌جانبه در زمره مسئولیت های مرتضی رحمانی موحد به شمار می رود.

خال سفیر ایران در کنار فعالیت کاری خود در توسعه و تقویت روابط بین ایران و ژاپن از ۲ سال گذشته دیدارهای متعددی با مقامات ارشد کشورمان برای حضور موفق کاروان ورزشی در این رویداد بزرگ داشته و همکاری های لازم در این زمینه را در زُمره اولویت‌های مهم قرار داده است. اکنون در آستانه برپایی سی ودومین دوره بازی‌های المپیک توکیو به پای گفت‌و گوی اختصاصی با ایرنا نشست که مشروح آن را در زیر می خوانیم.

حال و هوای کشور میزبان در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک چگونه است؟

این دوره از بازی‌ها در شرایط استثنایی در مقایسه با دوره های قبل المپیک برگزار می‌شود و اصولا کشورهایی که متقاضی برگزاری المپیک می‌شوند علاوه بر این اینکه اهداف ورزشی را سرلوحه برنامه‌های خود جهت کسب میزبانی المپیک در نظر می‌گیرند، ابعاد گوناگونی را در کنار این رویداد برزگ جهانی مدنظر قرار می‌دهند که یکی از این موارد برگزاری رویدادهای فرهنگی برای معرفی کشورشان در کسب میزبانی است تا یک زنجیره وسیعی را برای موفقیت برگزاری المپیک در کشورشان دنبال کنند.

این دوره ژاپن به عنوان میزبان بازی‌ها، حتی قبل از شیوع کرونا تمهیداتی را اندیشیده و آمادگی های گسترده ای را برای برگزاری استاندارد المپیک در ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده بود. اما با شیوع کرونا در اوایل ۲۰۲۰ و گسترش آن به عنوان پاندومی جهانی تصمیم‌ها به سمت تعویق بازی‌ها پیش رفت. در این مدت کمیته بین‌المللی المپیک به عنوان محور اصلی برگزاری این رویداد تلاش کرد تا هماهنگی لازم با میزبان را به علت حساسیتی که مردم این کشور به سلامتی خود دارند و محیط کوچک زندگی شان یکی از دغدغه‌های مهم آنان است، در برگزاری رقابت‌ها داشته باشد. در حالی که ثبت آمار و ارقام روند شیوع کرونا در ژاپن نسبت به سایر نقاط جهان متفاوت است.

امروز حال و هوای توکیو در شرایط اضطراری است و دولت ژاپن تصمیم گرفت تا از ۳۱ تیرماه یعنی یک روز قبل از افتتاحیه بازی ها تا سوم مردادماه به مدت چهار روز تمام اداره های دولتی، شرکت‌ها و موسسات را در توکیو تعطیل اعلام کند تا شرایط حضور ورزشکاران، مقامات و کاروان‌های ورزشی فراهم باشد. همچنین بنا بر تصمیمی که اتخاذ شده، مسابقات بدون تماشاچی برگزار خواهد شد و این مساله تاثیر بزرگی بر حال و هوای المپیک دارد و به عبارتی شور و نشاط در این دوره از المپیک در توکیو وجود ندارد چرا که کانون تمرکز بر اصل برگزاری رویداد در شرایط سالم است.

با این شرایط برنامه سفارت ایران در ژاپن برای کاروان ورزشی ایران چیست؟

از نیمه دوم سال ۹۷ که ماموریت من در توکیو آغاز شد با توجه به این که برگزاری المپیک یکی از موضوعات اساسی در روابط و در دستور کار کشور بود، برای حضور قدرتمند کاروان ورزشی ایران از ابتدا دیدارهایی را با مقامات ارشد ورزشی ایران در کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان برگزار و مقدمات هماهنگی نزدیک با این ۲ سازمان را برقرار کردیم . در طول این مدت نشست های متعددی در همین زمینه برگزار شده تا بتوانیم آنچه جایگاه و نقش سفارت است در همراهی، حمایت و مساعدت حضور مطلوب و موثر کاروان ایران ارایه کنیم به همین منظور از خرداد ۹۸ کارگروهی با هدف اخذ پیشنهادها به منظور کسب دستاوردهایی در حوزه دیپلماسی عمومی و فرهنگ در حاشیه این رویداد و انتقال آن به تهران، در سفارت تشکیل شد که نتیجه این مشارکت به تشکیل ستاد فرهنگی در کمیته المپیک توسط سیدرضا صالحی‌امیری رییس ان. او. سی منجر شد و فعالیت‌های گسترده‌ای برای اثر بخشی فرهنگی کاروان در توکیو توسط این ستاد آغاز شد.

با این شرایط برنامه هایی که قبل از کرونا پیش بینی شده بود با شیوع آن در جهان به کجا رسید؟

برنامه‌های زیادی را برای بهره‌برداری از حضور موثر کاروان در توکیو پیش‌بینی کردیم که به دلیل شیوع کرونا و تعویق یکساله بازی‌ها چندماهی کارها متوقف شده بود تا اینکه در بهمن ۹۹ مجدد کار بررسی میدانی و جمع‌بندی اقداماتی که می‌تواند در شرایط کرونا و محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت ژاپن و کمیته بین‌المللی المپیک موسوم به آی.او.سی برای رویدادهای جانبی و اثر گذاری‌هایی که از المپیک متصور است در حوزه دیپلماسی عمومی برنامه ریزی کردیم. گزینه‌های مختلفی درباره این شرایط پیش بینی شد از جمله این که برخی برنامه‌های فرهنگی با استفاده از امکانات سفارت و به صورت محدود بر اساس دستورالعمل‌ها باشد. ما از ابتدا اعلام کردیم که هرچه نیاز باشد سفارت برای کاروان فراهم می‌کند. با توجه به سخت‌گیری ‌های زیاد میزبان در تردد ورزشکاران در توکیو از تماشای رویدادها محروم هستیم اما تلاش داریم با هماهنگی تیم خبری بتوانیم آنچه که لازم است برای هموطنان مقیم ژاپن و ایران دوستان ژاپنی که علاقه مند به ایران هستند اجرا کنیم. در این رابطه یک هماهنگی را با یکی از موسسات پی. آر (J-ONE ) ایجاد کردیم تا برنامه های ورزشی ایران را بین طیف گسترده ‌ای از رسانه‌ها و سایت های خبری ژاپنی توزیع و اطلاع رسانی کنند.

البته از ۲ سال قبل کمیته هواداری ایرانیان را تشکیل دادیم تا انسجام بیشتری را برای جامعه ایرانیان مقیم ژاپن فراهم کنیم که به دلیل منع حضور تماشاچی منتفی شد اما ارتباط را به‌ طور مجازی با راه اندازی سایت و کانال تلگرامی حفظ کردیم تا نتایج بازی ها را در اختیار هموطنان قرار دهیم و بتوانیم در این ارتباط نقش پل ارتباطی بین کاروان ورزشی و هموطنان مقیم و ایران دوستان ژاپنی برقرار کنیم.

باتوجه به شروع دوره چهارم کرونا در ژاپن و سخت گیری‌های میزبان آیا سفارت برنامه ی ویژه‌ای در برپایی نمایشگاه دارد؟

برای تاثیر گذاری فرهنگی با بررسی ها و امکان سنجی که شده است در طول مسابقات المپیک ۲ برنامه فرهنگی داریم، یکی برگزاری نمایشگاه «ایران زیبا» که معرفی میراث فرهنگی، صنایع دستی و جاذبه های تاریخی کشور است و دیگری رونمایی از تابلوفرش یادبود که توسط یک هموطن ایرانی خوش ذوق بافته شده و قرار است در مراسمی رونمایی و به رئیس کمیته بین المللی المپیک و رئیسان کمیته های ملی المپیک ایران و ژاپن اهدا شود. این افتتاحیه با حضور مقامات ایرانی و ژاپنی صورت می گیرد تا این رویداد به یک برنامه خاطره انگیز در روابط ۲ کشور تبدیل و برای همیشه در ذهن علاقه‌مندان به روابط ایران و ژاپن ماندگار شود.

تاثیر حضور کاروان ایران در توکیو در توسعه ورابط بین ۲ کشور و تقویت دیپلماسی را چگونه ارزیابی می کنید؟

المپیک یک رویداد جهانی است که ۲۰۶ کشور با حضور بیش از ۱۱ هزار ورزشکار در آن شرکت دارند که این نشان دهنده عمق تاثیرگذاری در تعامل بین کشورها و ملت‌ها است و در سطح گسترده‌تر المپیک در برقراری صلح، تفاهم و دوستی بین ملت ها نقش بسزایی دارد.

البته به دلیل محدودیت‌های شدید، بخشی از اهداف پیش‌بینی شده در المپیک محقق نخواهد شد اما بستگی دارد کشورهای صاحب کاروان از جمله ایران، چگونه بتواننداز کاروان‌های ورزشی خود جهت معرفی کشور، ورزش و بهره‌برداری مقتضی در حوزه دیپلماسی عمومی،فرهنگی و ورزشی استفاده کنند. ما طراحی کردیم که این مساله بتواند به عاملی به توسعه روابط ۲ کشور و تقویت ساختارهای دوستی و روابط تاریخی و سنتی ایران و ژاپن مبدل شود. حال این برنامه فرهنگی که به عنوان نمایشگاه پیش‌بینی کردیم و بسته‌های فرهنگی که با کمک ستاد فرهنگی کمیته‌المپیک تهیه و بین مقامات توزیع می‌شود یک اثر گزاری مناسب و در شان ایران را در حوزه روابط فی‌مابین به ویژه حوزه مردمی که علاقه‌مند به ایران هستند، ایجاد می‌کند و امیدواریم این برنامه‌ها به ارتقا سطح شناخت و تقویت دپیلماسی در حوزه روابط سنتی و دوستانه تهران- توکیو تبدیل شود.

برنامه دیدار بین مقامات ورزشی ایرانی با ژاپنی یا دیگر کشورها از طریق سفارت ایران برنامه ریزی شده است ؟

براساس برنامه اعلام شده به سفارت، حضور وزیر ورزش و جوانان و رییس کمیته ملی المپیک در این رویداد، فرصتی را برای دیدار با همتایان خود فراهم می کند که در حال پیگیری هستیم برای اینکه بتوانیم ملاقات‌ های لازم را تنظیم کنیم تا حضور رسمی کشورمان در المپیک زمینه تقویت و توسعه روابط ۲ کشور را فراهم کند.

http://www.abai.ir/News/1/60890
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی