جمعه 21 ارديبهشت 1403
وضعیت باشگاه استقلال؛

خود را گول نزنیم؛ ساختار باید اصلاح شود

خود را گول نزنیم؛ ساختار باید اصلاح شود
وضعیت باشگاه استقلال؛
در باشگاه استقلال چه می‌گذرد؟ وظیفه هیأت‌مدیره چیست؟ آنها برای چه کاری به این باشگاه آمده‌اند؟ آیا وظیفه آنها دادن پول و پس گرفتن با سود است؟

به گزارش آبا به نقل از ایرناپلاس، همه این پرسش‌ها داستان بدون پاسخ این روزهای باشگاه استقلال است. طرفداران این تیم نمی‌دانند چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ! آنها نیز بدنبال شفاف‌سازی هستند.

تاکنون مدیرانی که در صدر دو باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس قرار گرفته‌اند، مدیران هزینه بوده‌اند نه مدیران کارآمد؛ حتی اعضای هیأت‌مدیره این دو باشگاه به‌جای کمک کردن، به فکر درآمدزایی برای خود بوده‌اند. سوابق مدیریت در این دو باشگاه نشان می‌دهد این مدیران حتی توانایی بستن قرارداد اصولی با بازیکنان را ندارند و نابسامانی‌های اخیر دو باشگاه، حاصل عملکرد همین مدیران هزینه است.

برخی از این مدیران،‌ خود را در پشت چند جام در دوران مدیریت خود مخفی کرده و هواداران را فریب می‌دهند، در حالی که قهرمانی‌های این دو باشگاه حاصل تلاش مدیران هزینه نبوده و اگر چنین است چرا سریع مدیریت این دو باشگاه تغییر می‌کند؟!
برای روشن شدن مشکلات باشگاه استقلال برای طرفداران این باشگاه و علاقه‌مندان به فوتبال، به سراغ چند تن از مدیران سابق این تیم رفتیم که پاسخ دو تن از آنها، ورود نکردن به این موضوع بود اما سید کاظم اولیایی به واکاوی برخی از واقعیت پنهان ماجرا پرداخت.

اولیایی: جامعه سرگیجه گرفته است
اولیایی مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال به ایرناپلاس گفت: «این پرسش‌های مطرح شده دیگر پیش پا افتاده زیرا پاسخ‌های متعددی به آنها داده شده که جامعه سرگیجه گرفته است! من نشست‌های متعددی با وزیر ورزش، نماینده‌های مجلس و حتی سازمان خصوصی‌سازی داشته‌ام و به آنها گفته‌ام تنها راه‌حل مشکل استقلال و پرسپولیس، یک راه میانی است؛ آن هم «پیمان مدیریت».
این دو باشگاه را باید به کارگزاران به صورت «پیمان مدیریتی» به مدت ۳ تا ۵ ساله داده شود تا هم تکلیف آنها و هم تکلیف باشگاه روشن باشد که مردم هم بدانند چه خبر است. با خیریه، صدقه‌سری، زیرمیزی و ... نمی‌توان باشگاه را هدایت کرد؛ زیرا روز به روز وضعیت باشگاه بدتر خواهد شد. اگر در دولت آینده هم همین روند ادامه یابد بدتر از وضعیت کنونی خواهد شد.»

وی ادامه داد: «اینکه هیأت مدیره چه نقشی دارد؛ چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟ وقتی تصمیم‌ها را وزارت ورزش می‌گیرد و ... بهتر از این نمی‌شود. با آقای سلطانی‌فر صحبت کردم؛ گفت نمایندگان مجلس به من فشار می‌آورند که چرا این‌طوری شده... چون من وزیر ورزشم زیرمجموعه من است، اگر زیرمجموعه من هست و من باید پاسخگو باشم امتیاز هم در دست من باشد... .
وقتی باشگاه استقلال و پرسپولیس طبق قوانین جمهوری اسلامی برای خصوصی‌سازی اقدام کرده‌اند این دو باشگاه در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی است. رئیس هیأت واگذاری وزیر اقتصاد و عضو برجسته آن وزیر دادگستری است. وزیر ورزش هم عضو است یعنی آقای سلطانی‌فر، یک نفر از سه نفر عضوی است که رئیس هم نیست و سومین عضو محسوب می‌شود؛ مسئولیتی ندارد و اگر قرار باشد قانونا یقه کسی را بگیریم باید به سراغ وزیر اقتصاد یا دادگستری برویم. اینکه بیاییم ببینیم عضو هیأت‌مدیره چه پاسخ داده، مدیرعامل چه گفته... و اینکه مدیرعامل و هیات مدیره حرف‌های امیدوارکننده به هوادار می‌گوید... به هوادار فشار می‌آید و دوست دارد به یکی ناسزا بگوید؛ حالا ممکن است مدیرعامل ناسزا بشنود اما واقعا ساختار ایراد دارد؛ ما که نباید خود را گول بزنیم؛ ساختار باید اصلاح شود.»


با من بمیرم تو بمیری مشکل این دو باشگاه حل نمی‌شود
اولیایی اظهار داشت: «مجلس تصریح می‌کند از بودجه عمرانی و سرمایه‌ای و جاری کشور، حق دارید خرج ورزش کنید؛ فوتبال و ورزش را دولتی می‌کند. چند سال بعد می‌آید و در برنامه ۵ ساله ششم می‌گوید پرداخت هرگونه وجهی به باشگاه ممنوع است؛ وزیر نفت هم شجاعانه ایستاد و هر چه رفتند و گفتند بدهکاره، بستانکاره گفت به من ربطی ندارد؛ من وظیفه ندارم، چون قانون اجازه نمی‌دهد. قانون به دولت اجازه نمی‌دهد وجهی پرداخت شود. با من بمیرم تو بمیری، پولشویی و این حرف‌ها مشکل این دو باشگاه حل نمی‌شود.»

وی افزود: «اگر این مشکل حل می‌شد اکنون آقای هدایتی رئیس هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس و حتی مالک این باشگاه بود. یا آقای خلیل‌زاده اکنون تحت بازجویی قرار نمی‌گرفت. زمانی که در قالب هوادار حرف می‌زنیم یک بحث است؛ من باید در قالب کارشناس حرف بزنم. باید فکری برای آینده اتفاق بیفتد. من امیدوارم این شیوه‌های که آقای رئیس‌جمهوری منتخب بنا کرده و می‌خواهد به آن عمل کند، فرد متخصصی از حوزه ورزش به عنوان وزیر انتخاب شود؛ قول و قرار گذاشته‌اند ما نیز کارهایی را انجام می‌دهیم.
برای پیشنهاد وزیران، جلسه‌هایی هم گذاشته‌ایم و نفرات را ارزشیابی می‌کنیم. امیدوارم وزیر ورزش آینده بتواند فکر اساسی برای این دو باشگاه بزرگ انجام دهد. در حال حاضر استقلال و پرسپولیس سرطان دارند و با مُسکّن کارشان درست نمی‌شود. این حرف‌هایی که زده می‌شود مُسکّن است.»

حسین قریب مدیرعامل اسبق استقلال نیز فقط در حد یک جمله به ایرناپلاس گفت: «دقیقا در جریان وضعیت داخلی و مدیریتی کنونی باشگاه نیستم.»
همچنین احمد سعادتمند مدیرعامل سابق استقلال ایرناپلاس گفت: «با توجه به شرایط کنونی باشگاه و در پیش بودن بازی‌های حساس با تراکتور، نفت مسجدسلیمان و پرسپولیس فعلا قصد صحبت ندارم.»

http://www.abai.ir/News/1/60929
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی