شنبه 15 ارديبهشت 1403
دورخیز کماندار ایرانی برای هتریک در پارالمپیک

دورخیز کماندار ایرانی

دورخیز کماندار ایرانی
هتریک در پارالمپیک

«زهرا نعمتی» کماندار پرافتخار ایران در حالی در سومین تجربه پارالمپیکی خود در توکیو حضور دارد که بسیاری انتظار دارند تا او سومین مدال طلای خود را در سرزمین آفتاب ضرب کند.

به گزارش آبا به نقل از ایرنا، شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک از دوم شهریورماه در شهر توکیو آغاز و تا روز چهاردهم آن ماه ادامه دارد. کاروان ورزشی ایران با ۶۲ ورزشکار از روز ۲۸ مرداد عازم این دوره از بازی‌ها شد. سرپرستی این کاروان بر عهده هادی رضایی دبیر سابق کمیته ملی پارالمپیک است. همچنین زهرا نعمتی کماندار پرافتخار ایران یکی از پرچم‌داران کاروان ایران بود و نورمحمد آرخی دیگر ورزشکاری که در روز افتتاحیه مسوولیت پرچم‌داری کشور را بر عهده داشت.

نام زهرا نعمتی در ورزش ایران با موفقیت گره‌خورده و او توانسته در ۲ المپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو مدال طلا را از آن خود کند. نعمتی در لندن همچنین یک مدال برنز را نیز کسب کرد. او در کنار ساره جوانمردی زنان پرافتخار ایران در پارالمپیک به شمار می‌روند. نعمتی نخستین مدال طلای زنان ایران را در پارالمپیک ضرب کرد.

کسب یک مدال طلا و یک برنز در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن موجب شد تا «بنیاد بین‌المللی اسپورت آکورد» جایزه بهترین ورزشکار المپیک ۲۰۱۲ لندن را به وی اختصاص دهد. این جایزه با حضور اندرو پارسونز رییس کمیته بین‌المللی المپیک و وزیر ورزش روسیه به دختر ایرانی اهدا شد. نعمتی در بخش ریکرو دونفره زنان به همراه مرحوم راضیه شیرمحمدی موفق به کسب مدال برنز پارالمپیک لندن شد.

کماندار معلول ایران همچنین در المپیک ۲۰۱۶ ریو به نخستین ورزشکار ایرانی تبدیل شد که هم در المپیک و هم در پارالمپیک به میدان رفته است. نعمتی از سوی کمیته ملی المپیک ایران برای پرچم‌داری کاروان اعزامی به ریو انتخاب و به نخستین زن مسلمان و معلولی تبدیل شد که در المپیک پرچم‌دار بود.

کسب مدال طلای اسلحه ریکرو بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو موجب شد تا وی در کنار ساره جوانمردی، زنان طلایی ایران در ادوار پارالمپیک باشند. در بخش زنان ایران در المپیک تنها یک مدال برنز کسب کرده است.

نعمتی که اکنون وظیفه پرچم‌داری کاروان ایران را بر عهده دارد باید در توکیو تمام توان خود را به کار گیرد تا در نهایت بتواند برای سومین پارالمپیک متوالی مدال طلا را از آن خود کند افتخاری که بدون شک تا سال‌ها نام وی را در میان بزرگان ورزش ایران برجسته خواهد کرد.

نام نعمتی اکنون نیز در تالار افتخارات ورزش ایران ثبت و سردیس او در موزه ورزش ایران به‌عنوان یکی از زنان افتخارآمیز نصب‌شده است.

مسابقات تیراندازی با کمان بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ از روز جمعه در سایت تیراندازی با کمان مجموعه یومه‌نوشیما آغاز شد که زهرا نعمتی، محمدرضا زندی و فرزانه عسگری به ترتیب در مواد ریکرو انفرادی، انفرادی w۱ و کامپوند انفرادی به رقابت با حریفان خود پرداختند. در این رقابت نعمتی با ۶۳۰ امتیاز در ماده ریکرو انفرادی سوم شد، فرزانه نعمتی با ۶۷۷ امتیاز در رده دوازدهم قرار گرفت و محمدرضا زندی با ۶۴۳ امتیاز و عنوان ششمی به کار خود در مرحله تعیین رنکینگ پایان داد.

این مسابقات برای تعیین رنکینگ برگزار شد و کمانداران در روزهای آینده در مرحله حذفی مسابقات به مصاف حریفان خود خواهند رفت که هرا نعمتی باید به مصاف «اِما رُز» از آمریکا برود.

البته حضور کماندار ایرانی در سرزمین آفتاب تنها برای رقابت ورزشی نیست بلکه وی نماینده ایران در انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته بین‌المللی پاراالمپیک است. انتخابات کمیته ورزشکاران IPC در جریان برگزاری بازی‌های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ و طی روزهای ۲۸ مرداد تا ۱۲ شهریور در محل دهکده بازی‌ها برگزار خواهد شد و از میان ۲۲ ورزشکار معرفی‌شده در نهایت ۶ نفر به‌عنوان اعضای جدید شورای ورزشکاران کمیته بین‌المللی پارالمپیک توسط سایر ورزشکاران انتخاب می‌شوند.


 

http://www.abai.ir/News/1/60989
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی