يک شنبه 16 ارديبهشت 1403
گرفتن میزبانی جام جهانی فوتبال از سوی چین، رویا یا واقعیت؟

جام جهانی فوتبال

جام جهانی فوتبال
میزبانی چین، رویا یا واقعیت؟
چین اکنون به دنبال گرفتن میزبانی جام جهانی فوتبال است.

به گزارش آبا به نقل از ایسنا و تایمز، پس از برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی و المپیک زمستانی، یک رویداد ورزشی بین‌المللی بزرگ برای میزبانی چین باقی مانده است که آن هم جام جهانی فوتبال است.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ، گفته است که او می خواهد چین روزی جام جهانی مردان را میزبانی کند و حتی قهرمان شود. اما تحلیلگران می گویند رویای شی با موانع متعددی روبرو است که از عملکرد ضعیف تیم ملی شروع می شود. تیم مردان تنها یک بار به جام جهانی صعود کرده است، آن هم در سال ۲۰۰۲، زمانی که نتوانستند امتیازی کسب کنند یا حتی گلی به ثمر نرسانند.

امیدهای چین برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در این ماه با شکست تحقیرآمیز ۳-۱ مقابل ویتنام برای همیشه به پایان رسید.

کامرون ویلسون، بنیانگذار کارشناس امور فوتبالی چین می گوید: بسیاری معتقدند چین نمی خواهد میزبان جام جهانی شود تا زمانی که مطمئن شود تیم ملی این کشور می تواند به اندازه کافی خوب عمل کند تا کشور را شرمنده نکند. فوتبال چین چند سال پیش به خاطر استفاده از مربیان و بازیکنان مشهور خارجی به شهرت رسید، اما آن روزها دیگر گذشته است. چین بازیکنانی را که بسیاری از آنها برزیلی هستند به خدمت گرفته است اما تیم ملی در رده بندی فیفا در رده ۷۵ باقی مانده است.

قطر همچنین در سال ۲۰۱۰ زمانی که میزبانی جام جهانی را به دست آورد، از نظر فوتبالی ناشناخته بود اما از آن زمان پیشرفت کرد و از رتبه ۱۱۳ در جهان به رتبه ۵۲ رسید. با این حال ویلسون هشدار داد که تغییرات برای چین در راه تبدیل شدن به یک قدرت فوتبالی گسترده خواهد بود.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: در حال حاضر، فوتبال چین در حال مرگ است، زیرا توسط نیروهای سیاسی و نه ورزشی کنترل می شود.

وی افزود: چین باید فشار بر مردم عادی را کاهش دهد تا آنها بیشتر مایل باشند که به فرزندانشان اجازه دهند برای ورزش وقت بگذارند. آنها همچنین باید ساختار مدیریتی فوتبال خود را تغییر دهند که به افراد فوتبالی اجازه دهد در مورد ورزش تصمیم بگیرند، نه سیاستمداران.

فوتبال در سال‌های اخیر خود را در تیررس تلاش‌های حزب کمونیست حاکم قرار داده است که به بازیکنان گفته می‌شود خالکوبی‌ها را پاک کرده یا بپوشانند و گاهی برای تمرینات به اردوگاه‌های نظامی می‌پیوندند.

او انتظار دارد که چین برای جام جهانی ۲۰۳۴ یا ۲۰۳۸ پیشنهادی ارائه دهد.

همچنین فیلیپ تروسیه سرمربی سابق تیم ملی ژاپن علیرغم اینکه فوتبال چین در مسیر سقوط است، معتقد است تیم ملی سال به سال بهبود می‌یابد. تروسیه که برای چندین باشگاه چینی کار می کرد و اکنون مربی زیر ۲۰ سال ویتنام است، گفت: فوتبال چین بسیار تکامل یافته است و بسیاری از آکادمی های باشگاهی اکنون روی شناسایی، انتخاب و آموزش بازیکنان جوان سرمایه گذاری می کنند. اما مرد فرانسوی هشدار داد که هنوز زیرساخت ها یا مربیان کافی وجود ندارد و داشتن یک تیم خوب به تنهایی برای یک پیشنهاد موفق میزبانی جام جهانی کافی نیست.

در پایان بو لی، استاد مدیریت ورزشی در دانشگاه میامی با اشاره به اینکه فرمت رای گیری مستلزم آن است که کشور علاقه مند با اکثریت اعضای فیفا رابطه خوبی داشته باشد گفت: گرفتن میزبانی جام جهانی در مقایسه با پیشنهاد المپیک بسیار سخت تر است.

وی هشدار داد: با توجه به روابط دیپلماتیک کنونی، به نظر نمی‌رسد که چین بتواند با هیچ کشور همسایه‌ای برای پیشنهاد میزبانی همکاری کند.

انتهای پیام

http://www.abai.ir/News/1/61236
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی