جمعه 14 ارديبهشت 1403
تاريخ:بيست و دوم اسفند 1400 ساعت 15:35
کد : 61257

ایرانیان در خطر یکجانشینی!

ورزش‌های همگانی

ورزش‌های همگانی
ایرانیان در خطر یکجانشینی!
رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی مردم، عامل دوری مردم از ورزش است، گفت: یکجانشینی خطر بسیار بزرگی است که سلامت مردم ایران را تهدید می کند.

به گزارش آبا به نقل از ایسنا، افشین ملایی، رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی ضمن تشریح عملکرد این فدراسیون در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: امیدواریم با همراهی رسانه ها، وزارت ورزش، مجلس شورای اسلامی و همه نهادهایی که به هر طریقی با مردم در ارتباط هستند، در سال آینده قدم های موثرتری برای سلامت مردم ایران برداشته شود.

وی با بیان اینکه "تخصیص بودجه حدود ۴ میلیارد تومانی برای تنها فدراسیونی که عنوانش فدراسیون ورزش‌های همگانی است و کمک به تامین تندرستی و ورزش همگانی ۸۴ میلیون ایرانی را به عنوان ماموریت خود قرار داده، بسیار ناچیز و اندک است،" خاطرنشان کرد: این بودجه محدود چالش هایی را برای اجرای طرح و برنامه های هرچه بهتر به وجود آورده و نیاز داریم که وزارت ورزش و همه آن هایی که سلامت مردم ایران برایشان اهمیت دارد نسبت به واقعی کردن بودجه این فدراسیون متناسب با نیازها و واقعیت‌های موجود کم تحرکی ملی در ایران قدم بردارند.

ضرورت تغییر سبک زندگی ایرانیان
رییس فدراسیون ورزش های همگانی با اشاره به اینکه در تلاش برای تغییر سبک زندگی مردم ایران هستیم، بیان کرد: با وجود محدودیت های کرونایی که ورزش جهان و کشور را با چالشی بسیار بزرگ مواجه کرد، فدراسیون ورزش‌های همگانی با تحلیل داده‌های ملی در حوزه سلامت مردم و تعمق بر چرایی ناکارآمدی ساختارها و برنامه‌های توسعه ورزش همگانی و رویکردهای مورد استفاده طی چند دهه قبل، به این مهم دست یافت که به جای برگزاری صرف رویدادهای ورزشی، باید برای اصلاح وضعیت موجود، کانون توجه و اقدامات کلیدی در حوزه ورزش همگانی بر دخالت جامع دولت و اصلاح سبک زندگی مخاطبین با بهره گیری از رویکرد بازاریابی اجتماعی، متمرکز شود.

ملایی همچنین به برنامه های در نظر گرفته شده برای دوران شیوع ویروس کرونا اشاره و اظهار کرد: هر فکر نو و ایده جدید برای اجرا شدن نیازمند زمان، حمایت و پشتکار است و در این مسیر با آگاهی بخشی به مدیران حوزه ورزش کشور و خصوصا دستگاه‌های موثر در توسعه ورزش همگانی تلاش کردیم تا با بازنگری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فکری فدراسیون، هیات های استانی، انجمن ها و کمیته های فدراسیون، با تغییر استراتژی، استفاده کاربردی از فضای مجازی و امکان سنجی علمی، بسیاری از رقابت های خود را با هدف کاهش تاثیرات کم تحرکی خصوصا در دوران پاندمی کرونا با تمرکز بر فعالیت های ورزشی در منزل به شکل فرد محور و سازماندهی گروه های محدود، عملیاتی کنیم.

طرح‌های ملی سال ۱۴۰۰
وی با اشاره به طرح های ملی سال جاری اشاره کرد و گفت: چند طرح ملی را برای اجرای سراسری در کشور مدنظر قرار دادیم که «لیگ تندرستی»، «پویش ملی ایران تندرست»، «طرح ملی دوشنبه‌های پیاده روی»، «یگ سراسری ورزش یوگا»، «طرح ملی دیسک طلایی» و «طرح ملی نمایشگاه کتاب ورزش همگانی» از مهم ترین آنها بود و با مشارکت تمامی بخش ها، دهیاری ها، شهرستان ها و کلانشهرهای سراسر کشور و همراهی هیات های استانی برگزار شد.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی با بیان این که اقدامات زیادی در حوزه ورزش همگانی صورت گرفته است، عنوان کرد: واقعیت این است که ورزش همگانی در ایران به واسطه تغییر سبک زندگی مردم و نبود یک نهضت و سازوکار ملی طی سال های گذشته آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته، عقب ماندگی زیادی دارد.

ملایی ادامه داد: هر چقدر هم که ما طرح و برنامه اجرا کنیم باز هم برای تامین سلامت مردم کم کار کرده ایم. وضعیت کنونی کشور و مشکلات اقتصادی که مردم با آن دست به گریبان هستند، آن ها را از ورزش دور کرده است و در چنین شرایطی فدراسیون ورزش های همگانی به تنهایی نمی‌تواند زمینه ورزش کردن مردم را فراهم کند و همه نهادها و دستگاه ها باید دست در دست هم و با شناسایی موانع اصلی مشارکت گروه های ملی مخاطب زمینه مشارکت مردم را فراهم کنند تا این نقیصه بزرگ برطرف شود.

وی از یک خطر بزرگ برای مردم ایران خبر داد و گفت: بیماری نشستن، بیماری تمدن کنونی است که ویژگی های زندگی عصر حاضر آن را رقم زده است و در بحث مبارزه با بیماری های غیر واگیردار، کاهش نشستن و توسعه فعالیت بدنی، هر دو حائز اهمیت است.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی با بیان اینکه شما حتی اگر ورزش کنید، نشستن طولانی همچنان آسیب‌زاست، گفت: رعایت اندازه استاندارد فعالیت بدنی در حالی که سبک زندگی یکجانشین دارید، نمی‌تواند به تنهایی برای سلامت کافی باشد و در حالت عادی، بعد هر ۲۰ دقیقه نشستن، باید تحرک داشته باشید و بدترین نوع نشستن نیز طبق تحقیقات، زمان تماشای صفحه نمایشگر است.

به گفته ملایی زندگی بعد کرونا به ویژه در سال های آتی که به نظر می‌رسد کماکان با این بیماری روبرو باشیم، ویژگی‌های خاصی دارد که عدم توجه به آن، منجر به شکست در برنامه ریزی ها می شود.

وی با اشاره به سیاست های سازمان ملل و اهدافش برای سلامت مردم، توضیح داد: در این مسیر از دانش و تجارب بین المللی با بومی کردن آن با سبک فرهنگی کشور استفاده خواهیم کرد و پیام سازمان ملل و سیاستگذاران جهان «توانبخشی و تاب آوری» برای ملت‌هاست.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی ادام داد: این فدراسیون در راستای ماموریت خود برای تسهیل‌گری در دستیابی به سبک زندگی فعال، در کنار مبارزه با کم تحرکی به توانبخشی و تاب آوری نیز توجه خواهد داشت و برای کاهش تاثیرات دو پاندمی کم تحرکی و کرونا برنامه ریزی کرده است.

ورزش همگانی نیازمند هم‌افزایی ملی
ملایی بر نیاز ورزش کشور به هم افزایی برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر و تامین سلامت مردم تاکید و اظهار کرد: فدراسیون ورزش های همگانی سال ۱۴۰۱ را سال حرکت به سمت هم افزایی ملی در اجرای طرح‌های ورزش همگانی برای جذب مخاطب حداکثری در اقشار جمعیتی قرار خواهد داد و تلاش می کند برنامه عملیاتی خود را با آگاهی بخشی به عموم با همراهی سایر دستگاه های ملی اجرایی کند.

برنامه‌های فصل بهار
وی با اشاره به برنامه های چهار فصل فدراسیون ورزش‌های همگانی گفت: تلاش کرده ایم که برای هر فصل با توجه به شرایط فصلی و جغرافیایی برنامه های مناسبی را تدوین کنیم و فصل آغازین سال آینده در سه مناسبت اصلی تعطیلات عید، ماه مبارک رمضان، امتحانات پایان سال تحصیلی با پیام های تغذیه نامناسب، کاهش انرژی بدن و زمان تفریح کم تعریف شده است.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی با اشاره به اینکه رویدادهای گسترده لیگ پیاده روی و ورزش روزانه، تعطیل نیست، اظهار کرد: این دو رویداد، رویدادهای اصلی فدراسیون تعریف شده و باید بدانیم که پیاده روی و ورزش روزانه ارزان و در دسترس است.

برنامه‌های تابستانه

ملایی شرایط تابستان را متفاوت‌تر از فصول دیگر دانست و گفت: فصل تابستان، یک مناسبت اصلی تحت عنوان تعطیلات مدرسه و دانشگاه دارد که به دلیل ماهیت فرزند محور بودن جامعه ایرانی، مفهوم تعطیلات تابستان پررنگ می‌شود.

وی ادامه داد: در فصل تابستان، اولویت فدراسیون در داخل شهر رویدادهای باشگاهی و در بیرون شهر ورزش در طبیعت است که رویدادهای پیلاتس، لیگ آمادگی جسمانی باشگاه ها و طناب زنی در باشگاه ها و جشنواره های ورزش در طبیعت با تاکید بر ورزش خاموش را شامل می شود.

به گفته رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی ورزش خاموش در واقع تاکید بر در نظر گرفتن عدم آلودگی در طبیعت است که در تابستان و به ویژه به دلیل ورزش در فضای طبیعت، حمایت از زیست حیوانی و پوشش گیاهی را در دستورکار قرار می دهد.

محدودیت‌ها در ۲ فصل برای ورزش همگانی
ملایی به محدویت های دو فصل در ورزش همگانی اشاره کرد و گفت: فصل پاییز و زمستان یک مناسبت اصلی تحت عنوان فعالیت مدارس و دانشگاه دارد که مجددا به دلیل ماهیت فرزند محور بودن جامعه ایرانی، خانواده متمرکز بر فرزند است.

وی افزود: ویژگی این دو فصل، زمان محدود فراغت و سرمای هواست و دسترسی و فعالیت در فضای سربسته اولویت خواهد بود و انتخاب بازی‌های فکری پویا، همراه با تحرک و بازی‌های الکترونیک فعال، برای این دو فصل به همین دلیل است تا در دسترس قرار بگیرد و از سوی دیگر، انتخاب ورزش داژبال و کراسفیت هم به دلیل امکان فعالیت در فضای سربسته است.

رییس فدراسیون ورزش های همگانی با درخواست از تمامی نهادها و سازمان ها برای حمایت از تامین سلامت مردم، عنوان کرد: امیدوارم با حمایت وزارت ورزش و جوانان و دستگاه های مرتبط با سلامتی اقشار جمعیتی و تغییر در شکل تامین منابع مالی به شکل متمرکز و هدفمند، زمینه هم افزایی ملی بین دستگاه های مرتبط فراهم شود و جریان توسعه ورزش همگانی کشور از جریانی کم اثر با رویکرد های قدیمی، بدون سنجش ملی، جزیره ای و متفرقه به نهضتی فراگیر، اثر بخش، قابل کنترل و یکپارچه تبدیل شود.

http://www.abai.ir/News/1/61257
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی