شنبه 8 ارديبهشت 1403
تاريخ:هشتم مرداد 1402 ساعت 14:52
کد : 71974

درد زایمان

درد زایمان
زنان ورزشکار کمتر است؟
امـروزه اقـدام بـه ورزش در سنین باروری برای زنان به ویژه طـی دوران بارداری مورد تاکید علـم طـب قـرار دارد و درد کمتــری طــی فرآینــد زایمان از سوی زنان ورزشکار در مقایـسه بـا زنـان غیر ورزشکار تحمل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آبا به نقل از ایسنا، اهمیت ورزش در جهان امروز چنان است که تمام جوامع بشری می‌کوشند فعالیت‌های ورزشی را هر چه گسترده‌تر در برنامه زندگی انسان‌ها بگنجانند و از آنجا که زنان با توجه به فیزیولوژیک بدن، نقش‌ها و رویدادهایی که در زندگی تجربه می‌کنند به نظر می‌رسد نیازمند توجه به ورزش در ابعاد مختلف زندگی خود باشند.

بر اساس این مطلب که از سوی پریسا آسمند؛ روانشناس ورزشی تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته به بررسی مطالعات مختلف با موضوع ورزش در زندگی زنان پرداخته‌ایم.

امـروزه اقـدام بـه ورزش در سنین باروری برای زنان خاصه طـی دوران بارداری مورد تاکید علـم طـب قـرار دارد و افزایش سطح آندروفین‌هـا در خـون به دلیل ورزش، علــت تحمــل درد کمتــر طــی فرآینــد زایمان از سوی زنان ورزشکار در مقایـسه بـا زنـان غیر ورزشکار معرفی مـی‌کنـد.

محققان آمریکایی در مطالعـه وسـیع خود روی زنانی که در دوران بارداری بـه طـور مرتــب ورزش مــی کردنــد، دریافــتند کــه زنــان ورزشـکار، زایمـان فعـال کوتـاه‌تـر و زایمـان‌هـای سزارین کمتری دارند. در این گروه از زنـان مـایع آمنیون آغشته به مکونیوم کمتر دیده و جنین آن‌هـا در طـول زایمـان متحمـل ریسک کمتری می‌شود.

از طرفی نوزاد مادران ورزشـکار سازش بهتری با محیط خارج از رحم در مقایسه بـا نوزاد مادران غیر ورزشکار از خود نشان می‌دهند و محرک‌هایی از قبیل صـدا و لـرزش حاصـل از ورزش مادر در دوره قبل از تولد را عامـل تکامـل مغزی و رفتاری مثبت نـوزادان مـادران ورزشـکار ذکر کرده‌اند و در مطالعــه دیگری نشان داده‌انـد کـه حجـم خـون بـه طـور قابـل توجهی در زنان بارداری که بـه طـورمنظم ورزش مــی‌کننــد، بیــشتر اســت.

همچنین بهبود گردش خون سیستمیک مادر، عامـل رفع یا تخفیـف عـوارض مـادری دوران بـارداری است، بنابراین به نظر می‌رسد آگاهی زنان و نیز برنامه‌ریزی‌های بهداشتی بیشتر در این زمینه می‌تواند به افزایش کیفیت دوران بارداری کمک کند و در کنار دوران بـــارداری، توجه به ورزش‌های بعــد از زایمـــان هم با توجه بـــه اینکه یک رونـد طبیعـی در مقـاطعی از زنـــدگی زنـــان است و آن‌ها را بـــا تغییرات قابل توجه روحی و جسمی همراه مـــی‌کند، می‌تواند موثر باشد.

عدم آگـاهی از ایـن تغییـرات و چگـونگی مقابلــــه بـــا مشکلات احتمــالی نــاشی از آن، ممکـن اسـت منجـر بـه بروز صدماتی شود که گاه آثار ناشی از آن می‌تواند مادر را حتی تا سال‌ها بعـد از زایمــان، دچــار نــاراحتی کـرده یـا باعث بروز زودرس مشکلاتی شود کـه معمـولا در دوران پیری گریبان‌گیر زنان می‌شود.

به زنان توصیه می‌شود که در دوران بعد از زایمان، هرچه سریع‌تر به انجام تمرینات ورزشـی مناسـب اقـدام کننـد چرا که هدف اصلی تمرینات بعد از زایمان، بازگرداندن وضعیت جسمانی مادر تا حد امکان بـه وضـعیت قبـل از بـارداری است.

فعالیت‌های ورزشی در دوران بعد از زایمان باعث کاهش وزن و اندازه دور کمر زنان و همچنین باعث افزایش قدرت عضلات شکم و انعطاف‌پذیری عضلات پشت ران و کمر می‌شود و این موضوع بر کاهش دردهای فیزیولوژیکی و افزایش سلامت در زنان می‌تواند موثر باشد.

از طرفی مشکلات جنسی بعد از زایمان که تاثیرگذار بر کیفیت زندگی افراد است هم می‌تواند به دلیل کاهش قدرت عضلات کف لگن بعد از زایمان باشد و از دلایل عمده‌ای است که تأثیر منفی بر عملکرد جنسی زنان در دوره پس از زایمان دارد و در این راستا ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات کف لگن در دوره پس از زایمان توصیه می‌شود و یکی از ورزش‌های موثر در این زمینه، انجام ورزش‌های کگل (Kegel) است که بدون درد و عارضه هستند و در هر زمانی از شبانه روز می‌توان به انجام آن‌ها مبادرت کرد.

انتهای پیام



خبرنگار نیما علیپور دبیر علی فیض آسا

http://www.abai.ir/News/1/71974
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی