يک شنبه 9 ارديبهشت 1403

بازی‌های آسیایی:

 بازی‌های آسیایی:
نباید گردشگر به چین اعزام شود
رئیس فدراسیون گلف در مورد اعزام نشدن ورزشکاران رشته گلف به بازی‌های آسیایی هانگژو، تصریح کرد: در شرایطی که اعلام کردیم فدراسیون تمامی هزینه‌ها را متقبل می‌شود اما با اعزام گلفرها مخالفت شد؛ تصمیمی که در آن منطق نمی‌بینم!

حمید عزیزی به گزارش پایگاه خبری آبا به نقل از ایسنا، درباره عدم اعزام ورزشکاران رشته گلف به بازی‌های آسیایی هانگژو، اظهار کرد: از رشته گلف کسی به بازی‌های آسیایی نمی‌رود. آقایان قبول نکردند ورزشکاری از رشته گلف به بازی‌های آسیایی اعزام شود در حالی که بنده نامه‌نگاری و اعلام کردم تمام هزینه‌های ارزی و ریالی از سوی فدراسیون گلف پرداخت می‌شود.

معیار اعزام کاروان ایران به هانگژو چیست؟

رییس فدراسیون گلف با اشاره به اینکه در جلسات هیات اجرایی کمیته ملی المپیک مطرح کردم که باید جایگاه ستاد عالی بازی‌ها قانونمند و از حالت فعلی خارج شود، ‌تصریح کرد: ستاد عالی بازی‌ها طبق عرف ایجاد شده و فعالیت کرده است در حالی که در اساسنامه کمیته ملی المپیک و در مصوبات مجمع کمیته ملی المپیک هیچ نکته‌ای در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: اساسا باید بدانیم معیار اعزام کاروان ایران به بازی‌های آسیایی و تعیین نفرات اعزامی چیست؟

هیات اجرایی بی‌اطلاع از تعیین رشته‌ها و ورزشکاران اعزامی

عزیزی افزود: این در حالی است که در بازی‌های آسیایی و المپیک و سایر بازی‌های اینچنینی نظیر المپیک زمستانی، مسابقات کشورهای اسلامی، بازی‌های ساحلی و ... هم از نظر اساسنامه کمیته ملی المپیک و هم از نظر مقررات بین‌المللی، متولی آن کمیته ملی المپیک است.

وی با بیان اینکه طبق عرف در گذشته، تعیین کاروان اعزامی در جلسات هیات اجرایی کمیته ملی المپیک صورت می‌گرفت و نهایتا برای اطلاع‌رسانی، مشورت و حفظ حرمت به ستاد عالی بازی‌ها ارائه می‌شد، اظهار کرد: در این دوره، اختیار تعیین کاروان اعزامی به مسابقات، طبق تشخیص مسئولان کمیته ملی المپیک تماما به ستاد عالی بازی‌های آسیایی داده شده و هیچ بحثی در هیات اجرایی کمیته برای تعیین رشته‌ها و ورزشکاران اعزامی انجام نشده است به طوری که از علت تغییرات پی در پی در اسامی رشته‌ها و نفرات اعزامی نیز بی‌اطلاع هستیم.

رییس فدراسیون گلف با اشاره به اینکه ستاد عالی بازی‌ها باید قانونمند فعالیت کند، تصریح کرد: اگر قرار است ستاد عالی بازی‌ها فعالیت کند باید این فعالیت قانونمند باشد و در مجمع مصوب و به اساسنامه کمیته ملی المپیک اضافه شود؛ همچنین باید اعضای ستاد عالی بازی‌ها مشخص شوند و این مساله به تاییدیه کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) برسد و با چارچوب مشخص فعالیت کند.

باید «ستاد عالی بازی‌ها» تشکیل شود

عزیزی با اشاره به اینکه پس از مشخص شدن اعضای ستاد عالی بازی‌ها و تایید IOC، جایگاه حقوقی تعیین می‌کند چه فردی در این ستاد قرار بگیرد، اظهار کرد: به صورت کلی باید «ستاد عالی بازی‌ها» ایجاد شود و برای تمامی بازی‌ها و مسابقات که با تولی‌گری کمیته ملی المپیک به خارج از کشور کاروان ایران اعزام می‌شود از این طریق اقدام کنیم و اعضای ستاد به صورت سلیقه‌ای تعیین نشوند که نفرات حاضر در هر جلسه با جلسه بعدی متفاوت باشند.

امیدواریم تعداد ورزشکاران به خاطر همراهان کم نشده باشد

وی در مورد عدم اعزام گلفرها به بازی‌های آسیایی هانگژو، بیان کرد: با اعزام گلفرها به مسابقات موافقت نشد. تعداد ورزشکاران را با این استدلال کاهش دادند که اولا کاروان کیفی و مدال‌محور است و ثانیا به خاطر محدودیت تعداد مجاز مربیان اعزامی کاروان و الزام وجود مربی با هر رشته ورزشی که اعزام می‌شود، سهمیه مربیان به رشته‌های مدال آور اختصاص یابد تا در نتیجه‌گیری افت نکنند. امیدواریم در اعزام همراهان نیز به صورت کیفی عمل کنند در حالی که در رشته گلف مشکلی نداشتیم و می‌توانستیم در هر دو بخش زنان و مردان به این دوره از بازی‌ها ورزشکار اعزام کنیم.

رییس فدراسیون گلف افزود: در بازی‌های آسیایی در رشته گلف با سه ورزشکار مرد و سه ورزشکار زن شرکت می‌کنند و در مجموع برای چهار مدال طلا (دو طلای انفرادی مردان و زنان و دو طلای تیمی مردان و زنان) رقابت می‌شود اما اگر در رشته ما حتی به یک ورزشکار مرد و یک ورزشکار زن هم مجوز اعزام می‌دادند، بسیار خوب بود چرا که در جامعه مخاطب انگیزه ایجاد و حامیان مالی را به سمت فدراسیون جذب می‌کرد، علاوه بر این رسانه‌ها به سمت فدراسیون هدایت می‌شدند و این فرصت را به ورزش ما در رشته گلف می‌داد که در یک میدان بزرگ حضور پیدا کنند و از نظر فنی و تجربی خود را ارتقا داده و از نظر روحی روانی به حدی برسند که در چنین میدان‌هایی عملکرد خود را بهبود بخشند.

عزیزی با اشاره به اینکه در خصوص اعزام گلفرها به بازی‌های آسیایی هانگژو با کمیته ملی المپیک رایزنی کردیم، گفت: باید پیشنهادهای ما از سوی کمیته ملی المپیک منتقل می‌شد و به عنوان متولی در این خصوص اقدام عدالت محور می‌کرد چرا که از کمیته ملی المپیک در این راستا انتظار داشتیم.

برخی رشته‌ها که شانس مدال ندارند به هانگژو اعزام می‌شوند!

وی در پاسخ به اینکه به چه علت، علی‌رغم قبول هزینه‌های اعزام از سوی فدراسیون با اعزام گلفرها به بازی‌های آسیایی موافقت نشد؟ اظهار کرد: بنده هیچ تصوری در این زمینه ندارم، چون منطقی در آن نمی‌بینم و اگر منطقی بود، می‌توانستم اظهار نظر کنم و باید بگویم در مورد نحوه اعزام‌ها معیار ثابتی وجود ندارد.

رییس فدراسیون گلف ادامه داد: به طور مثال در رشته هندبال زنان که در دو دوره گذشته به مقام چهارمی آسیا رسیده‌اند، اعزام نداریم اما رشته‌هایی داریم که شانس کسب مدال ندارند اما قرار است به مسابقات اعزام شوند!

عزیزی با بیان اینکه «نمی‌گوییم چرا این رشته‌ها اعزام می‌شوند ‌بلکه سوال ما این است که چرا همه رشته ها اعزام نمی‌شوند؟» عنوان کرد: حتی از اعزام رشته‌های مختلف به مسابقات خوشحال هم هستیم اما حرف ما این است که چرا رشته‌هایی نظیر گلف، سه‌گانه، هاکی و اسکواش به مسابقات آسیایی اعزام نمی‌شوند؟

فهرست تمام ورزشکاران و همراهان را روی سایت کمیته المپیک اعلام کنند

وی با بیان اینکه «سه فدراسیون المپیکی هیچ نماینده‌ای در بازی‌های آسیایی ندارند،» خاطرنشان کرد: گلف، هاکی و سه‌گانه، سه فدراسیون المپیکی هستند که نماینده‌ای در بازی‌های آسیایی هانگژو ندارند و اعزام سوارکاری نیز در هاله‌ای از ابهام است، علاوه بر این سوال مهم اینکه چرا به رشته تنیس یک مجوز داده‌اند و تعداد ورزشکاران بیشتر نشده است؟ چرا در بدمینتون، تنیس روی میز، وزنه برداری، شیرجه و سایر رشته‌ها تعداد ورزشکاران بیشتر نشده است؟

رییس فدراسیون گلف با تصریح اینکه چه ایرادی دارد از تعداد همراهان غیر فنی به بازی‌های آسیایی کاسته و به تعداد ورزشکاران اضافه شود؟ گفت: به اعتقاد بنده باید فهرست تمامی ورزشکاران و همراهان اعزامی به بازی‌های آسیایی اعلام شود و نباید در این زمینه عدم شفافیت وجود داشته باشد! پیشنهاد می‌کنم روی سایت کمیته ملی الپیک اعلام کنند چه نفراتی به بازی‌های آسیایی اعم از ورزشکار و همراه اعزام می‌شوند تا مشخص شود که نفرات غیر فنی چه کسانی هستند که بعنوان همراه به مسابقات می روند.

نیازی به گردشگر در بازی‌های آسیایی نداریم

عزیزی افزود: به عنوان عضو هیأت اجرایی از حضور در بازی‌های آسیایی که قرار بود از سوم تا یازدهم مهر بر اساس برنامه‌ریزی کمیته ملی المپیک در بازی‌های آسیایی حضور پیدا کنم، رسما اعلام انصراف کردم و معتقد هستم کاروان ما وقتی رشته ورزشی و فدراسیون گلف به بازی‌ها اعزام نمی‌شود به گردشگر نیازی ندارد و دلیلی نمی‌بینم به عنوان عضو هیأت اجرایی برای تماشای مسابقات به چین بروم.

انتهای پیام



خبرنگار نیما علیپور دبیر محمدعلی ایزدی
لینک کوتاه
isna.ir/xdPnQd
برچسب‌ها:
گلفحمید عزیزیبازی های آسیا

http://www.abai.ir/News/1/71987
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی