پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403
تاريخ:هجدهم بهمن 1399 ساعت 16:07
کد : 50315

کشتی فرنگی

احیای کشتی فرنگی

 احیای کشتی فرنگی
کاهش بیش از یک‌میلیون‌نفری کشتی گیران کشور/ احیای کشتی فرنگی
رئیس فدراسیون کشتی اعلام کرد؛
کاهش بیش از یک‌میلیون‌نفری کشتی گیران کشور/ احیای کشتی فرنگی

شیراز- رئیس فدراسیون کشتی کشور کاهش آمار کشتی گیران از ۱.۵ میلیون نفر به ۴۰ هزار نفر را نشان از یک چالش بزرگ و زنگ خطری برای حیات کشتی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا دبیر بعد از ظهر پنجشنبه در در ادامه سفر خود به شیراز در دیدار با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس از کاهش یک میلیونی آمار کشتی‌گیران در کشور خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون کشتی کشور با چالش بزرگی به نام افت کمیت کشتی گیران مواجه است به طوری که نسبت جمعیت کشتی گیران به دو دهه گذشته ده‌ها برابر کمتر شده است.

وی کاهش آمار کشتی‌گیران کشور در سال‌های گذشته از ۱.۵ میلیون نفر به ۴۰ هزار نفر را زنگ خطر جدی و به معنای اتمام حیات کشتی در کشور برشمرد و در عین حال تاکید کرد: این موضوع برای یک رشته ورزشی سنتی در کشور همچون کشتی فرنگی یک معضل جدی است.

دبیر، استان فارس را یک پتانسیل ویژه در کشتی فرنگی کشور دانست و یادآور شد: استان فارس، قهرمانان بزرگی همچون امید نوروزی در کشتی فرنگی ایران و جهان دارد و هم اکنون نیز چندین کشتی گیر از فارس در اردوی تیم ملی کشتی فرنگی حضور دارند.

بنا به گفته رئیس فدراسیون کشتی، اگر حمایت‌ها و توجه مسئولین به این ورزش ملی در استان فارس بیشتر شود، قطعاً پیشرفت خوبی نه تنها در کشتی فارس بلکه در کشتی کشور به وجود خواهد آمد.

دبیر تصریح کرد: کشتی فرنگی کشور، یکی از رشته‌های اصیل ایرانی است که ما در ادبیات حماسی خود نیز شاهد ابعادی از این رشته پهلوانی هستیم به طوری که بسیاری از حماسی‌سرایان کشور نیز آثار نظم زیادی را در این حوزه داشتند که باید به سبب برخورداری از چنین سابقه پرمحتوا، در راستای تداوم حیات این رشته ورزشی تلاش کرد.

رئیس فدراسیون کشتی با اشاره به اینکه احیای کشتی فرنگی در کشور نیازمند همکاری و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های ورزشی، اجرایی و فرهنگی است، افزود: استان فارس یکی از خاستگاه‌های کشتی فرنگی است که در طول ۲۵ سال گذشته قهرمانان و پهلوانان بسیاری را در خود پرورش داده و جهانی کرده است.

به گفته رئیس فدراسیون کشتی، نبود مدیریت کافی، دوری از عمل‌گرایی، عدم صرف زمان کافی برای احیای رشته کشتی فرنگی، پرهیز از نگاه انسانی و آتی‌محور به این رشته ورزشی می‌تواند از اصلی‌ترین چالش‌ها و مشکلات پیش روی کشتی باشد.

دبیر در خصوص ارائه راهکار برای احیای کشتی در استان فارس اذعان داشت: لازمه ترویج دوباره این رشته ورزشی در بین نونهالان و نوجوانان بومی، همکاری، همدلی، مشارکت و دید وسیع آینده‌محور است.

وی اظهار امیدواری کرد: با احداث خانه‌های کشتی در مناطق فقیرنشین شیراز، شاهد رشد این رشته ورزشی باشیم.

رئیس فدراسیون کشتی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به برنامه هشت ساله فدراسیون و ابلاغ آن به استان‌های کشور، گفت: ما به کمک تیم دانشگاهی در فدراسیون در حدود یک سال نسبت به گردآوری برخی محتواهای لازم و تدوین سند راهبردی کشتی اقدام و آن را به استان‌ها ابلاغ کردیم که هر استان باید برنامه دراز مدت خود را با هدف موفقیت در رشته کشتی داشته باشد که امید داریم این برنامه‌ها مدون و کارآمد باشد.

در پایان این دیدار، رئیس فدراسیون کشتی، از اعلام آمادگی این فدراسیون در خصوص تقویت کشتی استان فارس اعم از اختصاص تشک، اعزام مربیان باتجربه و اعطای میزبانی آینده مسابقات جهانی کشتی به استان فارس در صورت حمایت مالی خبر داد.

http://www.abai.ir/News/1/50315
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی