شنبه 8 ارديبهشت 1403
برگزاری جشنواره های ورزشی عامل افزایش نشاط اجتماعی

برگزاری جشنواره های ورزشی عامل افزایش نشاط اجتماعی

برگزاری جشنواره های ورزشی عامل افزایش نشاط اجتماعی
برگزاری جشنواره های ورزشی عامل افزایش نشاط اجتماعی
برگزاری جشنواره های ورزشی عامل افزایش نشاط اجتماعی
اصفهان آبا به نقل از سایت ایرنا - برگزاری جشنواره های ورزشی به تاکید کارشناسان علاوه بر شناسایی استعدادهای مربوط، نقش موثری در افزایش شادی و نشاط جامعه دارد که تحقق همه جانبه آن به حمایت، فرهنگ سازی و برنامه ریزی نیاز دارد.
بر اساس آمار موجود بیش از ۸۰ درصد زنان کشور ورزش نمی‌کنند و این یک آسیب برای نسل آینده جامعه ایران محسوب می‌شود که هنوز متأسفانه برای حضور همه جانبه آنان در عرصه‌های مختلف ورزشی برغم اقدامات انجام شده، تدابیر ویژه ای اتخاذ نشده است.
نتایج بررسی‌های یک دهه اخیر نشان می‌دهد برای فراگیر شدن ورزش در زندگی آنان باید بیش از بیش فرهنگ سازی و فواید ورزش با بیان دلایل علمی آن همراه شود.
توسعه ورزش قهرمانی در همه رشته‌ها به نظام و برنامه جامع برای شناسایی توانایی‌ها و هدایت افراد در سنین نونهالی به سمت رشته‌های ورزشی و همچنین امکانات و تجهیزات تخصصی نیاز دارد، اما در گام نخست باید رشته‌ها بخوبی به افراد شناسانده شود و به دنبال آن نفرات مستعد را شناخت و پرورش داد.
کارشناسان و مسئولان ورزشی تبدیل یک فرد به قهرمان در رشته ورزشی را نتیجه انجام یکسری کارها و اقدامات زیر ساختی می‌دانند که استعدادیابی و بررسی توانایی ورزشی فرد در دوران کودکی نمونه‌ای از این کارهاست و برگزاری رخدادهای ورزشی همگانی مانند جشنواره‌ها را در این زمینه مؤثر و مفید عنوان می‌کنند.
از سوی دیگر برآیندها نشان می‌دهد وضعیت نشاط اجتماعی در جامعه رضایت بخش نیست و به اعتقاد جامعه شناسان شادی و نشاط از ضرورت‌های زندگی امروز است و تولید و گسترش این مهم باید در اولویت نهادهای اجتماعی و فرهنگی و ورزشی قرار گیرد.
کارشناسان می‌گویند شادی نه تنها فعالیت فرد را بلکه بر آگاهی او می‌افزاید و خلاقیت‌های فرد را تقویت می‌کند، در واقع نشاط اجتماعی تأثیر مستقیمی روی خلق و خوی افراد می‌گذارد، حس نوعدوستی را در جامعه گسترش می‌دهد و روابط اجتماعی را تسهیل می‌کند.
اوقات فراغت و تفریحات سالم از جمله برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی می‌تواند از گرایش افراد جامعه به سمت و سوی انحرافات و آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند و در این بین نقش نهادهای فرهنگی نهادهای آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، متولیان امور ورزشی و تربیت بدنی مراکز هنری در ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه مهم است.
به گفته مسؤولان برگزاری جشنواره‌های ورزشی به عنوان ابزار مناسبی است که در کنار آگاهی بخشی و مشوق مردم به ورزش شرایط افزایش امیدواری و نشاط اجتماعی را مهیا و در بعدی دیگر استعدادهای نهفته را بهتر معرفی می‌کند.
برگزاری جشنواره‌های ورزشی به توسعه ورزش همگامی می‌انجامد
رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برگزاری جشنواره‌های ورزشی کمک شایانی به معرفی رشته‌ها و از همه مهم‌تر توسعه و ارتقای ورزش همگانی خواهد کرد، البته برنامه ریزی مستمر برای برگزاری متداوم این نوع برنامه‌ها باید به عنوان یک اصل پذیرفته باشد.
محمد علیپور افزود: شماری از رشته‌های ورزشی جدید و نوپا هستند و بی شک برای گسترش آنها به معرفی فراگیر نیاز است و یکی از بهترین راهکارها، معرفی بوسیله جشنواره و سمینار و همایش هاست که جمع زیادی حضور دارند و مخاطبان متنوع و متعدد هستند.
وی با بیان اینکه فدراسیون انجمن‌های ورزشی یکی از بزرگترین تشکلهای ورزش کشور است، گفت: این مجموعه با داشتن بیش از ۵۰ رشته ورزشی، یکهزار و ۸۰۰ کمیته، هیأت و انجمن سازماندهی شده و برخورداری از ۸۹ تیم ملی در رده‌های سنی متعدد یکی از بزرگترین بخش‌های ورزشی است که در این بین چهار رشته از ورزش‌ها در المپیک، ۱۰ رشته در بازی‌های آسیایی و ۱۷ رشته در بازی‌های رسمی حضور دارند و می‌توان با معرفی بیشتر زمینه روی آوری به این رشته‌ها و افتخارآفرینی و موفقیت در عرصه‌های بین المللی را رقم زد.
رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی، فعالیت همه جانبه در استان‌ها را برای توسعه ورزشی ضروری خواند و گفت: استعدادیابی و ایجاد زمینه مناسب برای پیشرفت ورزشکاران بر عهده هیأت‌های استانی است و در این راستا برپایی رخدادهای خانوادگی و انگیزه بخش اهمیت دارد.
علیپور، کمبود وسایل ورزشی را آفتی برای برخی رشته‌ها برشمرد و افزود: چنانچه تولیدکنندگان داخلی بتوانند وسایل ورزشی خارجی را در ایران بسازند بخش زیادی از مشکلات تجهیزاتی حل خواهد شد.
یک روانشناس اجتماعی در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: رضایتمندی و رشد شخصیت افراد بویژه نسل جوان و سنین پایه با ورزش میسر است و شهروندان با ورزش است که می‌توانند از ناهنجاری‌های اجتماعی دوری کنند.
کورش محمدی با بیات اینکه اجرای برنامه‌های ورزشی مانند جشنواره، نقش بهتری از حیث تربیتی ایفا می‌کند، گفت: چنین برنامه‌هایی نه تنها شادی و نشاط را برای فرد به همراه دارد بلکه سبب پیوند بیشتر اعضای خانواده و تشویق بیشتر مردم به ورزش می‌شود.
وی با اشاره به اینکه توسعه ورزش همگانی در جامعه آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد و همچنین سبب می‌شود مردم نسبت به یکدیگر احساس رضایت داشته باشند، اظهارداشت: دستگاه‌های اجرایی باید رویکرد جدی در امر ورزش همگانی داشته باشند، زیرا سلامت جسمانی و روحیه شهروندان بسیار مهم است.

این پژوهشگر اجتماعی اضافه کرد: نقش ورزش در سلامت فرد و جامعه غیر قابل انکار است و تا زمانی که جوانان به ورزش بپردازند از گرفتار شدن در دام اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی مصون خواهند بود، در واقع می‌توان گفت بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی که جوانان و نوجوانان ما را تهدید می‌کند با افزایش تحرک و ورزش قابل پیشگیری کرد.
وی خاطرنشان کرد: ورزش در مقابله با آسیب‌های اجتماعی سهم پررنگی دارد و باید همگی در این زمینه دغدغه داشته باشیم تا نشاط و سلامتی به جامعه تزریق شود
محمدی با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان از جمله اقشاری بوده که انرژی و هیجانات زیادی در درون خود دارند گفت: لازم است این هیجانات به شکل نهادینه و ساختارمند کنترل شود، ایجاد روحیه ورزشی و نشاط در این قشر که آینده این مرز و بوم را می‌سازند، می‌تواند موجب کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شود.
رئیس مرکز آسیب شناسی اجتماعی ایران برگزاری جشنواره‌های ورزشی مانند زاینده رود را برای شادی و نشاط اجتماعی مؤثر خواند و افزود: کاهش استرس در سطح جامعه و همچنین افزایش آگاهی، که منجر به تغییر رفتار در ابعاد ورزش، سبک زندگی و ایجاد نشاط می‌شود از جمله مزایای چنین رخدادهایی است.
جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی عامل توسعه نشاط اجتماعی
شهردار اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: اجتماع با نشاط و شهروند سالم در سایه بسیاری از مؤلفه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی محقق می‌شود، فراگیرترین و در دسترس ترین راهکار برای رسیدن به این هدف، استفاده از ظرفیت‌های ورزشی به ویژه ورزش همگانی است که می‌تواند با کمترین هزینه بیشترین تأثیرگذاری در توسعه نشاط در اجتماع را به همراه داشته باشد.
قدرت الله نوروزی تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های ورزشی یکی از کانال‌های ارتباطی شهروندان با یکدیگر برای تبادل شادی و هیجان در هر شهری به شمار می‌رود، چنین رویدادهایی فارغ از نتیجه مسابقات، زمینه سالم سازی جامعه از مخاطرات اجتماعی و بیماری‌های روانی را فراهم می‌کند به طوری که شهروندان یک جامعه با نشاط، شهروندان سالم‌تری به لحاظ روانی و جسمی هستند و طبیعتاً هزینه‌های درمانی در چنین شهرهایی رو به کاهش است.
وی اضافه کرد: مشکلات و چالش‌های اقتصادی در زمان حاضر به جز جدایی ناپذیر جوامع تبدیل شده است اما برگزاری رویدادهایی با موضوع و زمینه ورزشی و تفریحی می‌تواند به تلطیف فضا و افزایش تاب آوری شهروندان کمک کند به شرطی که امکانات ورزشی با قید توزیع عادلانه در اختیار مردم قرار گیرد که دستاورد این اقدام همه شهر را منتفع خواهد کرد.
وی با بیان اینکه مدیریت شهری با اهتمام به افزایش نشاط شهروندان طی دو سال گذشته توسعه اماکن ورزشی روباز و سرپوشیده را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: ایجاد ورزشگاه از مقیاس منطقه به محلات تغییر کرده است تا دسترسی شهروندان در همه سنین به ظرفیت‌های شهری در حوزه ورزش آسان‌تر باشد. در پی چنین اقدامی، بودجه و سرانه ورزشی در مناطق شهری تحول محسوسی را در قیاس با گذشته داشته است.
شهردار با اشاره به اینکه ایجاد پارک‌های بازی کودکان و نیز افزایش ایستگاه‌های دوچرخه از دیگر برنامه‌های شهرداری در راستای توجه به حوزه ورزش همگانی بوده است، خاطرنشان کرد: به طوری که اکنون دوچرخه سواری در کلانشهر اصفهان همانند گذشته تاریخی این شهر، به بخشی از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است. این امر با کمک به کاهش آلاینده‌های محیطی می‌تواند زمینه حفظ طبیعت و محیط زیست سالم را فراهم آورد تا سالانه بودجه‌های سنگینی صرف تبعات ناشی از آلودگی هوا در شهر نشود
جشنواره، وسیله‌ای برای آموزش عمومی ورزش
رئیس هیأت انجمن‌های ورزشی استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا، فراهم کردن بستر زمانی را برای تفریح سالم شهروندان در کنار یکدیگر را مهم‌ترین دستاورد برگزاری جشنواره‌های ورزشی برشمرد و گفت: آموزش به عموم مردم، مسابقات شهروندی و شناخت نفراتی که در رشته‌ها توانمند هستند و می‌توان روی آنها حساب باز کرد یک نیاز ضروری در ورزش است.
حمیدرضا غزنوی افزود: چهارمین جشنواره فرهنگی ورزشی زاینده رود شعار "طبیعت شاداب، ورزش مهیج، شهروند با نشاط"، عصر پنجشنبه و جمعه هفته گذشته در رشته‌های دارت، اسپوکس، کریکت، راگبی، سافتبال، رزم سلطان، جهت یابی، کیک بوکسینگ واکو، ساواته، سپک تاک را، طناب کشی و فوتبال رومیز در بوستان پردیس هنر پارک آبشار سوم اصفهان و در جوار رودخانه زیبای زاینده رود برگزار شد.
وی گفت: پاراموتور، او اسپرت، پاراگلایدر، بالن، اسکی روی آب، جت اسکی، موج سواری و پدل برد، پرواز هواپیما، بالگرد و مولتی موتورهای رادیو کنترل، مسابقه بالگرد خانگی، بانجی جامپینگ و ورزش‌های الکترونیک و این جشنواره بود، در مجموع حدود ۲۵ هزار نفر از شهروندان طی این ۲ روز در محل جشنواره حاضر و بسیاری با رشته‌های زیر مجموعه یاد شده آشنا شدند و همین امر وسیله‌ای مناسب برای شناخت استعدادها از بین اعضای خانواده‌ها بود.
وی تصریح کرد: در کنار بخش ورزشی، برنامه‌های فرهنگی و هنری پیوست مناسبی برای این جشنواره بود که مجموعی از نشاط و تندرستی را برای شهروندان ارائه می‌کرد

http://www.abai.ir/News/1/60620
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی