شنبه 8 ارديبهشت 1403
سالی که نکوست از بهارش پیدا است؛ «فوتبال» نقطه شروع و پایان ۲۰۲۲

سالی که نکوست از بهارش پیدا است؛

سالی که نکوست از بهارش پیدا است؛
«فوتبال» نقطه شروع و پایان ۲۰۲۲
نخستین رویداد ورزشی جهان در روزهای آغازین سال نو میلادی (۲۰۲۲) با فوتبال و جام ملت‌های آفریقا آغاز شده و این سال با جام جهانی فوتبال که در ماه نوامبر به میزبانی قطر برگزار می‌شود، پایان می‌یابد.

ورزش جهان سال ۲۰۲۱ میلادی را با موج نگرانی از جنس کرونا همراه با تصمیم‌های تاکتیکی و متغیر آغاز کرد؛ سالی که میزبانان رویدادهای مختلف با وجود تزریق واکسن کرونا آماده لغو بازی‌ها بودند. با این حال، باوجود برخی مخالفت‌ها و با حمایت و اصرار کمیته بین‌المللی المپیک سرانجام المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ برگزار شد تا ورزش جهان در سال کرونایی دست کم بتواند مهمترین رویداد سالش را برگزار کرده باشد.

حال چند روز بیشتر تا پایان سال ۲۰۲۱ باقی نمانده و دامنه ویروس کرونا با وجود تزریق ۲ دوز واکسن و کاهش نسبی آمار مرگ و میر با سویه جدیدی به نام اُمیکرون میهمان بدشگون ۲۰۲۲ شده است. با وجود همه فراز و فرودهایی ۲۰۲۱، براساس برنامه‌ریزی، پنج رویداد مهم جهانی در سال ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد که آغاز و پایانش فوتبالی است.

نخستین رویدادی که در ۲۰۲۲ برگزار می‌شود، جام ملت‌های آفریقا است؛ رویدادی که براساس برنامه‌ریزی از نهم ژانویه شروع شده و تا ۶ فوریه(۱۷ بهمن ماه) ادامه دارد. این رقابت‌ها در حالی آغاز می‌شود که اُمیکرون در حال شیوع است و زمزمه لغو این رویداد به میزبانی کامرون به گوش می‌رسد ولی کنفدراسیون فوتبال آفریقا اصرار دارد جام ملت‌های آفریقا باید در زمان مقرر برگزار شود و نشست‌های متعدد برای تعویق این رویداد هم بی نتیجه‌ بوده است.

از طرفی لیگ‌های بزرگ اروپایی مجبور هستند به بازیکنان آفریقایی خود با وجود رقابت‌های باشگاهی اجازه دهند برای تیم‌ ملی متبوعشان بازی کنند و اکنون با همه‌گیری این ویروس که هزاران پرواز در جهان لغو شده است و حال باید دید این سویه جدید مغلوب جام می شود یا نه.

دومین رویداد مهم ۲۰۲۲ رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا است که در ۱۷ ژانویه و شانزدهمین روز پس از آغاز سال نو برگزار می‌شود و مقامات استرالیایی گفته‌اند «فقط بازیکنان واکسینه شده مجاز به حضور در این رویداد هستند»، در حالی که نواک جوکوویچ، قهرمان ۹ دوره و شماره یک جهان گفته واکسینه نشده است.

المپیک زمستانی با چاشنی سیاست

سومین رویداد جهان بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن است که چهارم فوریه(۱۵ بهمن ماه) برگزار می‌شود و پایتخت چین اولین شهری که میزبان المپیک تابستانی و هم زمستانی بوده‌ است. اما کاخ سفید آذرماه امسال اعلام کرد که دولت جو بایدن با ادعای نقض حقوق بشر و در راستای افزایش فشار بر چین در ارتباط با این ادعا، این رویداد ورزشی را تحریم دیپلماتیک می‌کند اما کاروان ورزشی ورزشی این کشور به چین سفر خواهند کرد.

پکن ادعاهای آمریکا و تحریم‌های دیپلماتیک را رد کرده است. همچنین دولت آمریکا به تازگی از چین خواسته تا روادید سه ماهه برای ۱۸ تن از نیروهای اعزامی خود به این بازی‌ها صادر کند.

چن جنینگ، شهردار و رئیس اجرایی کمیته سازماندهی پکن ۲۰۲۲ که میزبان بازی‌های المپیک تابستانی و زمستانی می‌گوید: هدف ما این است که مردم در سراسر جهان همبستگی خود را تقویت، از یکدیگر حمایت و برای آینده‌ای بهتر با یکدیگر همکاری کنند.

ایران تحریم المپیک زمستانی پکن توسط غربی ها را محکوم کرد و سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پیامی توئیتری نوشت «چه بایکوت دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن۲۰۲۲ باشد و چه محروم کردن تیم‌های ایرانی از دسترسی به منابع مالی، همه باید سیاسی کردن ورزش را نکوهش کنند. مشتاق مشارکت در این مسابقات هستیم و همبستگی خود را با چین که هدف کارزار تخریبی قرار گرفته، ابراز می‌داریم.»

چهارمین رویداد سال فوتبالی است. فینال لیگ قهرمانان اروپا است که ۲۸ ماه مه(هفتم خردادماه ۱۴۰۱) برگزار می‌شود.

آخرین، مهمترین و بزرگترین رویداد جام جهانی فوتبال است. این رقابت ها برای دومین بار در قاره آسیا برگزار می‌شود و تاکنون صعود تیم‌های آلمان، دانمارک، برزیل، فرانسه و بلژیک به جام جهانی قطعی شده است. قرعه کشی مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ هم ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. این رویداد به دلیل اعتراض تیم‌های باشگاهی و ملی به زمان برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در گرم ترین شرایط آب و هوایی قطر، قرار شد در ۳۰ آبان ماه برگزار شود و بنابراین آسیا میزبان نخستین جام جهانی زمستانی نیز محسوب می‌شود.

تیم ملی ایران هنوز صعود خود را قطعی نکرده اما از شانس بسیار بالایی برای سومین حضور پیاپی در جام جهانی برخوردار است. در دوره قبل قرعه سختی نصیب ایران شد و تیم ملی در گروهی دشوار با حضور پرتغال، اسپانیا و مراکش قرار گرفت و برغم عملکرد تحسین‌برانگیز موفق به صعود از مرحله گروهی نشد.


 

http://www.abai.ir/News/1/61156
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



 
وزارت ورزش و جوانان

فراکسیون ورزش مجلس

فدراسیون های داخلی

کنفدراسیون های آسیایی

فدراسیون های جهانی

کمیته ملی المپیک

اداره کل تربیت بدنی استان ها

هیات های ورزشی

انجمن های ورزشی

سازمان های ورزشی

تیم های ورزشی